Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

14 de gener de 2008
0 comentaris

Proposta de decret d?eliminació de tràmits i simplificació de procediments per a facilitar l?activitat econòmica.

La Generalitat de Catalunya ha desenvolupat al llarg del temps un cos
normatiu que ha regulat les diferents àrees vinculades a l’activitat
econòmica. La regulació ha permès assolir finalitats públiques
compartides, millorar els estàndards socials i protegir el medi
ambient, i paral•lelament ha produït un impacte en els diferents agents
econòmics. La sensibilitat cap al nostre model de desenvolupament no ha
variat però s’ha introduït, a la vegada, la necessitat d’assolir els
mateixos objectius però d’una manera més eficient, minimitzant el cost
administratiu de les normes. Si la regulació no està correctament
dissenyada pot imposar costos excessius a les empreses i als ciutadans
i afectar negativament a la productivitat. Per tant, el Govern ha de
trobar un equilibri, oferint una protecció adequada però assegurant-se
que l’impacte en allò que regula és proporcional i amb els menors
efectes negatius possibles. Aquest parer és compartit i exigit per la
societat.

Amb el pas del temps i els canvis en l’entorn, algun dels serveis que
presta l’Administració, canalitzats a través de processos, poden perdre
la finalitat pública que tenien originàriament. Es fa, per tant,
necessari que l’Administració revisi periòdicament les seves actuacions
per tal de suprimir aquells processos que han perdut la finalitat
pública original. Això és especialment necessari en el moment actual,
ja que vivim en una societat caracteritzada per un gran dinamisme de
l’entorn.

A part d’això, els processos que es mantenen s’han de revisar per
adequar la seva gestió administrativa als requeriments d’eficàcia i
eficiència que les normes imposen a l’activitat de l’Administració
pública. Simplificant, podríem dir, que l’Administració pot actuar, per
verificar el compliment de la normativa establerta per part del
ciutadans i els agents econòmics, a través de dos models possibles.

Un model simple, que es basa en declaracions del titular, on la
comprovació de la veritat de les dades declarades i el control del
compliment normatiu és realitzat amb posterioritat. Aquest model es
fonamenta en l’assumpció de responsabilitats per les persones que
intervenen en el procés.

Un model complex, per a aquelles activitats, instal•lacions, etc. que
pel seu impacte sobre el medi, sobre les persones o sobre els béns,
faci altament recomanable que abans de l’inici de l’activitat es
verifiqui que compleix amb les normes o millors tècniques disponibles
d’aplicació. Aquests processos no es poden resoldre en un primer
contacte i suposen l’autorització administrativa explícita i control a
priori de l’activitat.

L’experiència acumulada en matèria de simplificació administrativa ens
porta a establir que un model de tramitació que fa possible la reducció
de càrregues per als ciutadans i empreses és el model simple, amb
control posterior, basat en la comunicació i la declaració. El model
simple contempla dos estadis. En una primera fase, el titular de
l’activitat presenta tota la documentació necessària i que acrediti el
compliment normatiu davant de l’Administració, que resol el tràmit en
el primer contacte, verificant tota la documentació. Aquest estadi és
el que l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) aplica en els processos
que resol des de fa 15 anys. La segona fase, que es vol introduir per
aquest Decret, consisteix en què, a més, no sigui necessari que el
titular presenti tota la documentació que acrediti el compliment de la
normativa. Cal només que declari que disposa d’aquesta documentació, i
que si s’escau autoritzi, quan sigui possible, a fer-ne la comprovació
corresponent per mitjans telemàtics, ja que és el responsable del
compliment de les condicions exigides reglamentàriament. La
responsabilitat del compliment de les condicions es manté de forma
permanent mentre duri l’exercici de la seva activitat. L’incompliment
dels requisits o l’aportació de dades falses referides al compliment
normatiu, constituiria infracció administrativa en els termes que
determini la normativa sectorial. En qualsevol cas, per tal de garantir
el compliment de les condicions establertes normativament i
conseqüentment, la protecció del bé públic en general, serà necessari
que l’Administració controli aquest compliment amb posterioritat a la
resolució del tràmit.

Òbviament, no es pot aplicar aquest model a tots els processos, però sí
a una gran majoria. El model simple ens permet també relacionar-nos amb
mitjans electrònics amb els ciutadans i les empreses de forma completa,
fent servir les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

II

Amb aquest decret s’aconsegueixen, bàsicament, tres finalitats:

Primer, eliminar procediments que després d’una anàlisi a fons s’ha
considerat que ja no tenen finalitat pública. S’aconsegueix així una
important disminució de càrregues administratives pels particulars i
les empreses.

Segon, simplificar un elevat nombre de procediments administratius, i
fer que es resolguin en un primer i únic contacte amb el particular, el
que es denomina resolució en el frontal de tramitació. Amb aquest
decret, un gran nombre de tràmits administratius que han de realitzar
les empreses podran ser resolts en el mateix moment de la sol•licitud.
Aquesta acció és la que permet de forma realista introduir la
tramitació telemàtica. Sense un grau elevat de simplificació en la
tramitació es fa impossible avançar en l’administració electrònica.

Tercer, establir el model de relació entre les empreses i
l’Administració de la Generalitat. Aquest model ha de ser integrador de
serveis, ha de permetre que l’empresa interactuï amb l’Administració
amb el menor cost possible. Aquest cost administratiu el valorem en dos
vectors: temps i espai. Per una banda, cal reduir el temps que
l’empresa destina a subministrar dades a l’Administració, a omplir
formularis, a recopilar documentació o a informar-se sobre el que ha de
fer. Per l’altra, reduir la distància a la que l’empresa s’ha de
desplaçar per interactuar amb l’Administració: disponibilitat de la
xarxa OGE i ús de les tecnologies de la informació, que apropen
l’Administració fins a l’oficina de l’empresa.

III

Aquest decret compta amb 5 capítols.

El capítol I recull la finalitat i l’objecte del decret que no és altra
que facilitar i simplificar la relació entre l’Administració de la
Generalitat de Catalunya i els subjectes de l’activitat econòmica, sent
l’àmbit d’aplicació els processos competència de la Generalitat. També
es recull, a l’hora de desenvolupar nova normativa que afecti
l’activitat econòmica, l’obligació d’elaborar un informe d’avaluació de
l’impacte regulatori, seguint els criteris establerts en la Guia de
bones pràctiques en l’elaboració i revisió normativa, així com de
quantificar els costos administratius que la nova norma genera a les
empreses. Incidir en aquest punt és vital. Cada any es creen normes que
imposen noves càrregues a les empreses/ciutadans, que se sumen a les
existents, ja que no sempre van acompanyades de derogacions de la
regulació en vigor. Per això és tant o més important prevenir que no es
generin noves càrregues com eliminar o reduir les ja existents. Així,
són les actuacions “ex-ante”, com les portades a terme en el procés
d’elaboració de noves normes, seguint els principis i aplicant els
criteris que permeten obtenir una regulació de qualitat, les que poden
garantir un marc regulador respectuós amb l’activitat econòmica, sense
renunciar a les finalitats públiques que el Govern vol aconseguir.

El capítol II està dedicat a la simplificació administrativa, en el vessant d’eliminació de tràmits.

En aquest capítol es regula la declaració responsable, figura que
permetrà que, via l’assumpció de responsabilitats per part del titular
de l’activitat empresarial o professional, no calgui presentar la
documentació en paper que ara es presenta. El titular, per a una sèrie
de tràmits entre els que s’inclou els Registres d’Activitats
Específiques, el Registre d’Establiments Industrials de Catalunya, el
Registre d’Indústries Agràries i Alimentàries i el Registre de Turisme
de Catalunya, declararà que compleix els requisits legalment exigits en
la normativa d’aplicació i que disposa de la documentació que ho
acredita. Amb aquesta declaració, l’Administració inscriurà l’activitat
en el registre corresponent. Posteriorment, es comprovarà la veracitat
de les dades declarades. La introducció d’aquesta figura és cabdal per
a fer possible el pas següent en la simplificació que és la tramitació
telemàtica.
Dins del mateix capítol s’ha inclòs la declaració responsable de
l’existència d’una pòlissa d’assegurança que permet acreditar la
subscripció d’una pòlissa sense necessitat d’aportar-la. Tot i que s’ha
inclòs en una altre capítol, s’introdueix aquí que s’ha eliminat la
necessitat que el titular faci cap tipus de tràmit per a la inscripció
dels establiments de restauració al Registre de Turisme de Catalunya.
Finalment, es recull l’eliminació de la necessitat de diligenciar els
llibres de registre de les instal•lacions, reparacions o revisions que
realitzen les empreses inscrites en algun dels registres d’activitats
específiques.

En el Capítol III es modifica normativa que regula determinats
processos amb l’objectiu de materialitzar accions de simplificació
administrativa. En la secció 1 es modifica normativa de seguretat
industrial, com el Decret de prestació de serveis en els tallers de
reparació d’automòbils per tal que la placa que han d’exhibir aquests
establiments no hagi d’estar punxonada per l’Administració. També
s’homogeneïtza la realització de l’examen per obtenir el carnet
instal•lador elèctric (CQI) de manera que sigui similar a la resta; és
a dir, que els interessats puguin presentar-se en qualsevol Servei
Territorial, no únicament en el del seu domicili.

Per últim, tal i com es recull en els annexos, es preveu que una sèrie
de tràmits que ara no es resolen en un primer contacte, es puguin
resoldre en el frontal, de manera que es possibiliti la resolució
immediata. Es tracta dels següents processos:

? Certificats de no sanció que no inhabilitin per a la realització de l’activitat (seguretat i automòbils)
? Expedició de certificats de responsable de taller de reparació d’automòbils.
? Registre i autorització d’empresa instal•ladora de limitadors de velocitat.
? Registre i autorització d’empresa instal•ladora de tacògrafs analògics
? Registre i autorització de centre tècnic de tacògrafs digitals
? Registre de fabricant i importadors de metalls preciosos.
? Baixes del Registre establiments industrials de Catalunya

En la secció 2 es modifiquen disposicions de medi ambient amb la doble
finalitat de permetre la resolució dels tràmits en el frontal i a
l’hora de permetre també la tramitació telemàtica. Afecta les
declaracions del volum del consum de l’aigua i de l’eficiència en l’ús
de l’aigua.

