Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

19 d'abril de 2007
0 comentaris

421. El Departament d’Innovació, Universitats i Empresa destina 24,5 milions d’euros per incentivar el comerç urbà, un 26% més que al 2006

·El programa preveu 14 línies d?incentiu del comerç urbà, de les quals la meitat són de nova creació, i que inclou programes d?incentiu tant de caràcter individual com col·lectiu.

· L?any passat, el programes d?incentius al comerç a les comarques de Lleida van representar una aportació d?1,3 milions d?euros, per al finançament d?accions de millora de l?espai urbà i de dinamització territorial, entre d?altes.

· Com a novetat, el pla 2007 incideix en l?accessibilitat i aparcament als centres comercials urbans i la creació de zones d?excel·lència comercial, així com en el foment de les plataformes logístiques de distribució i l?adaptació a les TIC  així com la internacionalització de l?empresa catalana de distribució.

· Així mateix, inclou novetats en programes d?incentiu ja existents com el de millora de mercats municipals i de l?espai urbà, les accions de difusió del model català de comerç, el d?estratègia de creixement de l?empresa i el de modernització de l?establiment comercial.

Dimarts, 10 d?abril de 2007.? El Departament d?Innovació, Universitats i Empresa ha destinat pel 2007 un total de 24,5 milions d?euros pels diferents plans d?incentius, xifra que representa un 26% més que al 2006. El programa ?que ha presentat avui a Lleida la directora general de Comerç, Dolors Batallé?, preveu 14 línies d?incentiu del comerç urbà, de les quals la meitat són de nova creació i que inclouen incentius tant de caràcter individual com col·lectiu.

Entre els nous programes d?incentiu pel 2007, destaquen el  d?accessibilitat i aparcament als centres comercials urbans i la creació de zones d?excel·lència comercial,  el foment de les plataformes logístiques de distribució i l?adaptació a les noves tecnologies així com la internacionalització de l?empresa catalana de distribució. Els nous programes inclouen també els plans d?actuació a municipis petits, als quals es podran acollir els municipis de menys de 5.000 habitants, que representen el 80% del total de Catalunya. Es podran acollir associacions de comerciants, corporacions locals i agrupacions de municipis per dur a terme accions transversals de dinamització comercial.

D?altra banda, el pla 2007 preveu novetats en programes d?incentiu ja existents com el de millora de mercats municipals i de l?espai urbà, les accions de difusió del model català de comerç, el d?estratègia de creixement de l?empresa i el de modernització de l?establiment comercial.

La directora general de Comerç ha presentat els resultats dels programes d?incentiu del comerç urbà al 2006. En aquest sentit, la directora ha destacat l?àmplia acceptació dels programes a la demarcació de Girona, com ho demostra el fet que l?aportació atorgada pel Departament va arribar al 1,9 milions d?euros.

Així mateix, Batallé ha recordat que es tracta de la segona presentació del programa d?incentius i que per tal de fer-ne més àmplia difusió a la demarcació de Girona estan previstes presentacions a Olot, el 10 d?abril; a Santa Coloma de Farners, el 12 d?abril; a Figueres, el 16 d?abril; a Palamós el 18 d?abril, i a Ripoll el 19 d?abril.

Programa d?incentius al comerç 2007

En el marc del Pla de Dinamització del Comerç Urbà (PDCU) 2006-2009, el pla d?incentius 2007 preveu un total de 14 programes.

Hi ha un total de set programes de nova creació:

Programa d?aparcaments i accessibilitat als centres urbans

Programa d?excel·lència comercial

Plans d?actuació en municipis petits

Projectes de dinamització de l?oferta en els mercats municipals

Programa de plataformes logístiques de distribució

Programa d?adaptació del comerç a les TIC

Internacionalització de l?empresa catalana de distribució

Pel que fa als programes ja existents que presenten novetats;

Programa de mercats municipals: Inclou el tractament dels mercats privats d?alimentació i la consideració de beneficiaris als ajuntaments en les remodelacions parcials dels mercats.

