Diumenge, 5 de setembre de 2010, a la Mostra de Venècia:
Competició
Meek’s Cutoff (Meek’s Cutoff), de Kelly REICHARDT
(..) en un assaig sobre l’Oest Americà, Marilynne Robinson ha argumentat que les nostres mitologies sobre l’Oest estan esbiaixades cap els trets, la guerra i la conquesta, John Wayne, espais oberts, i massacre. Què passaria si -ella suggereix- al costat d’aquest conjunt de mites sorollosament masculins , n’hi hagués un altre més generalment percebut per les dones, un Oest dominat per l’espai i el silenci? Un Oest de silencis, en què els espais oberts són una invitació a la no-acció, més aviat al que he anomenat una condició de trànsit? (Charles Baxter, de l’assaig “Stillness” “Burning Down the House: Essays on Fiction” -Saint Paul, MN: Graywolf Press, 1997-, reproduït al material de difussió de la pel·lícula)
Post Mortem (Post Mortem), de Pablo LARRAÍN
Aquesta és la història d’una parella aparentment insignificant i sense cap mena d’encant. És la història de Xile durant el cop militar. L’ideal de Mario, de conquerir l’amor impossible d’una dona, és també l’ideal d’una nació que vol conquerir un model polític noble i inabastable (el socialisme). Tot passa entre els cossos dels que van morint com a resultat dels ideals militars imposats sense importar-los ni el cost, ni les conseqüències. Ambientada en un dels períodes més foscos i sagnants, la pel·lícula entrelliga tres nivells cinematogràfics, ètics i estètics -el testimonial, l’històric i el fictici – buscant el seu ritme poètic en la confusió, l’absurd i les conseqüències d’una viatge sense fi (Pablo Larraín, material de difusió de la pel·lícula)
El detectiu Dee i el misteri de la flama fantasma (Di Renjie Zhi Tongtian Diguo / Detective Dee and The Mystery of Phantom Flame), de TSUI Hark
Si polèmica hi ha hagut per l’amistat entre Sofia Coppola i el president del Jurat, Quentin Tarantino, els malfiats tenen també terreny abonat en el cas de Tsui Kark. Originari del Vietnam, ha esdevingut una de les personalitats del cinema de Hong-Kong (ciutat on s’exilà de jove), ha produït John Woo (admirat per Tarantino), ha estat coresponsable del film d’esquetxos Triangle (signat també pels tarantinians Johnnie To i Ringo Lamp) i fou membre del Jurat de Cannes que Tarantino presidí. De malfiats, l’infern n’és ple; però si Tsui Hark l’ha encertada, és fàcil imaginar-se el Jurat bregant per calmar la passió del seu president.
***
Fora de Competició
1960, de Gabriele SALVATORES [Informació de la Mostra]
***
Fora de Competició – Documentals i documents
Niente paura – Come siamo come eravamo e le canzoni di Luciano Ligabue, de Piergiorgio GAY
Explicar un músic italià i el seu públic per recórrer els darrers trenta anys del nostre país. Però, les cançons poden explicar la societat? (..) Per què Luciano Ligabue? Perquè és un músic popular, perquè als seus concerts quan canta “Non è tempo per noi”, es projecten en una gran pantalla els articles de la Constitució italiana; perquè quan canta “Buonanotte all’Italia” apareixen darrere seu els rostres de les persones que han fet alguna cosa per a aquest país; perquè quan acaba els concerts s’adreça al públic dient “Vull desitjar bona nit a tothom que viu en aquest país però no s’hi senten acollits, perquè aquest país és dels que hi viu i no pas de qui el governa (text del material de promoció de la pel·lícula) [Tràiler (VO)] [BiM Distribuzione]
***
Horitzons
Caracremada, de Lluís GALTER
No va ser la Història, o no ho fou immediatament: l’organització llibertària a l’exili i la guerrilla del maqui rural a l’interior; la col·laboració dels enllaços, les delacions o la vida amarga de la guàrdia civil… sinó la imatge, més poderosa que cap altra, d’un home sol amb una serra de metall que sabotejava torres elèctriques enmig del bosc (Lluís Galter, material de difusió de la pel·lícula, que he traduït del castellà, perquè no l’he trobat en català)
En el futuro, de Mauro ANDRIZI
Migmetratge en què aquest realitzador argentí parla de la sexualitat d’avui en dia, a través d’una sèrie de contes. Diu Andrizi: Cada història d’amor a la pel·lícula ens porta a un passat diferent, des d’un present diferent. L’esperança d’un futur brillant és una il.lusió que ens manté esperant (..) El narrador a la pel·lícula és un fantasma. El meu fantasma [Informació de la Mostra] [Tràiler VOSA]
El sicario Room 164, de Gianfranco ROSI
Documental basat en l’article “The Sicario”, de Charles Bowden, publicat l’any passat al “Harper’s Magazine”. Rosi hi entrevista un assassí a sou de Juárez; un home que ha mort centenars de persones, un expert en la tortura i el segrest. Durant molts anys va tenir un càrrec a la policia estatal de Chihuahua i fins i tot va rebre formació de l’FBI. Ha viscut a Juárez i s’ha mogut lliurement a través de Mèxic i els EUA. Ara viu com un fugitiu, tot i que encara està lliure i mai ha estat acusat de cap delicte en cap país. La pel lícula s’ha filmat en secret,en un motel a la frontera entre els Estats Units i Mèxic [Informació de la Mostra]
***
Jornades dels Autors
Petites veus (Pequeñas voces / Little Voices), de Jairo CARRILLO i Oscar ANDRADE
Documental animat sobre la visió de la vida de quatre nens de la ruralia colombiana que van ser desplaçats per la guerra contra la droga [web oficial]
***
Jornades dels Autors – Espai obert
Capo Dio Monte (Capo Dio Monte), de Pappi CORSICATO
Vomero Travel, de Guido LOMBARDI
***
Setmana de la Crítica
Tens por de la foscor (Hai paura del buio), de Massimo COPPOLA
Dues històries de noies. Dos destins incerts en un escenari no només italià en què les perspectives laborals i la mateixa idea de futur queden entren en crisi pels esdeveniments i per qüestions familiars pendents de resoldre (del web de la SIC) [MyMovies (it)] [BiM Dist]
***
Tota la programació de la jornada [Programa del diumenge 5 de setembre – Venècia 2010]
Nota Com es pot comprovar, cada dia hi ha projeccions anticipades a la premsa i als professionals de la indústria, però en aquests apunts del blog només reflecteixo els que es presenten oficialment, al públic, a la secció Competitiva, Fora de Competició, Jornades dels autors i Setmana de la Crítica, així com algun títol de la resta de seccions.
***
FOTO Meek’s Cutoff, de Kelly Reichardt
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!