En la secció 3 es regula exhaustivament el pas a resolució en el
frontal dels tràmits de turisme. Actualment, les inscripcions dels
establiments turístics en el Registre de Turisme de Catalunya es fa un
cop autoritzada l’activitat. La modificació que s’introdueix amb aquest
decret permet aplicar per a aquests tràmits el model simple; és a dir,
ús de declaracions responsables, presentació de documentació que
permeti format electrònic i inscripció en el Registre. Amb
posterioritat, es faran les comprovacions que calguin.

En la secció 4 es modifiquen tràmits de comerç: les comunicacions de
venda ocasional de saldos i de venda en liquidació i la venda permanent
de saldos. En ambdós casos, es tracta de permetre la resolució en un
primer contacte.

En la secció 5 es modifiquen tràmits d’agricultura: la resolució en el
frontal dels carnets d’artesà/ana alimentari/ària i el Registre
d’indústries agràries i alimentàries de Catalunya per permetre l’ús de
declaracions de responsables i a l’hora possibilitar, en un futur, la
tramitació telemàtica d’aquest Registre.

Tot i que no es recull directament en aquesta secció del Decret, cal
dir, com es pot veure en els annexos, que es resoldran en el frontal de
tramitació els següents tràmits competència de la SDG Mines:
? Comunicació de directors facultatius
? Aprovació concreta de treballs (subcontractats) per a recursos de les seccions C i D.
? Carnets de mines:
o Maquinista d’extracció i de plans inclinats
o Vigilant miner
o Instal•lador elèctric miner
o Conductor de maquinària mòbil
o Conductor de tot tipus de vehicles d’interior.

En el Capítol IV, s’estableixen alguns principis per a permetre avançar
en la tramitació telemàtica. De fet, en l’actualitat, un procés de
simplificació i facilitació de tràmits per a les empreses no es pot
veure complert si no es té en compte la possibilitat de tramitar
electrònicament els processos. El desig del Govern de la Generalitat és
que aquesta tramitació sigui plena, és a dir, que el ciutadà o
l’empresa no hagi d’utilitzar cap altre mitjà de comunicació, a part
del telemàtic, per aconseguir el producte o servei que necessita i
alhora que la resolució del procés s’obtingui de manera immediata a la
demanda.

Per últim, en el Capítol V, es regula la relació entre les empreses i
l’Administració de la Generalitat a través del frontal de serveis a les
empreses. L’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) és la unitat
administrativa que assumeix aquesta funció. En aquest apartat se’n
regula la finalitat, funcions, funcionament, relació entre les unitats
administratives competents en l’àmbit dels tràmits que gestiona i els
canals per a la prestació dels serveis, descrits en el catàleg de
serveis de l’OGE. Des de la seva creació, l’OGE ha estat compromesa a
facilitar la prestació de serveis als ciutadans/ empreses i a promoure
processos de simplificació administrativa; tasca que ha pogut
desenvolupar en gaudir de la proximitat que dóna el contacte directe
amb els agents.

En conseqüència, a proposta de les persones titulars dels departaments
de la Presidència, d’Economia i Finances, de Governació i
Administracions Públiques, de Política Territorial i Obres Públiques,
de Treball, d’Innovació, Universitats i Empresa, d’Agricultura,
Alimentació i Acció Rural, i de Medi Ambient i Habitatge, vist/d’acord
amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora i d’acord amb
el Govern,

DECRETO

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1
Objecte

L’objecte d’aquest decret és introduir elements de simplificació
administrativa que permetin avançar, de forma significativa, en
facilitar l’activitat econòmica.

Article 2
Àmbit d’aplicació

Aquest decret s’aplica a l’Administració de la Generalitat, als seus
organismes autònoms, i a les entitats de dret públic que en depenen
quan exerceixen poders públics.

Article 3
Finalitats

Les finalitats d’aquest decret són:

a) Eliminar càrregues administratives tant de les empreses com dels
òrgans administratius quan aquestes no aporten un valor afegit a la
consecució de l’objectiu públic que es vol assolir i garantir que el
marc regulador serà respectuós amb l’activitat econòmica.

b) Simplificar i agilitzar els procediments administratius, cercant la
resolució en el primer contacte amb el particular i amb un decidit
impuls de la tramitació electrònica, sense que això representi una
disminució de la protecció de les persones, dels béns i del medi.

c) Establir un model d’integració de serveis per a les empreses, en
col•laboració amb les diferents unitats que tenen competència en
aquesta matèria, per aconseguir un frontal de serveis a les empreses a
Catalunya. Aquest model incorporarà serveis d’informació, assessorament
empresarial, de tramitació i resolució immediata, amb l’objectiu
d’aconseguir que les empreses tinguin un punt de referència a l’hora de
relacionar-se amb l’Administració.

Article 4
Ús de la Guia de bones pràctiques en l’elaboració i revisió de normativa
Les propostes de disposicions de caràcter general que elaborin els
departaments de l’Administració de la Generalitat, a més de la
documentació preceptiva que determina la legislació sobre procediment i
règim jurídic de l’Administració de la Generalitat i la legislació
sectorial que sigui d’aplicació, hauran d’anar acompanyades d’un
informe d’avaluació de l’impacte regulatori de les mesures proposades
en l’àmbit de la simplificació administrativa.
A aquest efecte, l’Administració de la Generalitat disposa d’una Guia
de bones pràctiques per a l’elaboració i revisió de la normativa, on
s’especifiquen els principis, criteris o recomanacions que s’han de
seguir per tal de garantir que no s’estableixen obligacions o càrregues
administratives que no estiguin suficientment justificades.
L’informe especificarà, detalladament, en quin sentit s’ha elaborat la
norma seguint els principis, criteris i recomanacions que estableix la
Guia, i inclourà una quantificació de les càrregues administratives que
la nova norma genera a les empreses utilitzant metodologies de
referència.
Aquest informe d’avaluació d’impacte regulatori servirà de punt de
partida per possibilitar la verificació, en una segona fase, que la
norma compleix amb els criteris de simplificació administrativa en el
sentit que no crea obligacions o càrregues administratives per a les
empreses que no estiguin suficientment justificades.

CAPÍTOL II
Simplificació i eliminació de tràmits

Secció 1
Declaracions responsables

Article 5
Règim jurídic de les declaracions responsables

1. Als efectes d’aquest decret, s’entén per declaració responsable el
document subscrit per la persona titular d’una activitat empresarial o
professional, o pel seu representant, en el qual declara, sota la seva
responsabilitat, que compleix els requisits establerts a la normativa
d’aplicació a un determinat tràmit, que disposa de la documentació que
ho acredita i que es compromet a mantenir-ne el compliment durant la
vigència de l’activitat.

2. L’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) i, en el seu cas, els òrgans o
organismes competents de l’Administració, poden realitzar, en qualsevol
moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per
mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les
dades de la declaració responsable.

3. Les persones titulars de les activitats empresarials o professionals
són les responsables de mantenir, durant el període de vigència de
l’activitat, el compliment de les condicions legalment establertes i la
veracitat de les dades declarades.

4. Si amb posterioritat a la declaració practicada, l’Administració
comprova la inexactitud o falsedat de les dades declarades, aquest fet
comporta, prèvia audiència a la persona interessada, que el tràmit en
què la declaració s’aportava per acreditar un o més requisits, incloses
les inscripcions practicades, es deixi sense efecte. Si aquesta
conducta està tipificada com a infracció en la legislació aplicable,
pot donar lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador.

En cas que es deixi sense efecte el tràmit, per tal de tornar a
realitzar-lo caldrà que el seu titular aporti davant l’OGE la
documentació acreditativa del compliment dels requisits establerts a la
normativa d’aplicació, sempre i quan l’Administració no ho pugui
comprovar per un altre mitjà.

5. El model de declaració responsable en suport paper és a disposició
de les persones interessades a les seus de les oficines de l’OGE i en
suport electrònic a la seu corporativa de la Generalitat Gencat.cat.

Article 6
Declaracions responsables en el tràmit d’inscripció d’una activitat

1. La declaració responsable en el tràmit d’inscripció d’una activitat
consisteix en la manifestació de la persona titular d’aquesta o del seu
representant que compleix tots els requisits establerts a la normativa
d’aplicació per exercir-la, i que es compromet a mantenir-ne el
compliment durant la vigència de la inscripció, així com a disposar de
la documentació que ho acredita. Aquesta declaració resta subjecta a
les prescripcions establertes a l’article 5.

2. En els tràmits que recull l’annex d’aquest decret que estiguin
marcats en la columna 4 (Utilització de declaracions responsables), se
substitueix la presentació de la documentació acreditativa del
compliment dels requisits que s’estableixin en cada cas per la
normativa que li sigui d’aplicació, per una declaració responsable de
la persona titular de l’activitat, o del seu representant, del
compliment dels esmentats requisits. El model de declaració responsable
estarà disponible segons el que estableix l’article 5.5.

Article 7
Declaracions responsables de l’existència d’una pòlissa d’assegurances

En tots els tràmits en què calgui acreditar la subscripció d’una
pòlissa d’assegurances, l’acreditació es podrà fer mitjançant una
declaració responsable de la seva existència, signada per la persona
titular de l’activitat, o del seu representant, d’acord amb el model de
declaració responsable disponible, segons s’indica a l’article 5.5.

Aquesta declaració resta subjecta a les prescripcions establertes a l’article 5.

En els casos en què es requereixi el dipòsit d’una pòlissa
d’assegurances de determinades característiques per tal que faci una
funció equivalent a la d’un aval o garantia, o sigui una opció
alternativa a la de dipositar un aval o garantia, el dipòsit de la
pòlissa no podrà ser substituït per una declaració responsable.

Secció 2
Eliminació de tràmits

Article 8
Llibres de registre

S’elimina la diligència que l’Administració ha d’efectuar en els
llibres de registre de les instal•lacions, reparacions o revisions que
realitzen les empreses inscrites en registres específics i els usuaris
d’aparells sotmesos a normativa de seguretat industrial.

Els òrgans competents establiran els mitjans necessaris per tal que les
empreses i els usuaris obligats a portar aquests tipus de llibres
puguin fer servir llibres en format electrònic.

