Prendre la paraula

jordimartifont

12 de juny de 2014
0 comentaris

La CUP, les CUP i tota la resta. Una proposta municipalista, assembleària i anticapitalista des dels Països Catalans

(Aquest és un llarg article que em van encarregar per a la revista de paper “Libre Pensamiento”, revista de debat teòric de la CGT, que ha sortit publicat originalment en castellà, en el número 78 corresponent a la primavera del 2014 de la publicació. L’original en castellà el podeu llegir al final de la traducció al català)

David Fernández es va convertir en un personatge popular i quasi mediàtic, és a dir conegut entre àmplies capes de població no necessàriament relacionada amb els ambients de transformació, el dia que es va traure una sandàlia i agitant-la davant Rodrigo Rato li va preguntar si sabia què feien a Iraq amb aquell símbol d’humiliació i rebuig al poder del poder. Rato va escoltar sorprès com un parlamentari li preguntava si tenia por i li va respondre si la por l’havia de tenir d’ell. David va tancar la seua intervenció dient-li que d’ell no, sinó por a perdre-ho tot un dia tal com els havia passat a milions de persones com a conseqüència de les seues formes d’enriquir-se. Poques vegades abans a l’Estat espanyol algú del poder del poder havia sentit algú dels de baix dir-li a la cara el que en pensar la majoria. (Continua)

L’escena es produïa en seu parlamentària, en una comissió del Parlament de Catalunya. I David no estava allà perquè s’hagués colat, ni per ser periodista o cooperativista, o activista en diversos moviments socials des de fa diversos anys, sinó per ser parlamentari de la CUP-Alternativa d’Esquerres en el Parlament de Catalunya. I no ho és ell sol entre els nostres, sinó que també ho són Isabel Vallet i Quim Arrufat, dos independentistes anticapitalistas, membres de diversos moviments socials, defensors dels Països Catalans i de les classes populars des d’una perspectiva no de representació sinó de lluita comuna i continuada.

Què fan aquests tres companys en un Parlament burgès? Com han arribat a aquest espai de representació que tan sovint ha estat rebutjat si no atacat directament des dels moviments socials catalans? El que fan queda bastant clar veient-los parlar en veu alta: lluitar i no parar, lluitar i posar molts punts damunt de les is. Però no ho fan sols, a títol individual, sinó perquè formen part de les lluites socials en les que també estan involucrats els més de cent regidors i regidoras que la Candidatura d’Unitat Popular té en diversos ajuntaments dels Països Catalans, concentrats de moment a l’espai autonòmic de Catalunya, però amb el propòsit d’arribar a tot l’espai lingüístic català: la Catalunya del Nord a l’Estat francès, la Franja de Ponent a Aragó, Andorra, el País Valencià i les Illes Balears, un espai al món que Joan Fuster anomenava Països Catalans, on es parla català i que ell volia plural.

Les Candidatures d’Unitat Popular van decidir donar el salt al Parlament català en una Assemblea Nacional extraordinària celebrada a Molins de Rei (al Baix Llobregat) en el moment en què Artur Mas va convocar les últimes eleccions autonòmiques per corroborar la seua línia sobiranista (i alhora retalladora), una aposta que li va sortir malament. A l’Assemblea de Molins, les CUP van decidir transcendir l’àmbit municipal per al qual havien estat creades i on es movien i transformar-se en una marca electoral que podríem qualificar, malgrat que aquest terme susciti algunes reticències, com a “movimentista”. Amb la intenció d’unir altres propostes polítiques es van afegir les paraules Alternativa d’Esquerres. I què era fins aleshores això de la CUP? Què eren i són les CUP? A quin estrany moviment tàctic o estratègic d’alguns moviments socials catalans obeeix l’existència d’aquests regidors, regidores, d’alcaldes fins i tot, de diputats i diputades? El podem explicar de dues formes diferents. Una de senzilla, presentant les CUP com a l’aposta municipalista de l’Esquerra Independentista catalana, i una altra, més complexa, analitzant què són, com es composen i què fan les CUP avui mateix, any 2014, en els Països Catalans. Les dues són bones, i alhora complementàries.