Programa  de millora de l?espai urbà: Amplia les accions subvencionables al estudis previs a la definició de mercats de marxants en l?àmbit de la venda no sedentària.

Accions d?informació i difusió del model català de comerç: Amplia els conceptes subvencionables als butlletins informatius i les jornades professionals.

Programa d?estratègia de creixement de l?empresa: Inclou l?impuls a la inversió per assolir una implementació ràpida dels projectes. Fins ara només es subvencionaven els estudis de viabilitat.

Programa de modernització de l?establiment comercial: Preveu un increment del percentatge de subvenció respecte a la inversió i l?impuls de col·lectius territorials i sectorials així com accions d?assessorament i projecte de disseny.

Programa
Dotació

Millora i condicionament de Mercats Municipals
3.500.000 euros
 
Millora Espai Urbà
4.500.000 euros
 
Aparcaments
200.000 euros
 
Centres i subcentres
2.200.000 euros
 
Gerències de centre urbà
500.000 euros
 
Dinamització municipis petits
1.500.000 euros
 
Dinamització mercats municipals
500.000 euros
 
Cooperació sectorial en el canal de distribució
900.000 euros
 
Desenvolupament de plataformes logístiques
200.000 euros
 
Informació i Formació
500.000 euros
 
Estratègia de creixement de l?empresa
4.000.000 euros
 
Millora de l’establiment comercial
4.500.000 euros
 
Noves tecnologies
1.000.000 euros
 
Internacionalització individual
500.000 euros
 
TOTAL
24.500.000 euros
 
Detallats per programes:

1.- Programa de millora i condicionament dels mercats municipals: L?objectiu és impulsar la remodelació dels mercats municipals per millorar la competitivitat i fomentar el paper de pol d?atracció comercial dinamitzador del seu entorn urbà. Dins aquest programa, la Direcció General de Comerç subvenciona despeses d?estudis de viabilitat de reforma dels mercats, la inversió en remodelacions integrals, i la inversió en reformes parcials de mercats municipals. Com a novetat, enguany, també se subvencionarà la millora de mercats en aquells casos de municipis on no existeix un mercat de titularitat municipal però hi ha un equipament de característiques similars que en fa la funció.

Poden acollir-se a aquest programa, els ajuntaments i les associacions de comerciants implicades en la remodelació. I en projectes de reforma parcial de mercats municipals, també podran acollir-se a partir d?ara, els consistoris en aquells municipis que no comptin amb associació de comerciants pròpia del mercat. La quantia a subvencionar és de fins al 50% del cost dels estudis fins a un màxim de 15.000 euros i fins el 30% de les inversions en remodelacions integrals i el 10% en  el cas que l?actuació sigui parcial.

2.- Programa de millora i condicionament de l?espai urbà: L?objectiu és impulsar la millora de l?urbanisme comercial per afavorir els espais de concentració comercial en cadascuna de les seves funcions econòmiques. En el marc d?aquest programa, la Direcció General de Comerç subvencionarà les inversions en remodelacions urbanes i en remodelacions de l?espai dels mercats de marxants. Com a novetat, també s?inclouen les despeses d?estudis de viabilitat dels mercats de marxants.

Els ajuntaments i les associacions de comerciants de marxants podran acollir-se a aquesta línia d?incentius. Se subvencionarà fins el 50% dels estudis de viabilitat amb un màxim de 15.000 euros i fins el 30% de la inversió en remodelació de l?espai urbà.

3.- Programa per afavorir l?accessibilitat i els aparcaments urbans: És un nou programa que pretén impulsar l?anàlisi de la viabilitat i posada en marxa de formes d?aparcament per accedir als comerços dins els nuclis urbans. La Direcció General de Comerç subvencionarà els estudis de viabilitat de construcció de zones d?aparcament i les despeses inicials d?inversió per a la posada en marxa d?aparcaments.