CAPÍTOL III
Modificació de normativa que regula determinats processos

Secció 1
Seguretat industrial

Article 9
Modificació del Decret 298/1993, de 8 d’octubre, de modificació del
Decret 147/1987, de 31 de març, pel qual es regula l’activitat
industrial i de prestació de serveis en els tallers de reparació de
vehicles automòbils, dels seus equips i components

1. L’article 5.3, paràgraf quart, queda redactat de la manera següent:

“ De dalt a baix, la placa estarà dividida en tres espais o faixes
desiguals, amb les dimensions assenyalades a l’annex 2, i destinades:
La primera, o més alta, a les quatre branques d’activitat.
La segona, o intermèdia, a les especialitats.
La tercera, o més baixa, a les sigles de la província d’ubicació del taller i al número corresponent en el Registre Industrial”

2. L’article 6.5 queda redactat de la manera següent:

“6.5 L’espai inferior, o tercera part en què es divideix la
placa-distintiu, estarà a la seva vegada subdividit en dues zones
diferenciades:

La de l’esquerra (de l’espectador) destinada a les sigles de la corresponent demarcació territorial.
La de la dreta (de l’espectador) destinada a estampar el número d’inscripció en el Registre Industrial”.

Article 10
Modificació del Decret 363/2004, de 24 d’agost, pel qual es regula el
procediment administratiu per a l’aplicació del Reglament electrotècnic
per a baixa tensió.

L’article 13 .1, paràgraf primer, queda redactat de la forma següent:

“Per obtenir el certificat de qualificació individual en baixa tensió,
definit en el punt 4.1 de la ITC-BT-03, les persones físiques han
d’acreditar davant l’òrgan competent en matèria d’energia de la
Generalitat de Catalunya:”

Secció 2
Medi ambient

Article 11
Modificació del Reglament dels Tributs gestionats per l’Agència Catalana de l’Aigua, aprovat pel Decret 103/2000, de 6 de març

1. L’article 39.2 queda redactat de la manera següent:

“39.2 Als efectes del que preveu l’apartat anterior, totes les entitats
subministradores resten obligades a presentar a l’Agència, com a data
límit el 10 de març de cada any, per a cadascun dels seus municipis de
subministrament, una declaració resum de la facturació neta realitzada
l’any natural anterior, ajustada al model que s’incorpora en l’annex
A3. Aquesta declaració s’ha de presentar, llevat d’impossibilitat
tècnica o organitzativa per a fer-ho, en suport informàtic i, si
s’escau, per via telemàtica”.

2. S’afegeix un nou apartat 4 a l’article 39, amb la redacció següent:

“39.4 La declaració a què fa referència aquest article es pot presentar
també a les Oficines de Gestió Empresarial (OGE), que en fan la
recepció i la posterior tramesa a l’Agència Catalana de l’Aigua”.

3. S’afegeix un nou apartat 3 a l’article 46, amb la redacció següent:

"46.3 La declaració a què fa referència aquest article es pot presentar
en suport informàtic i per via telemàtica i també davant les Oficines
de Gestió Empresarial (OGE), que en fan la recepció i la posterior
tramesa a l’Agència Catalana de l’Aigua”.
Article 12

Modificació del Decret 304/2006, de 18 de juliol, sobre l’estàndard i la millora en l’eficiència en l’ús de l’aigua

1. L’article 5.2 queda redactat de la manera següent:

“5.2 Aquesta declaració es pot presentar també a les Oficines de Gestió
Empresarial (OGE), que n’han de fer la tramesa a l’Agència Catalana de
l’Aigua, o per via telemàtica”.

2. L’article 9.1 queda redactat de la manera següent:

“9.1 Els establiments industrials que hagin escollit determinar
l’eficiència en l’ús de l’aigua d’acord amb el sistema qualitatiu, han
de declarar a l’Agència Catalana de l’Aigua la seva opció per aquest
mètode i el sistema de gestió ambiental de què disposen, mitjançant el
model que estarà disponible a través de la seu corporativa de la
Generalitat Gencat.cat. Igualment, aquesta declaració es pot presentar
a les oficines de Gestió Empresarial (OGE), que n’han de fer la
recepció i posterior tramesa a l’Agència Catalana de l’Aigua, o bé
fer-ho per via telemàtica.”

Secció 3
Turisme

Article 13
Modificació del Decret 176/1987, de 9 d’abril, pel qual s’estableixen
normes sobre l’ordenació i la classificació dels establiments
d’allotjament turístic sotmesos al règim d’hoteleria.

1. L’article 5 queda redactat de la manera següent:

“Article 5

Per tal d’iniciar l’activitat hotelera, caldrà presentar la documentació següent:

a) Declaració responsable de la persona titular, segons model oficial,
en què constin les dades referides al titular, que disposa de la
documentació legal que l’acrediti com a tal i com a propietari de
l’immoble, arrendatari o qualsevol altre títol que acrediti la seva
disponibilitat per a ser destinat a allotjament turístic, així com les
dades referides a l’establiment pel que fa a ubicació, capacitat i
especialitats. Aquesta declaració inclourà la llista d’habitacions o
apartaments, amb indicació del número o indicatiu que les identifica,
superfície, serveis que contenen i nombre màxim de places.

b) Projecte tècnic de l’establiment, degudament visat pel col•legi
oficial corresponent, o declaració de la referència identificativa
d’aquest quan sigui possible obtenir-lo per mitjans telemàtics. El
contingut concret del projecte tècnic es detallarà mitjançant
instrucció de la persona titular de la Direcció General de Turisme i es
podrà consultar a la seu corporativa de la Generalitat Gencat.cat.

c) Còpia de la llicència ambiental o dels documents acreditatius del
tràmit de comunicació a l’Ajuntament, segons descriu la normativa
sectorial d’aplicació.

La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la qual, un cop verificat el compliment dels requisits
documentals, procedirà a la inscripció de l’establiment en el Registre
de turisme de Catalunya. Posteriorment, l’OGE traslladarà l’expedient
als òrgans competents dels Serveis Territorials corresponents, o a la
Subdirecció General d’Ordenació Turística en el cas de Barcelona.

L’OGE lliurarà a la persona titular un document que acrediti la
inscripció, fent constar la classificació de l’establiment hoteler en
el grup, modalitat i categoria que li correspongui, així com, si
s’escau, en l’especialitat o especialitats sol•licitades.

En el cas d’establiments ubicats en l’àmbit territorial del Conselh
Generau dera Val d’Aran, serà aquest òrgan qui durà a terme la
inscripció dels establiments en el Registre de turisme de Catalunya.”

2. L’article 6 queda redactat de la manera següent:

“Article 6

Tota modificació de la capacitat, categoria, grup, modalitat i serveis
obligatoris segons categories, grups o modalitats caldrà tramitar-la
d’acord amb el procediment especificat en l’article anterior.

La documentació que caldrà aportar serà la mateixa que en l’article
anterior. Pel que fa a la llicència ambiental o la comunicació a
l’Ajuntament en tot cas caldrà presentar-la quan suposi una modificació
substancial d’acord amb la normativa sectorial d’aplicació.”

3. S’afegeix un article 7 amb la redacció següent:

“Article 7

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya les
sol•licituds de baixa en l’exercici de l’activitat, els canvis de
titularitat, i els canvis de denominació de l’establiment, caldrà
presentar davant l’Oficina de Gestió Empresarial una declaració
responsable la persona titular especificant aquests canvis.

El procediment d’inscripció serà el mateix que s’ha descrit en l’art. 5.”

Article 14
Modificació del Decret 55/1982, de 4 de febrer, sobre ordenació de la
pràctica del càmping i dels establiments dedicats a aquest fi.

L’article 5, apartat b), queda redactat de la manera següent:

“b) Inscriure els establiments de càmping al Registre de turisme de Catalunya”.

Article 15
Modificació del Decret 167/1985, de 23 de maig, pel qual es determina
el procediment per a l’autorització dels establiments dedicats a la
pràctica del càmping.

1. L’article 8 queda redactat de manera següent:

“Article 8

Per tal d’iniciar l’activitat de càmping caldrà presentar la documentació següent:

a) Declaració responsable de la persona titular, segons model oficial,
en què constin les seves dades, que disposa de la documentació legal
que l’acrediti com a tal i com a propietària de l’immoble, arrendatària
o qualsevol altre títol que acrediti la seva disponibilitat per a ser
destinat a allotjament turístic, així com les dades referides a
l’establiment pel que fa a ubicació, capacitat i categoria.
b) Projecte tècnic de l’establiment, degudament visat pel col•legi
oficial corresponent, o declaració de la referència identificativa del
mateix quan sigui possible obtenir-lo per mitjans telemàtics. El
contingut concret del projecte tècnic es detallarà mitjançant
instrucció del la persona titular de la Direcció General de Turisme, i
es podrà consultar a la seu corporativa de la Generalitat Gencat.cat.
c) Còpia de la llicència ambiental o dels documents acreditatius del
tràmit de comunicació a l’Ajuntament, segons descriu la normativa
sectorial d’aplicació.

La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la qual, un cop verificat el compliment dels requisits
documentals, procedirà a la inscripció de l’establiment en el Registre
de turisme de Catalunya. Posteriorment, l’OGE traslladarà l’expedient
als òrgans competents dels Serveis Territorials corresponents, o a la
Subdirecció General d’Ordenació Turística en el cas de Barcelona.

L’OGE lliurarà a la persona titular un document que acrediti la
inscripció, fent constar la classificació de l’establiment de càmping
en la categoria que li correspongui.

En el cas d’establiments ubicats en l’àmbit territorial del Conselh
Generau dera Val d’Aran, serà aquest òrgan qui durà a terme la
inscripció dels establiments en el Registre de turisme de Catalunya.”

2. L’article 9 queda redactat de la manera següent:

“Article 9

Tota modificació de la capacitat, categoria, i serveis obligatoris
segons categories, caldrà tramitar-la d’acord amb el procediment
especificat en l’article anterior.

La documentació que caldrà aportar serà la mateixa que la prevista a
l’article anterior. Si la modificació de capacitat consisteix en una
reducció d’unitats d’acampada causada per deixar sense ús algunes de
les ja existents, només cal presentar una declaració responsable del
titular en què indiqui les causes i la quantitat i el número d’unitats.”

3. L’article 10 queda redactat de la manera següent:

“Article 10

La inscripció de l’establiment de càmping no pressuposarà
l’autorització de les altres instal•lacions existents en el mateix
recinte corresponents a serveis per als quals existeixi una normativa
específica.”

4. S’afegeix un article 11 amb la redacció següent:

“Article 11

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya les
sol•licituds de baixa en l’exercici de l’activitat, els canvis de
titularitat, i els canvis de denominació de l’establiment, caldrà
presentar davant l’Oficina de Gestió Empresarial una declaració
responsable de la persona titular especificant aquests canvis.

El procediment d’inscripció serà el mateix que s’ha descrit en l’art. 8.”

Article 16
Modificació del Decret 313/2006, de 25 de juliol, que regula els establiments de turisme rural

1. L’article 7 queda redactat de la manera següent:

“Article 7

Normes per iniciar l’activitat de turisme rural.