Dues opcions en una?

Des de la primera opció, que no desenvoluparé en aquest article, podem dir que el Moviment Català d’Alliberament Nacional (MCAN) contemporani va néixer en 1968 com a conseqüència d’una escissió marxista i jove (PSAN) de l’històric Front Nacional de Catalunya. Des d’aleshores fins a avui, el MCAN ha viscut diverses etapes que han conformat les seves actuals característiques. En el moment present es compon de dos partits (Endavant i el Moviment de Defensa de la Terra), una organització juvenil (Arran), un sindicat (la COS), una organització anti-repressiva (Alerta Solidària) i una organització municipalista i institucional que seria la CUP. A més a més, també podríem situar dins d’aquest entorn un important nombre d’organitzacions feministes locals i una extensa xarxa de més de 150 locals públics anomenats “casals” o ateneus.

La segona opció, que no contradiu el que acabo d’explicar sinó que ho complementa és la que, segons la meua opinió, ha conduït a conformar la CUP, malgrat que jo prefereixo dir “les CUP”, com allò que són avui en dia. I què són? Doncs un espai de lluita municipal però també general dins de l’àmbit dels Països Catalans que ha permès els moviments socials catalans passar a intentar un enfrontament directe amb el poder constituït i aprofitar el procés cap a la independència (en aquest moment de Catalunya però sense oblidar la resta dels Països Catalans) per situar en l’agenda general de tota la població una sèrie de plantejaments de ruptura anticapitalista, d’aprofundiment democràtic i de construcció des de la base de forma assembleària d’un contrapoder, que ha passat ja a una fase que podríem denominar constituent del Poder Popular. Aquests plantejaments inclouen reivindicacions que van des de la defensa de la llengua per evitar la seva minorització fins a la lluita pels drets bàsics com són l’educació i la sanitat sense rebaixes, de la construcció d’una economia de base cooperativa i assembleària a l’assaig de la democràcia directa als llocs on l’organització ha passat a poder gestionar part de la realitat col·lectiva vigent.

El projecte, alhora, ha unit sectors que ideològicament i si només ens fixéssim en les paraules podríem qualificar d’antagònics però que en el treball diari, en les lluites del dia a dia, han aconseguit compartir sinergies i il·luminar una mateixa manera de fer i no solament en l’àmbit municipalista. Hem de tenir en compte que no és or tot el que llueix en això de les CUP, està clar. Així, és lògic que parlem ara de creixement en militància i organització, ja que sempre és fàcil apuntar-se a un cavall guanyador. A pesar d’això les CUP han experimentat ja les complicacions que crea la relació entre la gestió del capitalisme (encara que siga amb rotro humà) i la revolució social que propugnen. El municipalisme inclou la participació en eleccions municipals i en alguns casos guanyar-les o aconseguir representació que, evidentment, passa a exercir funcions de gestió que en molts casos poques coses poden canviar. Alhora, en l’organització existeixen tendències diverses que en alguns moments han entrat en contradicció, per exemple en el mateix moment de passar de ser una oirganizavión municipalista a assumir presentarse a les eleccions autonòmiques i aconseguir representació en aquest àmbit. Tot i així, l’al·luvió de gents diverses no ha cessat. Per explicar-nos aquesta coincidència de gent tan diferent convivint sense massa problemes en una mateixa organització cal conèixer una mica a fons els moviments socials catalans en els últims decennis.

Aquests moviments, sobretot a Barcelona, s’han construït a partir de la desobediència i de la mobilització col·lectiva, però també des de la voluntat de la més àmplia participació, més enllà d’ells mateixos. Malgrat que existeixen moltes crítiques a la “guettització” d’algunes propostes dels moviments, està clar també que sempre ha perviscut una intenció de transformació que no s’entenia sense, precisament, saltar la tanca que alhora que ens fa forts dins també ens aïlla de l’exterior. La intenció d’incidir en l’entorn més immediat, tant en barris com en pobles, va fer que als llocs on les baralles sempre típiques de l’esquerra anticapitalista no ho impedien es teixissin aliances que des de fora poden ser vistes com a contranaturales però que des de dins han acabat sent el més natural del món.

