Sembla ser que a l’organització del Festival de Canes no li agrada que es publiquin rumors sobre la programació del certamen, especialment els generadors d’expectatives que després no es poden satisfer. Tant és així, que han arribat a suggerir que no ens deixem enredar pel fet que alguns títols s’estrenin les mateixes dates o immediatament després dels anomenats “màgics dies de maig” —enguany, Canes tindrà lloc entre l’11 i el 22 de maig—.
Se’ls entén, força, sobretot perquè l’any passat vam anar de l’especulació que feia preveure una edició impressionant a una realitat que va quedar molt, però que molt, per sota. A més, s’arriba a coses que resulten objectivament ridícules. Agafem per exemple el que, si no els fan cas, es pot arribar a publicar ben aviat: Com que la nova dels Pirates del Carib s’estrena durant el certamen i Canes es deleix per tenir famosos, doncs apa vinga, fotem-la a la llista. No seré jo qui negaré la possibilitat que això sigui així; però cada any coincideix que Hollywood estrena algun blocbuster i només en alguna ocasió s’ha aprofitat la plataforma del Festival per a publicitar-lo (i aquest se n’ha valgut per a donar carn a les càmeres que volen “stars”).
Certament, el fet que L’arbre de la vida, de Terrence Malick, s’estreni a França el 18 de maig de 2011, sabent que la producció (ara sí) està ben enllestida, que hi havia un acord perquè anés a Canes l’any passat i que no l’han presentada ni a Venècia 2010, ni a Berlín 2011, ni l’han fet arribar als cines en temporada d’Òscar…home, fóra ja vertiginosament surrealista que no fos a Canes 2011.
Per tant, el calendari d’estrenes previstes és un indicatiu útil, per molt que els organitzadors remarquin que no ens n’hem de refiar. Ara bé, lògicament, no passa de ser una dada orientativa. Prenem el cas de La piel que habito, de Pedro Almodóvar: el manxec ha anunciat que no l’estrenarà a Espanya fins al setembre de 2011 i, a França, diuen que ho farà el maig. Vol dir això que anirà a Canes? Ves que no se’n vagi a Venècia. D’una banda, fa temps que les productores i distribuïdores espanyoles reserven un títol important d’un cineasta espanyol per a la “rentrée” de setembre i sembla que enguany serà el torn d’Amodóvar. I pot seguir tres estratègies diferents: Canes, Venècia o Sant Sebastià. L’opció de la mostra italiana voldria dir descansar del certamen francès (on ha estat tan habitual i alhora on se li resisteix la Palma d’Or) i també significaria estrenar a Espanya en ple rebombori mediàtic de la presentació veneciana. El mateix podríem dir de l’opció Sant Sebastià (tot i que això comportaria una estrena més cap a final de setemebre). Per altre cantó, si va a Canes (el maig), res no li impedeix un bon rendiment a taquilla en estrenar el setembre (com va passar amb Àgora, d’Alejandro Amenábar). De fet, darrerament a França funcionen millor econòmicament els títols de Canes que arriben a les sales cap a la tardor que no pas els que es precipiten per aprofitar l’impacte mediàtic del Festival (per exemple, D’homes i déus, de Xavier Beauvois, ha fet un gabadal d’euros estrenant el 8 de setembre, i, en canvi, Còpia certificada, d’Abbas Kiarostami, punxà força —estrena, 19.05.2010— (mentre que a casa nostra i a la taquilla espanyola, ha anat millor, des del 29.10.2010). Per tant, tot i que ja és un clàssic de Canes, les dates previstes d’estrena no ens confirmen encara res: caldrà esperar.
No hem de descartar que, en alguna ocasió, la publicació de segons quin rumor respongui a una mena de pressions de part de productores o distribuïdores sobre els programadors o fins i tot que formi part d’una certa estratègia per aprofitar l’expectació pre-“cannoise” amb la intenció de posar al mercat mediàtic determinats títols. De ben segur, això també hi és.
Per mi (com ja he dit reiteradament als darrers anys), la utilitat de les llistes de previsions “cannoises” és que esdevé una mena de catàleg anticipat del material que probablement protagonitzarà l’actualitat del cinema que més m’interessa al decurs de ben bé 12 mesos (o més). I sí, també, serveixen per anar escalfant l’ambient, en un joc que pot resultar entretingut, però que no passa de ser un joc.
Des de l’any passat, jo aprofito els rumors per anar avançant feina. I em va molt bé. De mica en mica, vaig editant les fitxes dels films que són a les llistes, amb la informació que en vaig arreplegant i les deixo desades com a esborranys. Posteriorment, quan s’anuncien les programacions dels grans certamens… ja les tinc a punt. Així és, per exemple, com tenia feta (de l’any passat) la fitxa d’ Aquí, el film de Braden King que alguns veien a Canes 2010 i ha acabat projectant-se a Panorama de Berlín 2011 (i per aixó l’he publicada…). O, esclar, així és com ja tinc a punt la “fitxa cannoise” de la pel·lícula de Terrence Malick.
