Vicent Luna i Sirera

8 de maig de 2011
1 comentari

Barcelona en tres dies.

Aquest ja és el tercer curs que l’alumnat de 2n d’ESO de l’IES Pare Arques de Cocentaina ( El Comtat), acompanyats pels professors Vicent Luna, Rafa Enguix i Enric Moltó i amb la col·laboració de l’AMPA, fem una excursió per conèixer Barcelona. Enguany  també amb l’ alumnat del mateix curs de l’IES Serra de Mariola de Muro. La veritat és que són tres dies molt intensos, d’aprofitar al màxim l’estada en la capital catalana.

El primer dia, dilluns 18 d’abril, després d’allotjar-nos en l’alberg  Pere Tarrés, tenim tota la vesprada per visitar el Museu de la Ciència. Un museu de 50.000 m2 on hi podríem estar dies i dies i mai acabaríem de conéixer-lo bé del tot. Només entrar-hi podem veure  l’arbre de la vida, l’Acarí Cuarà, espectacular tronc de 24 metres. Baixem la rampa circular per anar veient les diferents etapes de l’evolució de la vida. Després podem tocar i experimentar en la sala de la matèria, veure com plou en el bosc inundat, deixar les nostres petjades en un immens bloc de gel o contemplar els diferents materials en el mur geològic. A més a més i per acabar la visita ens relaxem al planetari veient la sessió de Gènesi, una història de l’univers des del Big Bang fins als nostres dies.Tanta activitat ha obert el nostre apetit, així que ens n’anem a sopar al restaurant de l’IMAX, en la zona del Maremàgnum, per veure-hi després una pel·lícula en tres dimensions sobre el món marí. És hora de tonar a l’alberg per descansar i dormir. Hem dit dormir?

A l’endemà ens espera un dia força complet. A les onze tenim una visita concertada al Museu de Catalunya per veure la sala del Gòtic. Mentre esperem que siga l’hora podem contemplar, des de l’escalinata, la font de Montjuïc i les Qautre Columnes , també conegudes com les Columnes de Puig i Cadafalch. Aquestes simbolitzen les quatre barres i inicialment estaven destinades a convertir-se en un símbol de catalanitat. Les originals van ser enderrocades el 1929 durant la dictadura de Primo de Rivera i l’any 2010 van ser reconstruïdes. Actualment són símbol de la perseverança, la convicció i la fermesa de la llengua, la cultura i la identitat nacional catalana.El museu, conegut amb les sigles MNAC s’hi troma en el Palua Nacvinal de Catalunya, edidifi que es va construir entre 1926 i 1929, amb l’objectiu d’ésser l’edifici principal de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Nosaltres només podrem veure que la sala del gòtic, donat que la del romànic està actualment d’obres. El nombrós grup d’alumnes, 59 en total, fa que siga necessari organitzar-nos  en dos grups. La visita és d’allò més interessant. Els guies ens van explicant les obres més rellevants de cada sala. La col·lecció d’art gòtic comprèn obres realitzades des de finals del segle XIII fins ben entrat el segle XV. La procedència de les obres és majoritàriament territori català, tot i que, en menor grau, es troben obres del territori de l’antiga Corona d’Aragó, com Aragó, Mallorca i València, mostrant el moment històric de màxima influència territorial catalana. Els autors més representants d’aquest període són Pere Serra, Lluís Borrassà, Jaume Huguet, Bernat Martorell i Bartolomé Bermejo, entre d’altres. La gràcia i preparació dels guies va ser fonamental per captar l’atenció de l’alumnat que, unes vegades assentatd al terra i d’altres al voltant del guia van fer tota mena de preguntes ben interessants. De segur que aquesta visita els hi va servir força per entendre  i aprofundir en les característiques pictóriques del gòtic.

El matí el completem contemplant per fora  Santa Maria del Mar. Una classe d’història in situ: gàrgoles, arcs apuntats, rossassa, vitralls, volta de creueria, pinacles… S’acosta l’hora de dinar, així que marxem al restaurant de l’alberg Pere Tarrés. Dinats i descansats tenim tota la vesprada per passar-ho bé a la pista de gel, al costat del Nou Camp. Quin fart de riure! Patinar, allò que se’n diu patinar, alguns  no ho van fer però  riure, cridar, caure culades… no en faltaren. Esgotats i amb alguna blaüra que altra, agafem l’autobús que ens porta al Poble Espanyol. Només arribar, sorpresa! un guia d’allò més divertit, el Joan,  ens fa una gymkhana: la llegenda de Sant Jordi, les columnes salomòniques…. vam aprendre rient i jugant. El sopar allí mateix completà el dia. Tornada a l’alberg per dencansar i dormir. Hem dit dormir?

Ens queda el darrer dia i cal que ens hi posem les piles, ja que qui de nit no dorm, de dia té son. Una guia ve a buscar-nos a l’alberg per visitar  la zona alta, el Parc Güell i Sagrada Família. Des de l’autobús, i escoltant les explicacions de la guia, veiem algunes de les façanes que va fer Gaudí: la Pedrera, la Casa Batlló… De camí cap al Parc Güell fem una parada a l’Estadi Olímpic  per contemplar  aquesta magnífica infraestructura esportiva que es construí per a les Olimpíades de 1992. Arribats al Parc Güell el recorrem, tot i fixant-nos en les magnífiques construccions que féu Gaudí. En la Gran Plaça s’assentem en els coneguts seients  que l’arquitecte féu amb la tècnica del trencadís. Per acabar no podien faltar les fotografies en la Font del Drac. Ànim! ens queda la darrera visita, la Sagrada Família. Des de l’interior d’aquest temple, que diuen que estarà acabat allà pel 2030, contemplem la seua monumentalitat i espectacularitat. L’arquitectura de Gaudí ens deixa bocabadats. És migdia i ens esperen al restaurant. Després de dinar pugem a l’autobús i fem camí de tornada a casa.

Han estat tres dies de no parar en torreta. Hem aprés un fum: escoltant, llegint, tocant, experimentant, rient, fotografiant, compartint … i coneixent nous companys i companyes. Han estat tres dies inoblidables.