A aquest procés alguns i algunes fa uns anys el vam denominar “infectació” però realment no té un sol nom ni un sol model. Per entendre’l hem de tenir en compte diversos elements com el fet de compartir un ambient de lluita social continuada (de les okupaciones de cases a la PAH), de compartir uns referents culturals propers fora del mainstream (malgrat que alguns d’ells quasi n’han acabat formant part), de socialitzacions en espais comuns (dels casals i ateneus a les festes majors alternatives), de sofrir una mateixa repressió i exercir la solidaritat, de tenir uns relats compartits que ha configurat en bona part la pròpia premsa alternativa (de la Directa a L’Accent o el Catalunya), de fer una crítica radical al model de la Transició que se’ns va vendre en acabar el Franquisme i als seus “èxits” (com l’entrada a la Unió Europea i en l’OTAN, en aquest cas el referèndum en Catalunya va deixar clar que la majoria el rebutjava), l’assumpció com a victòries col·lectives pròpies la retirada del PHN a l’Ebre o l’eliminació del Servei Militar obligatori, etc.

Com funciona això de la CUP?

Més enllà d’explicar l’entramat organitzatiu intern de la CUP, per a la qual cosa recomano que consulteu o llegiu els llibres de David Fernández/Julià de Jòdar i Albert Botran que cito en la bibliografia, el que vull afirmar rotundament és que la CUP és una organització totalment assembleària, on l’objectiu màxim de les assemblees locals és la participació, ja sigui a través de l’assemblea pròpia o ja siga a través d’assemblees obertes a tota la població. La seva Assemblea Nacional, on es decideixen les línies bàsiques ideològiques i tàctiques, no accepta la representació i qualsevol afiliat o afiliada pot participar-hi, el que fa que es reuneixin al voltant d’un miler de persones que exerceixen la democràcia directa sense representació.

A nivell municipal, l’aprofundiment en la democràcia i per tant en la participació és un dels seus objectius. Així mateix, la defensa dels serveis bàsics i si és possible -i en llocs com a Arenys de Munt ho ha estat- la seva municipalització són pràctiques comunes. Les CUP participen en l’entramat de defensa social que els moviments han desenvolupat al llarg de tot el territori i, per tant, a més a més de defensar i intentar no perdre drets que ja tenim, intenten sovint aprofundir en els drets democràtics i socials que anhelem.

En el terreny municipal, les CUP han reunit un important espai de l’esquerra anticapitalista malgrat que no la seua totalitat, la qual cosa està molt bé, ja que aquesta pot exercir crítiques que resulten interessants en moments de creixement exponencial com l’actual. També és cert que en alguns llocs hi ha hagut desavinences importants entre membres d’una part del moviment llibertari i la CUP, com a Berga com a conseqüència de l’aprovació de l’ordenança cívica municipal que la CUP deia que havia aconseguit rebaixar en la seva part més repressiva i que una part del moviment llibertari va rebutjar decididament. En altres llocs, com Olot, la CUP convoca actes comuns i fins i tot rep un suport decidit de persones vinculades a la CNT. Pel que fa a la CGT, hi ha una dada com a mínim curiosa, recollida en l’estudi de Gemma Urbasart sobre candidatures alternatives i populars a catalunya (que podeu consultar a la bibliografia), sobre l’afiliació sindical dels regidors de la CUP (el 12% estan afiliats): d’aquests, el 55% són de la CGT, el 44% de la COS i un 11% de l’intersindical-CSC. Curiós, almenys…