Es podran acollir ajuntaments, associacions de comerciants i societats mercantils constituïdes per comerciants que impulsin una iniciativa d?aquest tipus. Pel que fa als incentius en l?elaboració d?estudis de viabilitat, el Departament subvencionarà fins el 50% del cost, amb un màxim de 15.000 euros i arribarà a cobrir fins el 50%  de les despeses inicials d?inversió de la posada en marxa d?aparcaments fins a 50.000 euros. 

4.- Programa de dinamització de comerç urbà: centres i subcentres: La finalitat és consolidar els projectes de dinamització de l?oferta comercial integrada en un espai territorial delimitat que col·lectivament s?executen per part de les associacions territorials representatives. En el marc d?aquest programa, se subvencionen les despeses de gestió i estructura ?incloent a partir d?enguany, els estudis necessaris per fer a l?anàlisi de les actuacions?, les despeses de servei al consumidor, de comunicació i d?animació comercial.

Aquesta línia d?incentius està oberta a associacions de comerciants, estructures creades per a questa finalitat, entitats de caràcter públic o privat i corporacions locals únicament  per a senyalització i identificació comercial. Se subvencionarà fins el 50% del cost de la inversió amb un màxim de 60.000 euros, límit que podrà superar-se quan l?actuació superi l?àmbit municipal.

5.- Programa de gerència de centres urbans: zones d?excel·lència comercial: Aquest nou programa pretén impulsar projectes pilot de creació d?una zona d?excel·lència comercial. Se subvencionaran les prestacions addicionals de serveis en la zona que impliqui l?aplicació dels programes de gerència, també se subvencionen accions que millorin l?atracció de l?àrea, la implantació d?un sistema d?informació geogràfica i les regulacions dels usos comercials.

Poden ser beneficiàries associacions de comerciants, ajuntaments i entitats creades expressament per a la creació i gestió de la gerència del centre urbà. Se subvencionarà fins a un màxim de 100.000 euros anuals fins a un màxim de cinc anys, amb una disminució percentual del 10% any a any de la part de finançament públic, condicionat a una inversió mínima anual de 300.000 euros.

6.- Plans d?actuació comercial en municipis petits: L?objectiu és consolidar i impulsar plans d?actuació que organitzin una oferta bàsica de proveïment a la població i detectin perfils de demanda esporàdics en municipis de menys de 5.000 habitants. Les actuacions subvencionables són estudis previs o tots aquells relacionats amb el desenvolupament de la dinamització, perfils professionals per a la gestió, accions de servei al consumidor, de comunicació i promoció de l?oferta comercial i esdeveniments d?animació comercial i cultural. Els projectes hauran d?incloure empreses no únicament de base comercial sinó també empreses de serveis.

Es poden acollir a aquests incentius les associacions de comerciants, les corporacions locals, els ajuntament i també, com a novetat, les agrupacions de municipis. La quantia subvencionable arriba fins el 75% del cost de les actuacions amb un màxim de 35.000 euros. Límit superable si el projecte inclou més d?un municipi.

7.- Projectes de dinamització en mercats municipal: L?objectiu d?aquests incentius és consolidar l?oferta de qualitat dels mercats municipals. Les actuacions subvencionables són els estudis previs al pla d?actuació, els perfils de gestió, les accions al servei del consumidor, la comunicació i promoció de l?oferta comercials i els serveis i  l?animació comercial. Com a novetat, la Direcció General de Comerç també subvencionarà les accions orientades a millorar la comercialització de productes autòctons del sector primari i artesanal. 

Es podran acollir comerciants, estructures empresarials creades expressament per dinamitzar el mercat municipal i corporacions locals en cas de no existir cap associació de comerciants o bé deleguin expressament en les corporacions locals. Se  subvencionarà fins el 50% de les accions, amb un màxim de 40.000 euros.

8.- Programa de cooperació empresarial en el sector de la distribució: La finalitat és afavorir les estratègies de cooperació entre les empreses adreçades a assolir una dimensió més eficient per a operar en el canal. Aquest programa es desenvolupa en tres àmbits d?actuació; centrals de compra, grups d?empreses i plans sectorials.

