Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

20 de juny de 2011
0 comentaris

Fracàs escolar, fracàs social

La notícia segons la qual el nivell de fracàs escolar dels alumnes catalans de sisè de primària supera la mitjana europea significa el fracàs del model educatiu i de l’ordre polític que l’ha fet possible.

L’escola i el país van lligats i el declivi de la primera es un indicador de la davallada del segon. No tinc tracte directe amb els estudiants de primària, però sí amb els universitaris i a través d’ells miro de comprendre que ha passat amb els que no han arribat a acabar els seus estudis elementals. Dissortadament, no hi ha llocs d’intercanvi entre mestres i professors d’universitat, quan seria una manera de saber com han crescut formativament els joves i analitzar si la funció docent a ambdós nivells està orientada vers uns objectius comuns.

L’escola post-franquista no és equiparable a l’escola de la Generalitat republicana, els resultats així ho indiquen. L’esperit i els valors que han inspirat cadascuna d’elles ofereix uns contrastos evidents i unes pistes clares per saber cop on està la sortida a l’atzucac. Valors catalans, com repetia l’enyorat Joan Roy, per formar mestres que estimulin el desig d’aprendre per millorar socialment i culturalment competint des del respecte amb els companys i als docents.

L’hegemonia ideològica del progressisme banal i anacional ha donat com a resultat la generació dels “ni-ni“, a la que el darrer govern tripartit pretenia aplicar la cultura del subsidi. Quin nom haurem de donar a la nova fornada de fracassats a l’escola si res no canvia ? Aquesta sí que és una qüestió per indignar-se realment, però els destinataris de la indignació (educadors, pares, autoritats educatives administratives i universitàries) no es donen per al·ludits. Prefereixen desviar l’atenció atacant el capitalisme i l’escola privada.

Post Scriptum, 20 de juny del 2017.

Recomano la lectura d’aqueix article del filòsof francès Claude Obadia publica per Le Figaro el 27 de març de l’any passat titulada: “École: le refus de la sélection a réduit les chances de succès des élèves modestes”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!