Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

19 de febrer de 2008
0 comentaris

Altres veus: Hi haurà sang (There Will Be Blood / Pozos de ambición / Il petroliere)

Sinopsi Bregant per trobar petroli al subsòl de Califòrnia, Daniel Plainview se’n surt després de gairebé deixar-hi la seva pell solitària i esdevé un empresari, amb pous que treuen or negre a diversos punts del país. Per mor de la misteriosa revelació que li ven un noi anomenat Paul Sunday, Plainview i el seu fill H.W. van a parar a un poblet anomenat Little Boston, els escassos habitants del qual sobreviuen amb penúries, arraconats en aquell territori erm i rocallós que sura literalment sobre un mar de petroli. L’èxit de la perforació no tan sols ha de fer ric definitivament Plainview, sinó que, per Eli Sunday, ha de ser l’oportunitat d’endegar la carrera de pastor pentecostalista que li permeti enfortir la seva església i aixecar el vol.

Director Paul Thomas Anderson. Guió Paul Thomas Anderson, basat en la novel·la "Oil" d’Upton Sinclair. Música Jonny Greenwood. Fotografia Robert Elswit. Repartiment Daniel Day-Lewis (Daniel Plainview), Paul Dano (Paul Sunday / Eli Sunday), Dillon Freasier (H.W. Plainview, nen), Sydney McCallister (Mary Sunday, nena), Ciarán Hinds (Fletcher Hamilton)

Tragèdia grega a la Califòrnia dels primers anys del segle XX; història de pare i fill; crònica de la formació d’un país sense principis; Hi haurà sang és això i més (Núria Vidal, Time Out Barcelona)

Els primers vint minuts de Hi haurà sang no són d’aquest món (..); en la segona meitat, va de l’esquinçament a l’èpica, de la lírica a la virulència, de la contenció a la desmesura en tot el que té a veure amb el missioner fanàtic  (Quim Casas, Èxit)

Un relat de proporcions gegantines en què economia, política i religió es barregen en un retaule de contundent força estètica dominat pel cromatisme dels grans pintors de l’Oest, però també del foc, de l’aigua, de la terra. Tradició i modernitat, en fi, unides en una pel·lícula magistral (Carlos Losilla, Avui)

Paul Thomas Anderson utilitza l’èpica americana, a partir del sentit més primitiu amb què l’afrontava un King Vidor, per tal de construir un relat tortuós en el qual la conquesta del somni americà es transforma en un relat sobre el pecat d’ambició i en el que la lluita del personatge contra els dimonis del capitalisme, acaba transformant-se en una lluita frontal contra dos enemics que frenen l’individualisme americà: el poder dels Déu i el poder dels homes. King Vidor acaba deixant pas a la follia d’ Avarícia d’Eric Von Stroheim (Àngel Quintana, El Punt)

L’enllaç amb aquestes crítiques i un breu resum de les que no tenen enllaç; així com la referència d’altres articles d’interés que s’han publicat ran de l’estrena del film, a Vull llegir la resta de l’article.


FOTO Paul Dano, a Hi haurà sang / There Will Be Blood, de Paul Thomas Anderson


CRÍTIQUES PUBLICADES


Carlos Losilla: Calidoscopi americà (Avui, 15.02.2008)


Àngel Quintana: Amèrica sense dones (Avui, 19.02.2008)


Núria Vidal: Pozos de ambición (Time Out Barcelona, 18.02.2008)


Quim Casas
: La lírica colossal de l’or negre [article sense enllaç] (Èxit, núm. 64, suplement d’ El Periódico, setmana del 14 al 20 de febrer de 2008)

Paul Thomas Anderson adapta una novel·la d’Upton Sinclair que toca temes com l’ambició, el dubte, la rivalitat familiar i la distància afectiva, ben presentssense anar més lluny— a Magnòlia, del mateix  Anderson.

Els primers vint minuts de Hi haurà sang no són d’aquest món (..); aquesta manera d’explicar moltes coses només amb imatges, sons i silencis. Després (..) un "tempo" lent que fins i tot es podria emparentar amb el de Terrence Malik (..), part en què ressonen els ecos de tot un clàssic, el Howard Hawks de Riu VermellEn la segona meitat, va de l’esquinçament a l’èpica, de la lírica a la virulència, de la contenció a la desmesura en tot el que té a veure amb el missionar fanàtic (Paul Dano).

Daniel Day-Lewis: una d’aquelles composicions que van de la suggestió a l’excés (.. d’altra banda, aquesta és l’evolució del mateix personatge al llarg de la pel·lícula).


ALTRES ARTICLES D’INTERÈS publicats ran de l’estrena de la pel·lícula


Nando Salvà: Així va néixer el capitalisme americà [article sense enllaç] (Èxit, núm. 64, suplement d’ El Periódico, setmana del 14 al 20 de febrer de 2008)

Declaracions de Paul Thomas Anderson, una certa comparació entre el llibre d’ Upon Sinclair i la pel·lícula, una breu reflexió sobre l’evolució filmogràfica i estilística del director… Nando Salvà ho congria en aquest article, sobre Hi haurà sang, de la qual afirma que desprèn una intensitat emocional tan inexplicable i misteriosa com insòlita en el cinema nord-americà actual.


Nando Salvà:  "Si proves d’arribar lluny, no pots anar amb frivolitats" entrevista a Daniel Day-Lewis (El Periódico, 15.02.2008)


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!