7.1 Grup cases de pagès

Les persones físiques o jurídiques que vulguin dur a terme l’explotació
d’un establiment d’aquest grup hauran d’aportar la documentació següent:

a) Declaració responsable de la persona titular, segons model oficial,
en què constin les seves dades, que disposa de la documentació legal
que l’acrediti com a tal i com a propietari de l’immoble, arrendatari o
qualsevol altre títol que acrediti la seva disponibilitat per a ser
destinat a allotjament turístic, les dades referides a l’establiment
pel que fa a ubicació i capacitat i que l’edificació és anterior al
1950.
b) Plànols o croquis de la distribució i fotografies que aportin les
dades necessàries de la construcció, de l’entorn i de les
característiques de la finca, abans i després de la rehabilitació.
c) Declaració responsable de la persona titular conforme compleix les següents condicions:
• que en l’explotació es duen a terme activitats agrícoles, ramaderes o
forestals, incloent-hi una descripció d’aquestes i del grau
d’implicació que poden oferir als usuaris en les tasques pròpies de la
finca.
• que és pagès o pagesa i obté rendes de l’activitat agrària, ramadera
o forestal, d’acord amb els criteris normatius del departament
competent en matèria d’Agricultura
• En el cas que es tracti d’una persona jurídica:
o Que està inscrita en el Registre d’Explotacions Agràries
o Que disposa de l’escriptura de constitució de la societat i poders
del sol•licitant pel supòsit que no es dedueixen clarament de
l’escriptura social.
d) Còpia de la llicència ambiental o dels documents acreditatius del
tràmit de comunicació a l’Ajuntament, segons descriu la normativa
sectorial d’aplicació.
e) En el cas de tractar-se d’una masia o casa de poble compartida,
còpia de les certificacions d’empadronament i residència efectiva
emeses pel secretari o secretària de l’ajuntament corresponent que
acreditin que la persona sol•licitant resideix efectivament en el
municipi i adreça on pretén exercir l’activitat turística
f) En el cas de tractar-se d’una casa de poble independent, còpia de
les certificacions d’empadronament i residència efectiva amb una
antiguitat mínima de tres anys bé a la mateixa comarca o bé al municipi
limítrof.
g) En el cas de tractar-se d‘una masoveria, còpia de les certificacions
d’empadronament i residència efectiva amb una antiguitat mínima de tres
anys a l’ edificació on viu la persona titular.
h) La documentació assenyalada a les lletres e),f) i g) deixarà de
presentar-se en suport paper o electrònic, tan bon punt es disposi dels
mitjans telemàtics adients per obtenir aquesta informació.

7.2 Grup allotjaments rurals

Les persones que vulguin dur a terme l’explotació d’un establiment
d’aquest grup, que en tot cas hauran de ser persones físiques, hauran
d’aportar la documentació següent:

a) La documentació prevista a les lletres a), b) i d) de l’apartat anterior
b) En el cas de ser masia o casa de poble compartida, còpia de les
certificacions d’empadronament i residència efectiva emeses pel
secretari de l’ajuntament corresponent que acreditin que resideix
efectivament en el municipi i adreça on pretén exercir l’activitat
turística.
c) En el cas de ser masoveria o casa de poble independent, còpia de les
certificacions d’empadronament i residència efectiva amb una antiguitat
mínima de tres anys, bé a la mateixa comarca o bé al municipi limítrof.
d) La documentació assenyalada a les lletres b) i c) anteriors, deixarà
de presentar-se en suport paper o electrònic, tan bon punt es disposi
dels mitjans telemàtics adients per obtenir aquesta informació.

La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial (OGE), la qual, un cop verificat el compliment dels
requisits documentals, procedirà a la inscripció de l’establiment en el
Registre de turisme de Catalunya. Posteriorment, l’OGE traslladarà
l’expedient als òrgans competents dels Serveis Territorials
corresponents, o a la Subdirecció General d’Ordenació Turística en el
cas de Barcelona.

L’OGE lliurarà a la persona titular un document que acrediti la
inscripció, fent constar la classificació de l’establiment de turisme
rural en el grup i modalitat que li correspongui.

En el cas d’establiments ubicats en l’àmbit territorial del Conselh
Generau dera Val d’Aran, serà aquest òrgan qui durà a terme la
inscripció dels establiments en el Registre de turisme de Catalunya.”

2. L’article 10 queda redactat de la manera següent:

“Article 10

10.1 Tota modificació de la capacitat, grup, modalitat, serveis
obligatoris segons els grups o modalitats, del nombre de les
habitacions o de qualsevol altre element estructural de l’allotjament
ha de respectar la tipologia de l’habitatge i ha de ser tramitada
d’acord amb el procediment especificat a l’article 7.

La documentació que caldrà aportar serà la següent:

a) Plànols o croquis de la distribució i les característiques de les modificacions
b) En el cas que la modificació de què es tracti comporti la
realització d’obres, caldrà aportar declaració responsable conforme es
disposa de la llicència municipal d’obres
c) Si es tracta d’un canvi de grup o modalitat, caldrà aportar, a més:
o fotografies que aportin les dades necessàries de l’entorn i les característiques de la finca
o descripció de les activitats agrícoles, ramaderes i forestals que es
porten a terme a l’explotació, així com el grau d’implicació que poden
oferir als usuaris en les tasques pròpies de la finca.”

10.2. Els canvis de titularitat es tramitaran pel mateix procediment i caldrà aportar la documentació següent:
a) Declaració responsable de la persona titular que l’acrediti com a
propietària o arrendatària de l’establiment, i que disposa de la
documentació que justifica el canvi de titularitat de l’explotació
turística. Quan es tracti d’establiments del grup casa de pagès la
declaració inclourà una breu descripció de les activitats agrícoles,
ramaderes o forestals que es duen a terme a l’explotació, així com el
grau d’implicació que poden oferir als usuaris en les tasques pròpies
de la finca.
b) En cas de ser masia o casa de poble compartida, còpia de les
certificacions d’empadronament i residència efectiva emeses pel
secretari de l’ajuntament corresponent que acreditin que la persona
sol•licitant resideix efectivament en el municipi i adreça on pretén
exercir l’activitat turística.
c) Cas de ser masoveria o casa de poble independent, còpia de les
certificacions d’empadronament i residència efectiva amb una antiguitat
mínima de tres anys, bé a la mateixa comarca o bé al municipi limítrof.
d) La documentació assenyalada a les lletres b)i c) anteriors, deixarà
de presentar-se en suport paper o electrònic, tan bon punt es disposi
dels mitjans telemàtics adients per obtenir aquesta informació.”

Article 17
Modificació del Decret 168/1994, de 30 de maig, de reglamentació de les agències de viatges.

1. L’article 4.1 queda redactat de la manera següent:

“4.1. L’atorgament del títol-llicència d’agència de viatges
correspondrà en tot cas a la Subdirecció General d’Ordenació Turística.
Per a obtenir-lo caldrà presentar, davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la sol•licitud juntament amb la documentació següent:

a) Document acreditatiu de la constitució de la fiança a què es refereix l’article 12 d’aquest Decret.
b) Declaració de la persona sol•licitant conforme disposa de
l’escriptura de constitució de la societat, dels seus estatuts
degudament inscrits al Registre Mercantil, i dels poders de la persona
sol•licitant pel supòsit que no es dedueixin clarament de l’escriptura
social”.

2. L’article 5.2 queda redactat de la manera següent:

“5.2. Si no es dicta resolució expressa en el termini esmentat en el
punt anterior, la sol•licitud s’entén estimada i atorgat el
títol-llicència.”

3. L’article 7 queda redactat de la manera següent:

“7.1 Qualsevol canvi dels estatuts socials en els seus aspectes
substantius, designació o substitució de representants de la societat,
modificació del capital social o altres canvis societaris, haurà de ser
comunicat mitjançant la declaració corresponent, en el termini d’un mes
a partir de la seva inscripció en el Registre Mercantil.

7.2 El trasllat de l’oficina central de l’agència de viatges, canvi de
denominació, canvi de grup o tancament de la central, haurà de ser
autoritzat per la Subdirecció General d’Ordenació Turística. La
sol•licitud serà presentada a l’Oficina de Gestió Empresarial juntament
amb la documentació següent:

a) en el cas de trasllat i de canvi de denominació, caldrà adjuntar-hi
la nova fiança o document complementari a la fiança anterior en el qual
es faci constar el canvi corresponent.
b) En el cas de canvi de grup, un nou document de fiança pel valor corresponent al nou grup.”

4. Els apartats 1, 2, 3, 4, 7 i 8 de l’article 9 queden redactats de la forma següent:

“9.1. L’obertura de sucursals per part d’una agència de viatges
requereix l’autorització de la Subdirecció General d’Ordenació
Turística per a cadascuna de les sucursals interessades.
Caldrà presentar la sol•licitud d’autorització, juntament amb la
documentació acreditativa, si s’escau, d’haver incrementat en la
quantitat que correspongui, la fiança prevista a l’article 12 d’aquest
reglament.

9.2. El tancament d’una sucursal haurà de ser autoritzat per la
Subdirecció General d’Ordenació Turística. Caldrà presentar la
sol•licitud de baixa del Registre de turisme de Catalunya juntament amb
una declaració de la persona titular en què manifesti que ja no
exerceix l’activitat d’agència de viatges.

9.3 Els punts de venda a les empreses són aquelles terminals
informàtiques sol•licitades per les agències de viatges i ateses pel
seu personal amb la finalitat d’apropar els serveis turístics als
treballadors.

Els punts de venda han de ser inscrits al Registre de turisme de
Catalunya. Caldrà presentar la declaració per la qual l’empresa on
s’ubicarà el punt de venda n’autoritza la instal•lació.

La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la qual, un cop verificat el compliment dels requisits
documentals, procedirà a la inscripció del punt de venda en el Registre
de Turisme de Catalunya i lliurarà a la persona titular un document que
n’ acrediti la inscripció.

Posterioment, l’OGE traslladarà l’expedient als òrgans competents dels
Serveis Territorials corresponents, o a la Subdirecció General
d’Ordenació Turística en el cas de Barcelona, per al seu coneixement.

9.4 El tancament dels punts de venda serà inscrit al Registre de
Turisme de Catalunya, per part de l’Oficina de Gestió Empresarial.

9.7 L’autorització de les sucursals s’ha de resoldre en el termini màxim de tres mesos, transcorregut el qual s’entén atorgada.