El mateix estudi d’Urbasart, dedicat també a altres candidatures com les Alternatives del Vallès, inclou els resultats d’una enquesta entre la militància d’aquestes candidatures. Segons les dades exposades, la militància de les CUP (i de les CAV) és jove i molt formada, formada en universitats públiques, i bàsicament masculina, encara que no més que la d’altres moviments socials, amb una gran quantitat de desocupats. La majoria de les persones enquestades vénen d’altres lluites socials, no són nous en la construcció d’alternatives i si votaven abans ho feien majoritàriament d’una forma instrumental, a excepció de les eleccions municipals. A nivell polític, el 44,6% es declaren d’extrema esquerra i un 54,2% d’esquerra; el 83,4% es declaren només catalans. Aquesta esquerra, però, seguint l’enquesta d’Urbasart, és completament heterodoxa i alguns dels valors que destaquen són la participació, la llibertat individual, la solidaritat o la cohesió social. A nivell general, mostren una baixíssima confiança en les institucions, però la que té una valoració menys baixa és l’ajuntament.

Programa, eixos, programa…

Són les pràctiques les que determinen què es fa i què s’és i no allò que s’escriu en un paper per dir que es farà, que sempre és més quadriculat i gris. En el cas de la CUP això és també així, malgrat que, tenint en compte que les seues possibilitats per decidir com s’han de fer les polítiques municipals són reduïdes ja que disposa de només tres alcaldies, ens remetrem al programa general per saber què es proposa i, en la mesura del possible, com es fa o farà.

Per conèixer i parlar de programes i de propostes, utilitzo el llibre “Cop de CUP” de Julià de Jòdar i David Fernández. Ells mateixos diuen que si s’haguessin de reduir a un només aquests huit eixos de que vaig a parlar aquest inclouria la sobirania popular i més democràcia. Però si ens referim a cada un d’ells, podem llegir el que expliquen els dos autors que són els vuit eixos que inclou el programa de la CUP:

– El primer d’aquests eixos és el que es refereix al model territorial, en què es contraposa un model “que ordeni els espais lliures periurbans i agraris, pari el desequilibri creixent i talli en sec la bogeria especulativa”, per això cal posar fi al model energètic nuclear que serà substituït per l’ús d’energies renovables, impulsar una nova cultura del aigua i polítiques de residu zero.

– El segon tracta el model urbanístic, fent cara al tsunami immobiliari defensant el sòl públic i la centralitat del dret a l’habitatge, apostant per la reconnexió camp-ciutat i l’ecologia urbana.

– El tercer és la radicalització de la democràcia per a “tornar la política a la gent”. Democràcia plena en la vida social, política i econòmica, a través de la reapropiació de noves pràctiques comunicatives i pedagògiques.

– El quart tracta sobre l’economia i la justícia social i aposta, a nivell econòmic i tenint en compte que la CUP es qualifica de “socialista”, “per la fiscalització progressiva i directa, el model cooperatiu, la democràcia real i econòmica”.

– El cinquè es dedica a la cohesió social i la base en la defensa de l’educació pública la sanitat universal i la millora de la vida de totes les persones, amb propostes concretes sobre igualtat de gènere, a favor dels joves i de la gent més gran. El bloc fa una especial menció del fet migratori i defensa els drets de ciutadania dels nouvinguts.

– El sisè eix tracta sobre la cultura i les festes com a eina de convivència i llibertat, apostant per un model de festes participatiu i inclusiu. Alhora es demana fomentar la memòria històrica i utilitzar el municipi com a espai necessari i bàsic per normalitzar l’ús de la llengua catalana.

– El setè eix es refereix al món rural, amb una extensa reflexió plena de propostes sobre el territori, l’urbanisme, l’aprofundiment democràtic i l’ordenació descentralitzada i participativa.

-El vuitè tracta el procés d’autodeterminació dels Països Catalans cap a la independència, apostant per la construcció nacional des dels municipis.

