Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

25 de gener de 2011
1 comentari

Rodalies RENFE, un traspàs de ficció

El Govern de la Generalitat presidit per José Montilla va presentar a l’opinió pública com un èxit el traspàs de rodalies RENFE a l’administració catalana. Un any després, el nou executiu català es veu impotent per impedir que els operaris boicotegin el servei.

 

L’Estat ha practicat una política de desinversió constant a les infraestructures ferroviàries de Catalunya i no pensa pas compensar-ho d’ara endavant, i menys quan s’ha tret del damunt la responsabilitat encolomant-la a la Generalitat. Els sindicats espanyols hegemònics a RENFE s’oposen obertament a dependre del govern català i per dos cops han estat a punt de convocar vagues per aquest motiu. La ciutadania viu els efectes del mal funcionament dels serveis públics amb una barreja d’indignació i impotència, la mateixa -més o menys- que deuen sentir els responsables governamentals.

En una mateixa setmana s’acumulen dues situacions fàctiques -les caixes i RENFE- provocades, directament o indirectament, pel govern espanyol que deixen fora de joc i abocat a la resignació el Govern de la Generalitat i a bona part de la població. Decadència o independència, aquest és el dilema que fins i tot Jordi Pujol acaba per reconèixer, dient allò que esperem (només de moment) els seus successors al front de CIU no poden assumir obertament.

Post Scriptum, 25 de gener del 2017.

Sis anys després, dissortadament, aqueix apunt és plenament actual, pitjor encara, la qualitat del servei s’ha degradat fins a extrems insostenibles en una societat europea que respon a la voluntat del poder espanyol de castigar d’aqueixa manera una ciutadania rebel.

Post Scriptum, 25 de gener del 2023.

Comparteixo l’editorial de Vicent Partal a Vilaweb del 7 de desembre de l’any passat: “El desastre planificat de Renfe i Adif revela la impotència de l’autonomisme. El projecte nacional espanyol és incompatible amb el benestar dels ciutadans del nostre país”.

Post Scriptum, 23 de març del 2023.

Avui, a Vilaweb: “El govern espanyol tanca la porta a abordar el traspàs de rodalia que reclama la Generalitat. La titular de Transports responsabilitza el govern català de la manca de progressos i insta la Generalitat a reactivar el grup de treball “del qual es van aixecar injustificadament fa un any”.

Post Scriptum, 4 de maig del 2023.

Avui, Vicent Partal a Vilaweb: “Renfe, Adif… Sense poder no es pot canviar la vida de la gent. Renfe i Adif ens humilien perquè ells tenen el poder, són part del poder, i nosaltres no som capaços de canviar res, per més anys que passen, perquè nosaltres, les nostres institucions, no en tenim gens, de poder.”

 

  1. ha estat una via d’aigua a la nau catalana. La migradesa econòmica que els acompanyava ens afeblia una mica més fins a davallar a l’estat de penúria actual. Ha estat una manera pujoliana de fer, millorada pels de Montilla. Perquè, com tu dius, això dels trens ni les competències s’han traspassat bé. Pura ficció pre-electoral. I el nou govern descol.locat perquè no s’atreveix a res; és l’ADN de CiU, no hi ha res a fer amb ells.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!