9.8 Les agències poden obrir punts de venda a les oficines de turisme
que hauran de ser inscrits al Registre de turisme de Catalunya. Aquests
establiments només podran oferir al públic en general paquets, viatges
i serveis que tinguin com a destí la pròpia comarca on estiguin
autoritzats i les col•lindants.
Per obrir punts de venda en les oficines de turisme les agències hauran de presentar la documentació següent:
a) declaració per la qual l’oficina on s’ubicarà el punt de venda autoritza la seva instal•lació
b) declaració responsable de l’agència sol•licitant conforme:
– és del grup majorista-detallista o detallista
– compta amb un establiment (central o sucursal) autoritzat a la comarca amb una antiguitat mínima de cinc anys
– es compromet a mantenir obert aquest establiment mentre existeixi el punt de venda”

Article 18
Modificació del Decret 163/1998, de 8 de juliol, d’apartaments turístics

1. L’article 7 queda redactat de la manera següent:

“Article 7

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya les empreses
explotadores d’apartaments turístics caldrà presentar la documentació
següent:

Declaració responsable de la persona sol•licitant conforme disposa de la següent documentació:
? En el cas que la persona titular de l’activitat sigui una persona
jurídica, escriptura de constitució de la societat i poders de la
persona sol•licitant pel supòsit que no es dedueixin clarament de
l’escriptura social.
? Escriptura de la propietat de l’edifici, edificis o conjunts, que
declari explotar com a apartaments turístics, de conformitat amb
l’article 43 de la Llei de turisme de Catalunya o, pel supòsit que
l’empresa explotadora no en sigui la titular, contracte d’arrendament
per a exercici de l’activitat d’allotjament turístic o altres títols
jurídics que acreditin la possessió legítima de l’edifici a aquests
efectes.

La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la qual, un cop verificat el compliment dels requisits
documentals, procedirà a la inscripció de l’empresa en el Registre de
turisme de Catalunya. L’OGE lliurarà a la persona titular un document
que n’acrediti la inscripció.

Posterioment, l’OGE traslladarà l’expedient als òrgans competents dels
Serveis Territorials corresponents, o a la Subdirecció General
d’Ordenació Turística en el cas de Barcelona, per al seu coneixement.

En el cas d’empreses ubicades en l’àmbit territorial del Conselh
Generau dera Val d’Aran, serà aquest òrgan qui durà a terme la
inscripció de l’empresa en el Registre de turisme de Catalunya.”

2. L’article 9 queda redactat de la manera següent:

“Article 9

L’augment o reducció de les unitats d’allotjament de l’edifici o
conjunt el canvi de denominació comercial, la modificació de les dades
de la persona titular, les modificacions societàries o la baixa en
l’exercici de l’activitat han de ser comunicades per a la seva
inscripció al Registre de turisme de Catalunya.

Caldrà presentar davant l’Oficina de Gestió Empresarial una declaració
responsable del titular especificant aquests canvis. El procediment
d’inscripció d’aquestes modificacions seguirà el descrit a l’article 7.”

Article 19
Modificació del Decret 94/1994, de 22 de març, pel qual es crea la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya.

1. L’article 9 queda redactat de la manera següent:

“Article 9

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya l’adscripció a
la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya caldrà presentar:
a) Declaració responsable de la persona sol•licitant conforme disposa de la següent documentació:
? Acord de creació de l’oficina pres per l’administració corresponent
? Estatuts de constitució de l’entitat/òrgan al qual està adscrita, si s’escau.
La documentació esmentada es presentarà davant de l’Oficina de Gestió
Empresarial, la qual, un cop verificat el compliment dels requisits
documentals, procedirà a la inscripció de l’oficina en el Registre de
Turisme de Catalunya. L’OGE lliurarà a la persona titular un document
que n’acrediti la inscripció.

Posteriorment, l’OGE traslladarà l’expedient als òrgans competents dels
Serveis Territorials corresponents, o a la Subdirecció General
d’Ordenació Turística en el cas de Barcelona, per al seu coneixement.”

2. S’afegeix un nou article 9 bis, que queda redactat de la manera següent:

“Article 9 bis

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya les
sol•licituds de baixa de l’oficina, canvi de titularitat i trasllat de
l’establiment caldrà presentar la documentació següent:

a) En el supòsit de sol•licituds de baixa, la persona titular ha de
presentar una declaració responsable en què manifesti que ja no
exerceix l’activitat d’oficina de turisme.
b) En el supòsit de trasllat de l’oficina, la persona titular ha de
presentar una declaració responsable en què manifesti que el nou local
compleix tots els requisits exigits reglamentàriament.
c) En el cas de canvi de titularitat, caldrà una declaració responsable
del sol•licitant conforme disposa de la següent documentació:
– Acord de creació de l’oficina pres per l’administració corresponent
– Estatuts de constitució de l’entitat/òrgan al qual està adscrita, si s’escau.
El procediment d’inscripció d’aquestes modificacions seguirà el descrit a l’article 9.”

Article 20
Modificació del Decret 5/1998, de 7 de gener, sobre l’activitat de guia de turisme

1. L’article 5 queda redactat de la manera següent:

“Article 5

5.1.- El document acreditatiu de l’habilitació caduca al cap de cinc
anys de la seva expedició. Les persones interessades han de
sol•licitar-ne la renovació.

5.2.- Es poden sol•licitar duplicats de l’acreditació.

Les sol•licituds es presentaran a l’Oficina de Gestió empresarial, la
qual després de comprovar-la, expedirà el document acreditatiu de
l’habilitació. Posteriorment, l’OGE traslladarà l’expedient a la
Direcció General de Turisme per al seu coneixement.”

Article 21
Modificació del Decret 317/1994, de 4 de novembre, pel qual
s’estableixen normes sobre l’ordenació i la classificació dels
establiments de restauració

L’article 9 queda redactat de la forma següent:

“9. Emprant mitjans telemàtics, els ajuntaments comunicaran als Serveis
Territorials corresponents, a la Subdirecció General d’Ordenació
Turística en el cas de Barcelona o al Conselh Generau dera Val d’Aran
la concessió del permís municipal d’obertura, així com la categoria
atorgada a cada establiment de restauració, que faran d’ofici la
inscripció en el Registre de Turisme de Catalunya. En cap cas, el
titular haurà de realitzar cap tràmit davant de l’Administració de la
Generalitat per obtenir aquesta inscripció. “

Secció 4
Comerç

Article 22
Venda en liquidació i venda ocasional de saldos

1. Són requisits per a l’exercici de la venda en liquidació i la venda
ocasional de saldos la comunicació prèvia amb una antelació d’un mes
per a les liquidacions i de set dies per a la venda ocasional de saldos.

2. La comunicació de la venda en liquidació ha de tenir el contingut següent:

a) Identificació de la persona titular de l’establiment;
b) Nombre i adreça del total d’establiments de la mateixa persona titular;
c) Adreça i data en què es va iniciar l’activitat de l’establiment on es durà a terme la venda en liquidació;
d) Data d’inici de la venda en liquidació;
e) Causa o causes, d’entre les legalment previstes, que motiven la
venda en liquidació i acreditació documental suficient de la seva
concurrència.

3. Les comunicacions de la venda ocasional de saldos han de tenir el contingut següent:
a) Identificació de la persona titular de l’establiment;
b) Declaració responsable sobre si reuneix, o no, les condicions de microempresa;
c) Domicili de l’establiment on es vol practicar la venda ocasional de saldos;
d) Superfície de venda de l’establiment i percentatge d’aquesta que es destinarà a la venda de saldos;
e) Causa o causes de deteriorament físic o del valor comercial dels
articles que s’inclouran en aquesta venda amb finalitat extintiva;
f) Percentatge que els productes saldats representen sobre el total de referències de l’establiment;
g) Data d’inici del termini en què es durà a terme aquest tipus de venda especial.

4. El procés finalitza amb la presentació de l’escrit amb les dades
indicades davant l’OGE amb l’antelació que marca el vigent Decret
legislatiu 1/1993, de 9 de març, sobre comerç interior, previ a l’inici
de l’activitat que es pretén realitzar. Tot seguit l’OGE donarà
trasllat de les comunicacions rebudes a la Subdirecció General
d’Ordenació i Planificació de la Direcció General de Comerç o als
Serveis Territorials corresponents, per al seu coneixement i el control
posterior.

Article 23
Venda permanent de saldos

1. És requisit per a l’exercici de la venda permanent de saldos la comunicació a l’OGE.

2. La comunicació ha de tenir el contingut següent:
a)Identificació de l’empresa titular de l’establiment i declaració
responsable del seu/seva representant legal que aquesta es dedica
exclusivament a la venda permanent de saldos;
b) Si s’escau, empresa o grup d’empreses al qual pertany;
c) Domicili de l’establiment on es vol realitzar la venda permanent de saldos i superfície de venda d’aquest;
d) Descripció i procedència dels productes que es pretén ofertar com a
saldos, detallant específicament quines són les característiques que
permeten identificar-los com a tals.

3. El frontal de tramitació verificarà el contingut de la comunicació,
i estendrà el corresponent permís. Tot seguit l’OGE donarà trasllat de
les comunicacions rebudes a la Subdirecció General d’Ordenació i
Planificació de la Direcció General de Comerç o al Servei Territorial
corresponent, per al seu coneixement i el control posterior.

Secció 5
Agricultura

Article 24
Modificació del Decret 285/2006, de 4 de juliol pel qual es desenvolupa
la Llei 14/2003, de 13 de juny, de qualitat agroalimentària

1. L’article 88.2 queda redactat de la manera següent:

“88.2. La sol•licitud del carnet d’artesà/ana alimentari/ària, adreçada
al director o directora competent en matèria de qualitat
agroalimentària, es presentarà en model d’imprès normalitzat davant
l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) i anirà acompanyada de la
documentació que permeti verificar el compliment del que s’estableix en
l’article 88.1. L’OGE, un cop verificada la documentació, expedirà el
carnet en el mateix moment de la sol•licitud.”

2. L’article 90.1 queda redactat de la manera següent:

“90.1. El carnet d’artesà/ana alimentari/ària l’atorga la persona
titular del Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural a
través de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE).”

3. L’article 90.2 queda redactat de la manera següent:

“90.2. La denegació de l’atorgament del carnet d’artesà/ana
alimentari/ària serà sempre motivada, i podrà ser objecte de recurs
contenciós administratiu de la manera assenyalada a la normativa
d’aplicació.”