Reflexió final, o no

L’experiment de la Unitat Popular en els Països Catalans en l’actualitat, sobretot gràcies a les CUP, ha demostrat que és possible la mescla i passar a ser tan estranys com a efectius. I que siga possible no vol dir que siga miraculosa ni perfecta, ni ara ni més endavant quan les possibles contradiccions entren en joc. Avui són un espai polític d’acció municipal per a enamorats de les heterodòxies. Les CUP permeten, avui en dia, la mescla de cooperativistes amb feministes, d’anarquistes amb marxistes, de municipalistes amb independentistes, d’animalistes amb llauradors anti-transgènics, de veganos amb llegits, de ciclistes amb nudistes, d’economistes (crítics) amb decrecentistas, de vores amb músics, de llibertàries amb escèptics… en definitiva, gent amb gent que el vol transformar-ho tot i no té por a les etiquetes, ni a la pròpia història sempre amenaçadora, ni a les banderes d’un o uns altres colors. I al camí s’estan construint uns espais i unes maneres de fer política que rebenten des d’avall parts de la dominació a la vegada que construeixen alternatives que en alguns llocs ja són normalitat. Cal viure’l per entendre’l però quan estàs en això, sincerament, penses amb encert que el que fem és una revolució, i no de paper sinó de carn i ossos. Per això això no para d’encoratjar i, de moment, no es ven ni s’agenolla.

Bibliografia recomanada:

-Albert Botran (2012). Unitat Popular. La construcció de la CUP i l’independentisme d’esquerres. Edicions El Jonc.
-David Fernández i Julià de Jòdar (2012). Cop de CUP. Columa Edicions, col·lecció L’Arquer. Barcelona.
-David Fernández (2013). Foc a la barraca. Editorial El Diable Gros. Tarragona.
-Enrique Leiva, Ivan Va Mirar i Xacier Urbà (2007). De la protesta al contrapoder. Editorial Viras. Barcelona.
-Gemma Urbasart (2012). Candidatures alternatives i populars a Catalunya. Construint alternatives. Editorial Icaria. Barcelona.

VERSIÓ ORIGINAL EN CASTELLÀ:

La CUP, las CUP y todo el resto. Una propuesta municipalista, asamblearia y anticapitalista desde los Països Catalans

Jordi Martí Font

David Fernández se convirtió en un personaje popular y casi mediático, es decir conocido entre amplias capas de población no necesariamente relacionada con los ambientes de transformación, el día que se sacó una sandalia y agitándola ante Rodrigo Rato le preguntó si sabía qué hacían en Iraq con ese símbolo de humillación y rechazo al poder del poder. Rato escuchó sorprendido como un parlamentario le preguntaba si tenía miedo y le respondió si el miedo lo debía de tener de él. David cerró su intervención diciéndole que de él no, sino miedo a perderlo todo un día tal como les había pasado a millones de personas como consecuencia de sus formas de enriquecerse. Pocas veces antes en el Estado español alguien del poder del poder había oído a alguien de los de abajo decirle a la cara lo que pensamos la mayoría.

La escena se producía en sede parlamentaria, en una comisión del Parlamento de Catalunya. Y David no estaba allí porque se hubiera coladp, ni por ser periodista o cooperativista, o activista en varios movimientos sociales desde hace varios años, sino por ser parlamentario de la CUP-Alternativa d’Esquerres en el Parlamento de Catalunya. Y no lo es él solo entre los nuestros, sino que también lo son Isabel Vallet y Quim Arrufat, dos independentistas anticapitalistas, miembros de varios movimientos sociales, defensores de los Països Catalans y de las clases populares desde una perspectiva no de representación sino de lucha común y continua.