Pel que fa a les centrals de compra i serveis, se subvencionarà la creació de noves centrals de compra (fins el 50% del cost dels estudis de viabilitat amb un  màxim de 20.000 euros i fins a 25.000 euros pel cost de la seu social i el salari del gerent fins el tercer any), la millora i evolució de les centrals en funcionament (fins el 50% del cost dels projectes d?optimització de la central en els àmbits de logística, financer, sistemes d?informació, operatiu i màrketing amb un màxim de 20.000 euros). Es podran acollir operadors amb personalitat jurídica pròpia que vulguin prestar serveis a empreses independents que s?associïn per tal de millorar la seva posició competitiva en el mercat.

En l?àmbit dels grups d?empreses; se subvencionaran projectes de cooperació en la millora de competitivitat del canal de distribució a les àrees de logística, anàlisi de nous mercats, tecnologies de la informació i comunicació. Es podran beneficiar agrupacions de 3 o més empreses, que podran optar a una subvenció de fins al 50% del cost de la consultoria externa, fins a un màxim de 20.000 euros.

En els plans sectorials, se subvencionaran els plans estratègics de definició i implementació de fórmules comercials competitives liderats per gremis i d?altres associacions sectorials de comerciants. En aquest àmbit, se subvencionarà fins el 50% amb un màxim de 30.000 euros de les accions que defineixin models competitius en el sector de referència i el conjunt de polítiques individuals o conjuntes a endegar i fins al 50% amb un màxim de 7.500 euros dels projectes que contribueixin a posar en valor els serveis oferts per les entitats de representació sectorials als seus associats o agremiats.

9.- Programa de desenvolupament de plataformes logístiques: L?objectiu és impulsar les plataformes logístiques que permetin la millora en els processos de distribució final als comerciants en els centres urbans i l?expansió conjunta de grups d?empreses detallistes. Es podran acollir societats mercantils constituïdes a mida per a la construcció i gestió de plataformes logístiques, així com agrupacions d?empreses amb la mateixa finalitat. Se subvencionarà fins el 50.000 euros de les despeses d?inversió de la posada en marxa el primer any.

10.- Programa de desenvolupament d?iniciatives de formació i informació: La finalitat és proporcionar a les empreses comercials detallistes la informació i documentació per a la millora competitiva. En aquest programa se subvencionaran seminaris, conferències i taules rodones. Enguany, com a novetat, inclouen també les jornades professionals per a gremis elaboradors i l?edició de butlletins informatius.

Es podran acollir associacions de comerciants, entitats que representin el sector minorista, ajuntaments i ens locals. Se subvencionaran les jornades professionals fins a 10.000 euros, els seminaris fins a 12.000 euros, les conferències i les taules rodones fins a 1.000 euros per activitat i els butlletins fins a 1.000 euros per activitat.

11.- Programa d?estratègia de creixement de l?empresa comercial: Aquest programa pretén millorar l?eficiència i la rendibilitat de la pime detallista afavorint la intel·ligència dels mercats, les noves segmentacions de clients, els nous perfils professionals, el creixement de l?empresa i la potenciació de la marca. Aquesta reflexió estratègica s?acompanya del suport directe a la inversió durant els primers 12 mesos des de la realització dels estudis de fórmula comercial, d?optimització de resultats i d?expansió, amb un màxim del 10% i fins a 50.000 euros.

Es podran acollir les petites i mitjanes empreses detallistes amb dos i més establiments oberts i els emprenedors que defineixen noves fórmules comercials i petites i mitjanes empreses fabricants, detallistes o intermediàries.

12.- Programa de modernització de l?establiment comercial: L?objectiu és posar a disposició de les petites empreses comercials detallistes l?assessorament i l?adequació de l?establiment que els permeti millorar la competitivitat tant en el territori com en el sector en què es trobin integrades. Les accions subvencionables són l?assessorament individualitzat, projectes de remodelació, millora, renovació i ampliació de les instal·lacions i dels equipaments del punt de venda, millora de la imatge o compra d?equipament o noves tecnologies.