4. L’art. 91.2 queda redactat de la manera següent:

“91.2. La sol•licitud de renovació del carnet d’artesà/ana
alimentari/ària ha d’anar adreçada al director o directora general
competent en matèria de qualitat agroalimentària, es presentarà a
l’Oficina de Gestió Empresarial, caldrà acreditar que la persona
sol•licitant segueix complint els requisits que estableix l’article 88,
i serà renovat de la manera que determina l’article 90.”

Article 25
Modificació del Decret 302/2004, de 25 de maig, pel qual es crea i
s’aprova el funcionament del Registre d’indústries agràries i
alimentàries de Catalunya (RIAAC)

1. L’annex 3 queda redactat de la manera següent:

“Annex 3

Documentació

Per a la inscripció al Registre d’indústries agràries i alimentàries de
Catalunya de la instal•lació, l’ampliació o el trasllat d’una
indústria, s’haurà d’aportar la documentació següent:

1. Declaració responsable de la persona titular, mitjançant imprès normalitzat, en què consti que disposa de:
? La documentació legal que l’acredita com a tal, així com les dades a què fa referència l’article 8 de l’annex 1.
? La propietat d’un nom comercial quan una empresa inscrigui un
establiment amb un nom comercial diferent de la denominació de
l’empresa.

2. Projecte tècnic agroalimentari, signat per un tècnic competent i
visat pel col•legi oficial corresponent o declaració de la referència
identificativa del mateix quan sigui possible obtenir-lo per mitjans
telemàtics, quan es tracti d’inscriure indústries definides pel Decret
156/1991 de tipus B. El contingut concret del projecte tècnic es
detallarà mitjançant instrucció de l’òrgan competent i es podrà
consultar a la seu corporativa de la Generalitat Gencat.cat.

Per a la inscripció d’indústries tipus A el projecte tècnic podrà ser substituït per un document d’anàloga finalitat.

3. El certificat de direcció i d’acabament d’obra visat i signat per
tècnics competents en el supòsit d’indústries de tipus B, o declaració
de la referència identificativa d’aquest quan sigui possible obtenir-lo
per mitjans telemàtics.
En el supòsit d’indústries tipus A aquest document se substituirà per
la declaració del titular a què es refereix el paràgraf 1 d’aquest
annex.”

CAPÍTOL IV
Tramitació telemàtica

Article 26
Mitjà de comunicació preferent

El sistema de comunicació preferent de les empreses amb l’Administració
de la Generalitat per al compliment de les obligacions d’informació
derivades de la normativa vigent serà el telemàtic, d’acord amb el que
estableixi en cada moment el departament competent en la matèria.

Article 27
Accés als serveis electrònics

Els serveis electrònics que ofereixin els diferents departaments de
l’Administració de la Generalitat i els organismes i entitats inclosos
en l’àmbit d’aplicació d’aquest decret seran accessibles per a les
empreses i els seus representants a través de la seu corporativa de la
Generalitat Gencat.cat. L’accés als serveis relacionats amb les
condicions necessàries per exercir o fomentar activitats empresarials
es durà a terme mitjançant un canal específic dirigit a les empreses
que gestionarà l’Oficina de Gestió Empresarial.

Tots els tràmits en els quals aquest decret estableix que el compliment
dels requisits documentals es farà mitjançat una declaració
responsable, es podran tramitar telemàticament tan bon punt es disposi
dels mitjans tècnics per fer-ho, sempre i quan es compleixin els
requeriments que estableix la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés
electrònic dels ciutadans als serveis públics. La publicitat a través
de l’esmentada seu corporativa d’aquest canal de tramitació serà
suficient per poder emprar la tramitació telemàtica com alternativa a
la presencial.

Article 28
Simplificació documental

Prèviament a la construcció dels serveis electrònics, els Departaments
de l’Administració de la Generalitat i els organismes i entitats que en
depenen hauran de revisar i reduir les obligacions d’informació exigits
a les empreses i els seus representants per la normativa vigent i, com
a mínim, substituir l’aportació de documents en paper per documents
electrònics quan sigui factible, en col•laboració amb el Departament de
Governació i Administracions Públiques.

Article 29
Intercanvi de dades

Els departaments de l’Administració de la Generalitat i els organismes
i entitats que en depenen no podran demanar la presentació per part de
les empreses de cap document en suport paper que estigui disponible en
el Catàleg de dades i documents electrònics creat per Acord de Govern
de data 27 de novembre de 2007.

El Departament de Governació i Administracions Públiques impulsarà les
actuacions jurídiques, organitzatives i tecnològiques necessàries per
fer efectius els intercanvis de dades entre les administracions i entre
aquestes i altres institucions.

Article 30
Plataformes Tecnològiques

La Secretaria de Funció Pública i Modernització de l’Administració, a
través del Centre de Telecomunicacions i de Tecnologies de la
Informació de la Generalitat de Catalunya i del Consorci Administració
Oberta de Catalunya, han de construir les plataformes tecnològiques que
facin possible l’accés als mòduls comuns de tramitació electrònica d’ús
corporatiu i la interoperabilitat entre les Administracions Públiques i
altres institucions.

Article 31
Ús dels mòduls comuns de tramitació electrònica

En la construcció dels serveis electrònics que ofereixin els diferents
departaments de l’Administració la Generalitat i els organismes i
entitats que en depenen a les empreses, s’utilitzaran els mòduls comuns
de tramitació electrònica d’ús corporatiu que estiguin a disposició
dels sistemes d’informació departamentals a través de les plataformes
corporatives.

CAPÍTOL V
Frontal de serveis a les empreses: l’Oficina de Gestió Empresarial

Secció 1
Disposicions generals

Article 32
Objecte

1. L’Oficina de Gestió Empresarial (OGE) és la unitat administrativa
que assumeix el paper de frontal de serveis a les empreses. S’entén per
frontal el conjunt de serveis d’informació, assessorament, tramitació
unificada i resolució, si escau, en tot allò que pugui afectar
l’empresa en la seva relació amb l’Administració de la Generalitat.
Aquestes tasques es portaran a terme en col•laboració amb la resta
d’unitats administratives competents en prestar serveis a les empreses
i d’impuls a l’administració electrònica.

2. L’OGE oferirà serveis a les empreses de manera presencial,
telefònica, electrònica o per qualsevol altre mitjà que permetin les
noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Article 33
Àmbit d’actuació

L’àmbit d’actuació de l’OGE es circumscriu a les relacions de les
empreses de Catalunya amb tots els departaments de l’Administració de
la Generalitat de Catalunya i organismes i entitats que en depenen que
incloguin en el seu àmbit de competències matèries relacionades amb les
condicions necessàries per exercir o fomentar les activitats
empresarials, de conformitat amb el seu catàleg de serveis, sense
perjudici de les funcions que li siguin encomanades mitjançant convenis
de col•laboració amb altres administracions o mitjançant qualsevol
altra figura jurídica legalment prevista.

Article 34
Estructura

1. L’OGE, amb rang orgànic de subdirecció general, té al capdavant el o
la gerent i depèn de la Secretaria General del Departament competent en
matèria d’indústria.

2. De l’OGE depèn l’Oficina de Gestió Empresarial de Barcelona,
assimilada orgànicament a servei. Les oficines de gestió empresarial de
Girona, Lleida i Tarragona, assimilades orgànicament a servei, i les
oficines de la Catalunya Central, de l’Alt Pirineu i Aran i de les
Terres de l’Ebre, assimilades orgànicament a secció, s’adscriuen
orgànicament als serveis territorials del Departament competent en
matèria d’indústria, i depenen funcionalment de l’Oficina de Gestió
Empresarial.

Article 35
Funcions

Per tal d’assolir els seus objectius, l’OGE porta a terme les funcions següents:

a) Oferir serveis d’informació, tramitació i assessorament a les
empreses en tots aquells tràmits que afectin l’activitat empresarial en
qualsevol etapa de la vida d’aquesta activitat, en col•laboració amb
els altres departaments competents en la matèria.

b) Orientar les empreses en la seva relació amb l’administració,
informar-los de l’estat de situació dels seus tràmits administratius, i
vetllar per la seva resolució eficient.

c) Proposar i impulsar mecanismes de simplificació i, racionalització,
desregulació i eliminació dels tràmits administratius que afecten les
empreses i la gestió empresarial en general.

d) Participar en l’elaboració de normes de caràcter general que afectin l’activitat empresarial.

e) Impulsar l’ús de les noves tecnologies i la tramitació telemàtica
com a mitjà preferent de relació de les empreses amb l’Administració
d’acord amb els criteris corporatius d’impuls a l’administració
electrònica i en coordinació amb les unitats competents en aquesta
matèria.

f) Definir, en col•laboració amb la resta de departaments competents i
de conformitat amb el seu catàleg de serveis, el portal específic de
serveis a les empreses, dins el portal corporatiu, coordinant els seus
continguts i garantint la seva actualització i manteniment.

g) Establir els canals de prestació dels serveis a les empreses,
coordinant la seva qualitat i vetllant per la utilització de criteris
homogenis.

h) Definir, en col•laboració amb l’òrgan competent, el servei que
prestarà l’OGE, fixant, entre d’altres aspectes, els requeriments
documentals necessaris per a l’inici, l’impuls i la finalització del
servei, els impresos a emprar, els canals pels quals es prestarà el
servei.

i) Impulsar la signatura de convenis de col•laboració amb altres
administracions per potenciar la simplificació dels tràmits
empresarials. Si aquests convenis suposessin un intercanvi de dades es
col•laborarà amb l’òrgan competent, d’acord amb el que preveu el
Conveni Marc d’interoperabilitat i l’Acord de Govern de data 27 de
novembre de 2007.

j) Coordinar la recaptació i gestió de les taxes associades als tràmits i serveis que presta l’Oficina.

k) Posar a disposició de les empreses les eines i instruments
necessaris per facilitar-los la tramitació administrativa, d’acord amb
el que preveu l’article 30 d’aquest decret en referència a les
Plataformes Corporatives.

l) Garantir que els serveis que presti l’oficina s’ajusten als
estàndards de qualitat preestablerts i definits pel sistema de gestió
de qualitat de l’Oficina i impulsar un procés de millora continua en la
prestació d’aquests serveis.

m) Coordinar l’edició i distribució dels impresos normalitzats que
s’utilitzaran en la tramitació de les diverses oficines OGE i entitats
col•laboradores i els que es posaran a disposició de les empreses.