¿Qué hacen estos tres compañeros en un Parlamento burgués? ¿Cómo han llegado a este espacio de representación que tan a menudo ha sido rechazado si no atacado directamente desde los movimientos sociales catalanes? Lo que hacen queda bastante claro viéndolos hablar en voz alta: luchar y no parar, luchar y poner muchos puntos encima de las ies. Pero no lo hacen solos, a título individual, sino porque forman parte de las luchas sociales en las que también están involucrados los más de cien regidores y regidoras que la Candidatura d’Unitat Popular tiene en varios ayuntamientos de los Països Catalans, concentrados de momento en el espacio autonómico de Catalunya, pero con el propósito de llegar a todo el espacio lingüístico catalán: la Catalunya del Nord en el Estado francés, la Franja de Ponent en Aragón, Andorra, el País Valencià y las Illes Balears, un espacio en el mundo que Joan Fuster denominaba Països Catalans, donde se habla catalán y que él quería plural.

Las Candidatures d’Unitat Popular decidieron dar el salto al Parlament catalán en una Asamblea Nacional extraordinaria celebrada en Molins de Rei (en el Baix Llobregat) en el momento en que Artur Mas convocó las últimas elecciones autonómicas para corroborar su línea soberanista (y a la vez recortadora), una apuesta que le salió mal. En la Asamblea de Molins, las CUP decidieron trascender el ámbito municipal para el cual habían sido creadas y donde se movían y transformarse en una marca electoral que podríamos calificar, a pesar de que ese término suscite algunas reticencias, como “movimentista”. Con la intención de unir otras propuestas políticas se añadieron las palabras Alternativa d’Esquerres. ¿Y qué era hasta entonces eso de la CUP? ¿Qué eran y son las CUP? ¿A qué extraño movimiento táctico o estratégico de algunos movimientos sociales catalanes obedece la existencia de esos regidores, regidoras, de alcaldes incluso, de diputados y diputadas? Lo podemos explicar de dos formas diferentes. Una sencilla, presentando las CUP como la apuesta municipalista de la Esquerra Independentista catalana y otra más compleja analizando qué son, como se componen y qué hacen las CUP hoy mismo, año 2014, en los Països Catalans. Las dos son buenas, y a la vez complementarias.


¿Dos opciones en una?

Desde la primera opción, que no desarrollaré en este artículo, podemos decir que el Moviment Català d’Alliberament Nacional (MCAN) contemporáneo nació en 1968 como consecuencia de una escisión marxista y joven (PSAN) del histórico Front Nacional de Catalunya. Desde entonces hasta hoy, el MCAN ha vivido varias etapas que han conformado sus actuales características. En el momento presente se compone de dos partidos (Endavant y el Moviment de Defensa de la Terra), una organización juvenil (Arran), un sindicato (la COS), una organización anti-represiva (Alerta Solidària) y una organización municipalista e institucional que sería la CUP. Además, también podríamos situar dentro de este entorno un importante número de organizaciones feministas locales y una extensa red de más de 150 locales públicos llamados “casals” o ateneos.

La segunda opción, que no contradice lo que acabo de explicar sino que lo complementa es la que, según mi opinión, ha conducido a conformar la CUP, a pesar de que yo prefiero decir “las CUP”, como lo que son hoy en día. ¿Y qué son? Pues un espacio de lucha municipal pero también general dentro del ámbito de los Països Catalans que ha permitido a los movimientos sociales catalanes pasar a intentar un enfrentamiento directo con el poder constituido y aprovechar el proceso hacia la independencia (en este momento de Catalunya pero sin olvidar el resto de los Països Catalans) para situar en la agenda general de toda la población una serie de planteamientos de ruptura anticapitalista, de profundización democrática y de construcción desde la base de forma asamblearia de un contrapoder, que ha pasado ya a una fase que podríamos denominar constituyente del Poder Popular. Estos planteamientos incluyen reivindicaciones que van desde la defensa de la lengua para evitar su minorización hasta la lucha por los derechos básicos como la educación y la sanidad sin rebajas, desde la construcción de una economía de base cooperativa y asamblearia al ensayo de la democracia directa en los lugares donde la organización ha pasado a poder gestionar una parte de la realidad colectiva vigente.