No sé si perquè han fet cas als organitzadors de Canes o perquè la crisi obliga a ser més prudents, el cas és que no em consta que ni Screen International, ni Hollywood Reporter, ni AlloCiné, ni CommeAuCinéma, hagin publicat encara cap article de pronòstics (altres anys ho feien a meitat de Berlín). Això sí, el blog Ioncinema ha seguit fidel a la seva acreditadíssima dinàmica previsòria i ha publicat la seva particular “Carta als Reis”, en què s’ha gosat fins i tot detallar-ho per seccions, a l’article 2011 Cannes Film Festival: 60 film predictions.
Intueixo que no tardaré gaire a penjar algun altre apunt sobre noves prediccions.
Perquè em resulti pràctic per a treballar, he reproduït les previsions de Ioncinema a Vull llegir la resta de l’article.
FOTO Un cartell de L’arbre de la vida, de Terrence Malick
Carta als Reis escrita per Ioncinema
***
Competició
Alps – Giorgos Lanthimos
Chicken with Plums – Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud
The Deep Blue Sea – Terence Davies
L’empire – Bruno Dumont
Faust – Aleksandr Sokurov
The Grandmasters – Wong Kar-wai
Le Havre – Aki Kaurismaki
The Kid with a Bike – Dardennes Bros.
Les Bien-Aimés – Christophe Honoré
Love & Bruises – Lou Ye
Melancholia – Lars von Trier
Once Upon a Time in Anatolia – Nuri Bilge Ceylan
Paradies – Ulrich Seidl
La Piel Que Habito – Pedro Almodóvar
Prey – Brillante Mendoza
This Must Be the Place – Paolo Sorrentino
That Summer (Un Été Brûlant) – Philippe Garrel
Tree of Life – Terrence Malick
We Have A Pope – Nanni Moretti
We Need To Talk About Kevin – Lynne Ramsay
Wuthering Heights – Andrea Arnold
***
Un Certain Regard
11 Flowers – Xiaoshuai Wang
Bird (L’Oiseau) – Yves Caumon
Café De Flore – Jean-Marc Vallée
Dau – Ilya Khrzhanovsky
Et maintenant, on va où? (Where Do We Go Now?) Nadine Labaki
L’Exercice de l’Etat (State Exercise) – Pierre Schoeller
The Exchange – Eran Kolirin
Goodbye First Love – Mia Hansen-Love
Halt auf freier Strecke – Andreas Dresen
Headshot – Pen-ek Ratanaruang
House of Tolerance (L’Apollonide) Bertrand Bonello
I Wish – Hirokazu Kore-eda
Loverboy – C?t?lin Mitulescu
Of Women and Horses – Patricia Mazuy
Play – Ruben Östlund
Simon Killer – Antonio Campos
Sleeping Beauty – Julia Leigh
Whore’s Glory – Michael Glawogger
***
Quinzena dels Realitzadors
Alois Nebel – Tomas Lunak
Les Amants – Nicolas Klotz
Babycall – Pål Sletaune
Beirut Hotel – Danielle Arbid
Bye Bye Blondie Virginie Despentes
Les Chants de Mandrin – Rabah Ameur-Zaïmeche
Crazy Horse – Frederick Wiseman
The Fairy – Dominique Abel, Bruno Romy, Fiona Gordon
For Ellen – So Yong Kim
Keyhole – Guy Maddin
Last Winter – John Shank
The Loneliest Planet – Julia Loktev
Magic Valley – Jaffe Zinn
Meteora – Spiros Stathoulopoulos
Mike – Lars Blumers
Oslo, 31. august Joachim Trier
Postcards from the Zoo – Edwin
Saya Samurai – Hitoshi Matsumoto
Sons of Norway – Jens Lien
Sponsoring – Malgoska Szumowska
Tue-Moi (Kill Me) Emily Atef
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Parlant de l’estrena de la nova pel.lícula de Pedro Almodóvar, a França, lògicament, tenen una expectació de valent per ella que no pas aquí o a un altre país del món, ja que recordem que el guió és una versió lliure d’una novel.la de l’escriptor francès Thierry Jonquet.
A més a més, a l’accès que has desat de la pel.lícula (d’Allocinema.fr), ja comencen a haver-hi d’espectadors francesos que esperen la pel.lícula com si fos el Messíes, però tractant-se d’un gran creador com en Pedro, em sembla encertada l’expectació. I més encara sabent com el tracten aquí, quan a França seria una icona, com ho és allà en Fernando Arrabal.
Se m’oblidava, Salvador, sobre l’Almodóvar i la seva pel.lícula: si mires la fitxa a http://www.imdb.com, el repartiment inclou d’actors catalans, com l’Eduard Fernández, la Teresa Manresa o en Jan Cornet.
Aquí hi ha la fitxa d’Imdb:
http://www.imdb.com/title/tt1189073/fullcredits#cast
Sobretot, me n’alegro per la Teresa Manresa, crec que és una bona actriu, la vaig veure a “Poblenou”, em va agradar de valent, i a veure si es fa més coneguda fora de Catalunya. El problema és que si no surts a pel.lícules madrilenyes, no et coneix ningú. Esperem que l’èxit de PA NEGRE pugui endegar això.