El curs 1986-1987 es va generalitzar a totes les escoles del País Valencià el programa de l’Àrea d’Experiències en Valencià. Aquesta iniciativa, capdavantera en aquell moment, va significat tot un moviment de renovació pedagògica. Arreu de les nostres comarques grups de mestres preocupats per la renovació pedagògica i per la normalització del català, elaboraren materials curriculars per treballar l’Àrea d’Experiències el més arrelada possible al medi. Així, s’editaren un bon grapat de llibres de les localitats.
L’any 1989 s’edita “El meu llibre d’Ibi”, un llibre adreçat al Cicle Mitjà d’E. Primària i que anava acompanyat d’una auca: ” Auca de la història d’Ibi.”
1.- Fitxa tècnica.
Títol: Auca de la història d’Ibi.
Autors: Mª Assumpció Garcia i Martínez, Josep Domènech i Domènech i Vicent Luna i Sirera.
Il·lustracions: Gemma Garcia i Martínez.
Any: 1989.
Edita: Ajuntament d’Ibi.
Distribució: Ajuntament d’Ibi.
Motiu: Conèixer la història d’Ibi.
Tamany: 50 x 70 cm. A color.
Forma parts de: El llibre per a E. Primària “ El meu llibre d’Ibi”
(http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/192764)
2.- Text de l’auca.
1.- Els hòmens primitius ací van viure,
un punyal de coure i un cossi de fang
prop del Mas de Felip van traure.
2.- Per construir molins de farina
els ibers buscaren l’aigua
i fundaren entre rius Ibi, cosa fina.
3.- Més tard vingueren els romans,
d’ells s’hem trobat trossos de ceràmica
que feren amb les seues mans.
4.- Els musulmans feren dos castells:
al Barranc dels Molins el Vell
i a Santa Llúcia el Vermell.
5.- Però vingué en Jaume I allà pel 1244
i guanyà els musulmans els castells,
abans que ho fera una altre.
6.- De Xixona depenguérem
fins que en 1578 els iberuts i iberudes
d’ella ens separàrem.
7.- El llaurador la terra treballava,
l’ametla d’Ibi estava molt ben pagada
i el poble a poc a poc prosperava.
8.- I així va ser de natural
que el rei Feli V ens concedí
el privilegi de ser Vila Reial.
9.- Però el 1707 a la ciutat d’Almansa
tots els valencians vam perdre una batalla,
mal que a tots ens alcança.
10.- De tot el que ens va donar Jaume I,
Felip V ens ho va prohibir:
lleis, costums i llengua el primer.
11.- La senyera, els dos castells i el gosset
formen l’escut del poble,
que ací vos hem fet.
12.- Com els ibers ja van fer,
els iberuts al costat del riu
construïren un molí de paper.
13.- A algú se li va ocórrer
guardar en pous la neu de l’hivern
i a l’estiu fer-la córrer.
14.- El poble ja passa de 2.800 habitants
i entre l’ametla, el paper i el gel
a la comarca ja érem importants.
15.- Els nostres geladors
recorreren tots els pobles,
com si foren pobladors.
16.- Per alegrar a tots els xiquets
els germans Payà en 1902
fabricaren els primers joguets.
17.- El poble que ja va sent gran
monedes de coure i llautó
en les seues fàbriques es fan.
18.- Ibi té tant de treball
que hòmens i dones d’altres pobles
vénen a faenar al tall.
20.- Però vingué 1982, l’any de l’Estatut
i tots els pobles del País Valencià recuperàrem
lleis, costums i llengua que havíem perdut.
21.- El passat vos l’hem narrat
i el futur que ja l’aneu fet
serà per vosaltres contat.
3.- Objectius aconseguit.
3.1.- Objectius de l’alumnat.
1.- Conéixer una mica més la història del seu poble.
2.- Interessar-se per conéixer més coses de la història d’Ibi.
3.- Practicar la realització d’auques.
3.2.- A nivell personal.
1.- Investigar com es fa una auca.
2.- Conéixer la història d’Ibi.
3.- Descobrir l’aprofitament didàctic i pedagògica de les auques.
4.- Aportar un material de treball per a l’escola en valencià.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
la meua pregunta és:on va quedar tot allò de la “renovació pedagògica” i l’interés per la normalitat de la meua llengua??