El proyecto, a la vez, ha unido sectores que ideológicamente y si sólo nos fijáramos en las palabras podríamos calificar de antagónicos pero que en el trabajo diario, en las luchas del día a día, han conseguido compartir sinergias y alumbrar una misma manera de hacer y no sólo en el ámbito municipalista. Debemos de tener en cuenta que no todo es oro lo que reluce en esto de las CUP, está claro. Así, es lógico que hablemos ahora de crecimiento en militancia y organización, ya que siempre es fácil apuntarse a un caballo ganador. A pesar de ello las CUP han experimentado ya las complicaciones que crea la relación entre la gestión del capitalismo (aunque sea con rotro humano) y la revolución social que propugnan. El municipalismo incluye la participación en elecciones municipales y en algunos casos ganarlas o conseguir representación que, evidentemente, pasa a desempeñar funciones de gestión que en muchos casos pocas cosas pueden cambiar. A la vez, en la organización existen tendencias diversas que en algunos momentos han entrado en contradicción, por ejemplo en el mismo momento de pasar de ser una oirganizavión municipalista a asumir el presetarse en las elecciones autonómicas y conseguir representación en ese ámbito. Aún así, el aluvión de gentes diversas no ha cesado. Para explicarnos esta coincidencia de gente tan diferente conviviendo sin demasiados problemas en una misma organización hay que conocer un poco a fondo los movimientos sociales catalanes en los últimos decenios.

Estos movimientos, sobre todo en Barcelona, se han construido a partir de la desobediencia y de la movilización colectiva, pero también desde la voluntad de la más amplia participación, más allá de ellos mismos. A pesar de que existen muchas críticas a la “guettización” de algunas propuestas de los movimientos, está claro también que siempre ha pervivido una intención de transformación que no se entendía sin, precisamente, saltar la valla que a la vez que nos hace fuertes dentro también nos aísla del exterior. La intención de incidir en el entorno más inmediato, tanto en barrios como en pueblos, hizo que en los lugares donde las peleas siempre típicas de la izquierda anticapitalista no lo impedían se tejieran alianzas que desde fuera pueden ser vistas como contranaturales pero que desde dentro han acabado siendo lo más natural del mundo.

A este proceso algunos y algunas hace unos años lo denominamos “infectació” pero realmente no tiene un solo nombre ni un solo modelo. Para entenderlo tenemos que tener en cuenta varios elementos como el hecho de compartir un ambiente de lucha social continuada (de las okupaciones de casas a la PAH), de compartir unos referentes culturales cercanos fuera del mainstream (a pesar de que algunos de ellos casi han acabado formando parte), de socializaciones en espacios comunes (de los casales y ateneos a las fiestas mayores alternativas), de sufrir una misma represión y ejercer la solidaridad, de tener unos relatos compartidos que ha configurado en buena parte la propia prensa alternativa (de la Directa a L’Accent o el Catalunya), de hacer una crítica radical al modelo de la Transición que se nos vendió al acabar el Franquismo y a sus “éxitos” (como la entrada a la Unión Europea y en la OTAN, en este caso el referéndum en Catalunya dejó claro que la mayoría lo rechazaba), la asunción como victorias colectivas propias la retirada del PHN al Ebro o la eliminación del Servicio Militar obligatorio, etc.


¿Cómo funciona esto de la CUP?

Más allá de explicar el entramado organizativo interno de la CUP, para lo cual recomiendo que consultéis o leáis los libros de David Fernández/Julià de Jòdar y Albert Botran que menciono en la bibliografía, lo que quiero afirmar rotundamente es que la CUP es una organización totalmente asamblearia, donde el objetivo máximo de las asambleas locales es la participación, ya sea a través de la asamblea propia o ya sea a través de asambleas abiertas a toda la población. Su Asamblea Nacional, donde se deciden las líneas básicas ideológicas y tácticas, no acepta la representación y cualquier afiliado o afiliada puede participar, lo que hace que se reúnan alrededor de un millar de personas que ejercen la democracia directa sin representación.