Article 36
Funcions de les oficines de gestió empresarial territorials

a) Informar i assessorar les empreses en relació als processos administratius que afectin les activitats empresarials.
b) La formació inicial i continuada del personal d’atenció al públic de les oficines.
c) Tramitar els expedients administratius i preparar les resolucions,
certificacions, autoritzacions i altres documents públics preceptius en
relació als processos administratius que consten en el catàleg de
serveis de l’OGE.
d) Coordinar-se amb els òrgans territorials competents en les matèries contingudes en el catàleg de serveis de l’OGE.
e) Donar suport i supervisar els punts de servei OGE distribuïts arreu
de Catalunya, així com la formació del personal que els atén, en virtut
dels acords referits en l’article 43.2 d’aquest decret.
f) Vetllar pel compliment i l’aplicació de les normes establertes per la certificació de qualitat de l’OGE.
g) Recaptar les taxes que afecten els processos gestionats per l’OGE,
sens perjudici de les funcions que sobre aquesta matèria tenen
atribuïts altres òrgans territorials.
h) Subministrar els impresos als ciutadans que els sol•licitin, o assessorar en la tramitació telemàtica dels formularis.

Secció 2
Funcionament de l’OGE

Article 37
Catàleg de serveis

1. L’OGE prestarà els serveis d’informació, assessorament, tramitació i
resolució amb relació als processos que es recullen a l’annex 1
d’aquest Decret, i tots aquells que amb posterioritat li siguin
assignats mitjançant el procediment establert en aquest Decret.
2. Per incorporar un nou procés al catàleg de serveis de l’OGE el/la
gerent signarà un acord de col•laboració amb la unitat administrativa
competent o s’ampliarà l’acord prèviament signat i l’OGE publicarà
aquest servei a la seu corporativa de la Generalitat Gencat.cat. La
modificació o eliminació d’un servei que presta l’OGE seguirà el mateix
procediment.
3. Amb una periodicitat anual, la persona titular del departament
competent en matèria d’indústria actualitzarà el contingut de l’annex
d’aquest decret, mitjançant una ordre que s’haurà de publicar al Diari
Oficial de la Generalitat de Catalunya.
4. Respecte dels serveis de tramitació, la participació de l’OGE pot tenir diferents graus o nivells d’implicació:
? Informació.
? Inici de l’expedient.
? Resolució de l’expedient.
5. Respecte de la resta de serveis a les empreses que ofereix la
Generalitat de Catalunya, l’OGE pot donar una informació de primer
nivell i després adreçar la persona interessada a la unitat
administrativa especialitzada en la matèria o bé pot prestar
directament el servei, segons l’establert al catàleg de serveis.

Article 38
Resolució en el frontal

1. Abans de l’inici d’activitats econòmiques o professionals, o de la
seva modificació, de la posada en funcionament d’instal•lacions noves o
de modificacions d’aquestes i, en general, de l’exercici de drets que
requereixin l’obtenció d’actes administratius favorables, el titular o
la persona que el representi, pot presentar al frontal de tramitació de
la Generalitat la documentació que estableix la normativa vigent o, en
funció del tràmit de què es tracti, les declaracions responsables,
segons l’establert als articles 5,6 i 7 d’aquest decret.

2. En el cas que calgui presentar la documentació, el frontal de
tramitació comprovarà que la documentació presentada és completa i
formalment correcta i, si és així, un cop pagades les taxes
establertes, si s’escau, lliurarà a la persona interessada un document
que acrediti aquesta presentació i procedirà a fer la inscripció en el
registre corresponent, si s’escau. Si l’activitat, instal•lació o dret
a exercir no requereix, d’acord amb la normativa vigent, d’una
aprovació o autorització administrativa prèvia, aquestes s’entendran
atorgades amb el document que acredita la presentació correcta i
completa de la documentació necessària.

Si l’activitat requereix una autorització prèvia i la documentació s’ha
presentat al frontal, aquest traslladarà l’expedient complet a l’òrgan
competent en el termini que s’acordi.

3. En el cas que calgui presentar una declaració responsable, el
frontal de tramitació comprovarà que aquesta declaració contingui totes
les dades necessàries i, si s’escau, les contrastarà amb la informació
disponible d’altres entitats o organismes. Un cop fetes les
comprovacions pertinents i pagades les taxes establertes, si s’escau,
lliurarà a la persona interessada el document acreditatiu de la
presentació i farà la inscripció en el registre corresponent.

4. El fet de presentar una sol•licitud de tramitació, implica que la
persona interessada autoritza l’Administració a contrastar o comprovar
les dades declarades amb les que disposen d’altres entitats o
organismes públics o privats, sempre i quan siguin necessàries per
realitzar el tràmit. El frontal podrà realitzar aquestes comprovacions
en el mateix moment de presentació de la declaració o amb posterioritat.

5. En qualsevol cas, la persona interessada haurà d’aportar la
documentació que li sigui requerida en qualsevol moment per part de
l’Administració.

6. Després de realitzades les funcions descrites en el punt anterior,
el frontal de tramitació trametrà, si s’escau, la documentació als
òrgans dels Departaments competents en la matèria i posarà a la seva
disposició en suport electrònic el contingut de les sol•licituds,
declaracions o documents, segons s’estableixi en els acords de
col•laboració a què es fa referència en l’article 40 d’aquest decret, o
bé realitzarà les corresponents tasques d’integració entre els sistemes
d’informació a fi i efecte de completar la tramitació de l’expedient de
forma coordinada.

7. Aquest model de resolució s’aplica a tots els tràmits que s’indiquen
a la columna 3 (finalització en el frontal) de l’annex 1, sense
perjudici que per acord entre el frontal de tramitació i l’òrgan
competent s’incorporin nous tràmits d’aquest tipus al catàleg de
serveis del frontal.

Article 39
Registre

Als efectes de presentació i tramitació dels expedients que gestiona
l’OGE, tots els punts de la xarxa presencial de l’OGE tindran el
caràcter de registre general als efectes que preveu la legislació
aplicable al procediment i al règim jurídic de l’Administració de la
Generalitat.

Secció 3
Relacions amb altres departaments i administracions

Article 40
Col•laboració amb altres departaments, organismes i entitats que depenen de l’Administració de la Generalitat

1. L’OGE es relaciona amb les unitats competents d’altres departaments
i organismes i entitats que depenen de l’Administració de la
Generalitat mitjançant la signatura d’acords de col•laboració que
estableixen les característiques de la prestació del servei. Els acords
tindran el contingut mínim següent:

– Identificació i disseny dels serveis a prestar, tenint en
consideració els possibles requisits i peculiaritats i indicant el grau
de participació de l’OGE en la prestació d’aquell servei.
– Mecanismes de col•laboració per intercanviar la informació sobre els
expedients que cada part necessiti i, concretament, per intercanviar
les dades necessàries per conèixer l’estat de tramitació dels
procediments administratius.
– Tipus de formació sobre els serveis a prestar.
– Control de qualitat.
– Gestió de queixes i suggeriments dels usuaris.
– Durada de l’acord.

2. En el cas que l’OGE només iniciï el tràmit o servei que presta i
adreci la persona interessada a la unitat especialitzada, aquesta
unitat informarà al frontal de serveis de l’estat de situació del
procediment administratiu, segons s’estableixi en l’acord de
col•laboració.

Article 41
Actuacions dels òrgans tècnics
Correspon als òrgans dels Departaments competents per raó de la
matèria, la gestió dels registres així com la realització de les
comprovacions i inspeccions que creguin oportunes, d’acord amb els
principis d’una gestió pública eficient.

Article 42
Col•laboració amb altres administracions i institucions

Amb l’esperit de consolidar i aprofundir en el disseny unificat dels
procediments administratius que afecten les activitats empresarials a
Catalunya, i gestionar de forma racionalitzada i simplificada aquests
procediments arreu del territori català, l’OGE podrà impulsar
mecanismes de cooperació, coordinació i col•laboració amb la resta
d’Administracions Públiques i institucions amb competències en l’àmbit
de les activitats empresarials. Si l’objectiu d’aquesta col•laboració
és l’intercanvi de dades, l’OGE s’atendrà a l’establert pel Conveni
Marc d’Interoperabilitat i l’Acord de Govern de data 27 de novembre de
2007.

Secció 4
Canals de prestació dels serveis

Article 43
Canal presencial

1. L’OGE oferirà una atenció presencial personalitzada a través de la
seva xarxa d’oficines. Aquestes oficines poden ser pròpies o bé
concertades, de conformitat amb la legislació vigent.

2. En el cas de les oficines concertades, s’establiran convenis de
col•laboració que implicaran, segons la normativa vigent,
l’autorització com a punts acreditats OGE per a gestionar els
procediments administratius que afectin les activitats empresarials. En
aquest sentit, i als efectes de garantir la qualitat de la gestió,
l’OGE fixarà els requisits tècnics de funcionament d’aquests punts
acreditats, i n’establirà els mecanismes d’actuació, coordinació i
control.

Article 44
Canal telefònic

L’atenció telefònica es prestarà en els termes que s’acordi amb la Direcció General d’Atenció Ciutadana.

Article 45
Canal electrònic

1. L’OGE desenvoluparà el portal virtual de serveis i tràmits per a les
empreses en col•laboració amb la Direcció General d’Atenció Ciutadana,
la Secretaria de Funció Pública i Modernització de l’Administració i de
la resta d’unitats administratives que presten serveis a les empreses.

2. Aquest portal tindrà per objecte agrupar en un espai comú la
informació sobre els serveis que els diferents departaments i entitats
dependents de l’Administració de la Generalitat posen a l’abast de les
empreses,la gestió electrònica dels tràmits, que d’acord amb la
normativa vigent s’efectuen de manera telemàtica, així com, facilitar
l’accés de les empreses als processos tramitats per les unitats
especialitzades..

3. L’OGE publicarà electrònicament en aquest portal els procediments
administratius que afecten les activitats empresarials i els documents
explicatius dels tràmits aprovats inclosos al Catàleg de Serveis.

4. Els mitjans d’informació emprats per l’OGE per a la publicació dels
processos administratius han de garantir el principi de celeritat,
eficàcia, desconcentració, i seguretat jurídica a favor del ciutadà.

5. A més del portal virtual de serveis i tràmits a què s’ha fet
referència en els apartats anteriors i, en relació amb l’article 32.2
del present Decret, l’OGE utilitzarà, com a canals de prestació dels
serveis, els mitjans electrònics que permetin les noves tecnologies de
la informació i la comunicació.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Registres d’entrada i sortida de documents

Les previsions d’aquest decret s’entenen sense perjudici del dret de
les persones interessades de presentar qualsevol escrit adreçat a
l’Administració de la Generalitat i als organismes i entitats que en
depenen en qualsevol dels registres d’entrada i sortida de documents
regulats en la legislació aplicable al procediment i al règim jurídic
de l’Administració de la Generalitat.