Es podran acollir les petites empreses comercials detallistes i la quantia subvencionables és fins el 20% de les actuacions amb un màxim de 10.000 euros, condicionada a una inversió mínima del projecte de 10.000 euros. Determinats col·lectius com els paradistes de mercats objecte d?una remodelació integral, el comerç en poblacions de menys de 5.000 habitants, les inversions per supressió de barreres arquitectòniques, els establiments que comercialitzen productes autòctons agroalimentaris, o l?aplicació de les mesures d?un pla sectorial entre d?altres, poden arribar a tenir fins a un 30% i 15.000 euros.

13.- Programa d?incorporació de les TIC a les pimes comercials: La finalitat és fomentar la incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a les empreses comercials, tant a títol individual com col·lectiu, impulsant la innovació en els seus processos de negoci. Se subvencionarà estudis de digitalització, implantació d?internet, projectes de comerç electrònic i elements de gestió avançats.

Es podran beneficiar pimes comercials, associacions de comerciants territorials i sectorials, agrupacions d?empreses i centrals de compra. La quantitat a subvencionar serà fins el 75% de l?acció amb un màxim de18.000 euros.

14.- Programa d?internacionalització de les marques de canal catalanes: És un nou programa d?incentius que pretén facilitar els projectes d?obertura d?establiments de marques de canal catalanes a mercats exteriors i el coneixement de les millors pràctiques detallistes en l?àmbit internacional.

Les empreses detallistes amb dos o més punts de venda i una facturació superior als 500.000 euros podran acollir-se a la subvenció de viatges de prospecció de mercats (fins a 3 viatges; 2 al mateix país i el 50% de les despeses de desplaçament per a una persona) i a la subvenció de projectes d?implantació (fins al 50% del cost de l?estudi de viabilitat de la localització de l?establiment amb un màxim de 20.000 euros i fins el 25% de les despeses d?obertura del punt de venda, amb un màxim de 50.000 euros).

Les associacions de comerciants podran acollir-se a la subvenció de missions comercials. La Direcció General de Comerç assumirà fins el 50% de les despeses de desplaçament i estada d?1 persona per empresa participant a la missió, amb màxim de2  missions comercials anuals.

Incidència del programa d?incentius a les comarques de Lleida al 2006

L?any passat, els programes d?ajuts al comerç urbà van tenir una àmplia acceptació a la demarcació de Lleida, com ho demostra el fet de què l?aportació atorgada pel Departament, va arribar a l?entorn del 1,3 milions euros.

D?aquesta quantitat cal destacar projectes en l?àmbit de la millora de l?espai urbà (programa 2 de la línia d?incentiu 2007) com varen ser la tercera fase de la vianalització de l?eix comercial de Lleida, o la urbanització del carrer major de Cervera.

En l?àmbit de la dinamització territorial, (programes 4 i 6 d?aquest 2007), es van materialitzar 16 projectes de dinamització del comerç urbà, promoguts per les associacions territorials, que van beneficiar a prop de 3.000 comerciants associats a aquestes entitats, que tenen una clara voluntat d?oferir una opció de compra organitzada al consumidor final, d?acord amb les funcions comercials que cada municipi desenvolupa, ja sigui en els àmbits d?atracció comercial (Lleida), de proximitat (Tàrrega, Mollerussa, Balaguer,…),  o de la dinamització en municipis petits com Arbeca o Sant Guim de Freixanet.

En aquest darrer sentit,  destacar que l?aplicació d?un nou programa de dinamització de municipis petits aquest 2007, tindrà una especial incidència a les comarques de Lleida, on dels 231 municipis de la demarcació, 216 tenen menys de 5.000 habitants.

Finalment en l?àmbit de l?empresa comercial, 143 establiments comercials de la demarcació van ser objecte d?una remodelació i modernització física dels seus espais comercials, per millorar aspectes tan importants, com la presentació de producte en el punt de venda, l?atenció al client o l?adaptació a les noves tecnologies.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.