En el cas que les persones interessades optin per aquesta possibilitat,
l’escrit presentat s’adreçarà a l’òrgan competent per raó de la matèria
per tal que es segueixi la tramitació prevista en aquest decret o en la
normativa que els sigui d’aplicació.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera
Expedients iniciats abans de l’entrada en vigor del decret

Els expedients iniciats que estiguin en tràmit en la data d’entrada en
vigor d’aquest decret, es sotmeten al procediment vigent en el moment
de la presentació de la sol•licitud.

Segona
Personal afectat

Les persones que ocupen llocs de treball dels òrgans i àrees funcionals
que resultin afectats per aquest decret, continuen exercint llurs
funcions mentre no s’adaptin els nomenaments o es proveeixin, si
s’escau, els llocs de treball corresponents.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades les disposicions següents:

1. Articles 8,11 i 12 i disposició final segona del Decret 317/1994, de
4 de novembre, pel qual s’estableixen normes sobre l’ordenació i la
classificació dels establiments de restauració.
2. Ordre de 3 d’octubre de 1991, per la qual es fa la descripció
tècnica de les plaques d’identificació dels establiments de restauració
per a la seva homologació.
3. Decret 93/1986, de 20 de març, pel qual s’estableixen els requisits mínims d’infrastructura en els allotjaments turístics.
4. Article 4.4 i 4.5 del Decret 176/1987, de 9 d’abril, pel qual
s’estableixen normes sobre l’ordenació i la classificació dels
establiments d’allotjament turístics sotmesos al règim d’hoteleria
5. Annexos 2 i 3 de l’Ordre de 6 d’octubre de 1987 per la qual
s’estableixen els requisits tècnics i els serveis mínims exigibles als
establiments hotelers en els seus diferents grups, modalitats,
categories i especialitats, excepte pel que fa a les especialitats “12.
Hotel Gran Luxe” i “13. Hostatgeria”.
6. Article 10.e) i annex del Decret 168/1994, de 30 de maig, de reglamentació de les agències de viatges.
7. Articles 4, 5.i) i 7 del Decret 55/1982, de 4 de febrer sobre
ordenació de la pràctica del càmping i dels establiments dedicats a
aquest fi.
8. Articles 2, 3, 4, 5, 6 i 7 del Decret 167/1985, de 23 de maig, pel
qual es determina el procediment per a l’autorització dels establiments
dedicats a la pràctica del càmping.
9. Articles 2, 3 i 4 de l’Ordre d’11 de juliol de 1986 per la qual
s’estableixen els requisits per a la instal•lació i el funcionament
dels càmpings.
10. Article 8 i 18.3 del Decret 313/2006, de 25 de juliol, que regula els establiments de turisme rural.
11. Article 8, Primer paràgraf de l’annex 1 i Annex 2 i 3 del Decret 163/1998, de 8 de juliol, d’apartaments turístics.
12. Article 90.3 del Decret 285/2006, de 4 de juliol pel qual es
desenvolupa la Llei 14/2003, de 13 de juny, de qualitat agroalimentària
13. Article 3.2 i Disposició addicional cinquena del Decret 56/2003, de
20 de febrer, pel qual es regulen les activitats físicoesportives en el
medi natural.
14. Article 10.2 del Decret 94/1994, de 22 de març, pel qual es crea la xarxa d’oficines de turisme de Catalunya.

DISPOSICIONS FINALS

Primera
Modificació del Decret 94/1994, de 22 de març, pel qual es crea la Xarxa d’Oficines de Turisme de Catalunya

L’annex 1 queda redactat de la manera següent:

“Annex 1
Distintius de les Oficines de Turisme

(incorporar descripció i logotip)

Segona
Modificació del Decret 317/1994, de 4 de novembre, pel qual
s’estableixen normes sobre l’ordenació i la classificació dels
establiments de restauració

L’article 5.1 queda redactat de la manera següent:

“5.1 Restaurant és tot aquell establiment que disposa de servei de
menjador per tal d’oferir àpats al públic consistents bàsicament en
dinars i sopars, mitjançant preu, per ser consumits en el mateix local”.

Tercera
Modificació del Decret 163/1998, de 8 de juliol, d’apartaments turístics

L’article 2 queda redactat de la manera següent:

“Article 2

Són establiments públics d’apartaments turístics els edificis o
conjunts continus formats per unitats d’allotjament les quals han de
complir, com a mínim amb les característiques tècniques definides a
l’annex 1, que s’ofereixen en condicions d’immediata disponibilitat i
amb els serveis turístics corresponents, mitjançant preu a les persones
usuàries que, per motius de vacances o turístics efectuen una estada
per dies, setmanes o mesos.”

Quarta
Modificació del Decret 313/2006, de 25 de juliol, que regula els establiments de turisme rural

1. L’article 11 queda redactat de la manera següent:

“Article 11

Per tal d’inscriure al Registre de turisme de Catalunya les
sol•licituds de baixa en l’exercici de l’activitat i els canvis de
denominació de l’establiment, caldrà presentar davant l’Oficina de
Gestió Empresarial una declaració responsable de la persona titular
especificant aquests canvis.

El procediment d’inscripció d’aquestes modificacions serà el mateix que s’ha descrit en l’art. 7”

2. Els apartats 1 i 2 de l’article 15 queden redactats de la forma següent:

“15.1 La inscripció com a establiment de turisme rural és incompatible
amb l’explotació a la mateixa finca de qualsevol altre tipus
d’allotjament turístic i d’instal•lacions destinades a activitats amb
infants i joves. En cas de disposar d’establiments de restauració,
aquests no podran tenir, en cap cas, més de 30 places, segons el rati
previst a la normativa de restauració i hauran de tenir una entrada
independent.”

“15.2 No podran ser inscrits com a establiments de turisme rural
aquells que, malgrat estar ubicats en el medi rural i complir amb els
requisits previstos a la present disposició, per determinades
característiques pròpies de l’edificació, l’entorn immediat o les
activitats que s’hi realitzin, no s’adiguin amb l’exigència de
tranquil•litat i integració en el paisatge que han de reunir aquests
establiments. Els establiments de turisme rural no poden organitzar ni
llogar el seu espai per tal que s’organitzin activitats socials o
qualsevol tipus de celebració o acte quan això impliqui la presència a
l’establiment i/o explotació d’un nombre de persones superior al nombre
de places inscrites”.

3. L’article 18 queda redactat de la forma següent:

“Article 18
Revocació de la inscripció turística

18.1 Són causes de revocació de la inscripció turística:
a) La inactivitat comprovada com a allotjament turístic al llarg de sis mesos
b) L’incompliment del que disposen els articles 2, 3, 4, 5, 15.1 i 15.2 d’aquest Decret
18.2 L’òrgan competent per revocar la inscripció turística és el
director o directora del Servei Territorial corresponent; a Barcelona,
el la persona titular de la Subdirecció General d’Ordenació Turística;
i a la Val d’Aran qui correspongui del Conselh Generau.”

Cinquena
Modificació de l’Ordre d’11 de juliol de 1986, per la qual
s’estableixen els requisits per a la instal•lació i el funcionament
dels càmpings.

L’article 20 queda redactat de la forma següent:

“Als establiments de càmping s’admeten construccions fixes destinades a
allotjament, sempre que es tracti d’edificis de planta baixa, de tipus
“bungalou”, o amb instal•lació permanent de mòduls de tipus
“mobil-home”, sempre que siguin explotats per la persona titular del
càmping. La superfície màxima ocupada per aquests dos tipus
d’allotjament no podrà ultrapassar el 30% de la superfície destinada a
unitats d’acampada”.

Sisena
Modificació del Decret 56/2003, de 20 de febrer, pel qual es regulen les activitats físicoesportives en el medi natural

1. L’article 3.4, primer paràgraf, tindrà la redacció següent:

“3.4 Les persones i entitats que no figuren inscrites al Registre
d’entitats esportives han de sol•licitar al Consell Català de l’Esport
la inclusió en el Cens. Amb la sol•licitud han d’aportar la
documentació següent:”

2. L’article 3.6 tindrà la redacció següent:

“3.6 Les persones i entitats inscrites en el Cens han de comunicar al
Consell Català de l’Esport qualsevol modificació de les dades aportades
inicialment, en el termini de trenta dies des que s’hagi produït la
modificació. Les entitats inscrites al Registre d’entitats esportives
que hagin comunicat les modificacions al registre corresponent no cal
que les comuniquin al Cens”.

Els apartats d) e) i f) de l’article 16 tindran la redacció següent:

“d) Si l’organització de l’activitat és sense afany de lucre,
l’incompliment de la obligació de disposar dels equips i del material
en els termes que estableixen l’article 9 o l’article 13.1.c) pot
constituir les infraccions molt greus tipificades a l’article 73,
lletres a i b, de la Llei de l’esport, text únic aprovat pel Decret
legislatiu 1/2000, de 31 de juliol, o les infraccions tipificades als
articles 3.e) o 5.h) de la Llei 1/1990, de 8 de gener, sobre disciplina
de mercat i defensa dels consumidors i dels usuaris. Si l’organització
de l’activitat és amb afany de lucre, l’incompliment esmentat pot
constituir les infraccions molt greus tipificades a l’article 73,
lletres a i b, de la Llei de l’esport, Text únic aprovat pel Decret
legislatiu 1/2000, de 31 de juliol.”

“e) L’incompliment de la obligació d’oferir informació que estableixen
l’article 10 i l’article 14, i l’incompliment de l’obligació de
disposar de fulls de reclamacions prevista a l’article 11, poden
constituir la infracció tipificada a l’article 5.f) de la Llei 1/1990,
de 8 de gener, sobre disciplina de mercat i defensa dels consumidors i
dels usuaris.”

“f) L’oferiment d’una informació sobre els serveis que difereixi de les
condicions o característiques que tenen realment constitueix la
infracció tipificada a l’article 3.g) de la Llei 1/1990, de 8 de gener,
sobre disciplina de mercat i defensa dels consumidors i dels usuaris.”

3. L’article 17.2 queda redactat de la forma següent:

“17.2 En el cas de les infraccions tipificades a la Llei 1/1990, de 8
de gener, sobre disciplina de mercat i de defensa dels consumidors i
dels usuaris, la competència correspon als òrgans que estableix aquesta
norma.”

Setena
Aquest Decret entra en vigor a partir de l’endemà de la seva publicació en el DOGC.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.