A nivel municipal, la profundización en la democracia y por lo tanto en la participación es uno de sus objetivos. Así mismo, la defensa de los servicios básicos y si es posible -y en lugares como Arenys de Munt ya lo ha sido- su municipalización son prácticas comunes. Las CUP participan en el entramado de defensa social que los movimientos han desarrollado a lo largo de todo el territorio y, por lo tanto, además de defender e intentar no perder derechos que ya tenemos, intentan a menudo profundizar en los derechos democráticos y sociales que anhelamos.

En el terreno municipal, las CUP han reunido un importante espacio de la izquierda anticapitalista a pesar de que no en su totalidad, lo cual está muy bien, puesto que ésta puede ejercer críticas que resultan interesantes en momentos de crecimiento exponencial como el actual. También es cierto que en algunos lugares ha habido desavenencias importantes entre miembros de una parte del movimiento libertario y la CUP, como en Berga como consecuencia de la aprobación de la ordenanza cívica municipal que la CUP decía que había conseguido rebajar en su parte más represiva y que una parte del movimiento libertario rechazó decididamente. En otros lugares, como Olot, la CUP convoca actos comunes e incluso recibe un apoyo decidido de personas vinculadas a la CNT. En cuanto a la CGT, hay un dato como mínimo curioso, recogido en el estudio de Gemma Urbasart, acerca de la afiliación sindical de los regidores de la CUP (el 12% están afiliados) : el 55% son de la CGT, el 44% de la COS y un 11% de la Intersindical-CSC. Curioso, cuando menos…

El mismo estudio de Urbasart, dedicado también a otras candidaturas como las Alternatives del Vallès, incluye los resultados de una encuesta entre la militancia de esas candidaturas. Según los datos expuestos, la militancia de las CUP (y de las CAV) es joven y muy formada, formada en universidades públicas, y básicamente masculina, aunque no más que otros movimientos sociales, con una gran cantidad de parados. La mayoría de las personas encuestadas vienen de otras luchas sociales, no son nuevos en la construcción de alternativas y si votaban antes lo hacían mayoritariamente de una forma instrumental, a excepción de las elecciones municipales. A nivel político, el 44,6% se declaran de extrema izquierda y un 54,2% de izquierda; el 83,4% se declaran sólo catalanes. Esta izquierda, pero, siguiendo la encuesta de Urbasart, es completamente heterodoxa y algunos de los valores que destacan son la participación, la libertad individual, la solidaridad o la cohesión social. A nivel general, muestran una bajísima confianza en las instituciones, pero la que tiene una valoración menos baja es el ayuntamiento.


Programa, ejes, programa…

Son las prácticas las que determinan qué se hace y qué se es y no aquello que se escribe en un papel para decir que se hará, que siempre es más cuadriculado y gris. En el caso de la CUP eso es también así, a pesar de que, teniendo en cuenta que sus posibilidades para decidir cómo se tienen que hacer las políticas municipales son reducidas puesto que dispone de sólo tres alcaldías, nos remitiremos al programa general para saber qué se propone y, dentro de lo posible, cómo se hace o hará.

Para conocer y hablar de programas y de propuestas, utilizo el libro Cop de CUP de Julià de Jòdar y David Fernández. Ellos mismos dicen que si se tuvieran que reducir a uno sólo estos ocho ejes de que voy a hablar éste incluiría la soberanía popular y más democracia. Pero si nos referimos a cada uno de ellos, podemos leer lo que explican los dos autores que son los ocho ejes que incluye el programa de la CUP:

– El primero de estos ejes es el que se refiere al modelo territorial, en que se contrapone un modelo “que ordene los espacios libres periurbanos y agrarios, pare el desequilibrio creciente y corte por lo sano la locura especulativa”, por eso hay que acabar con el modelo energético nuclear que será sustituida por el uso de energías renovables, impulsar una nueva cultura del agua y políticas de residuo cero.

– El segundo trata el modelo urbanístico, haciendo frente al tsunami inmobiliario defendiendo el suelo público y la centralidad del derecho a la vivienda, apostando por la reconexión campo-ciudad y la ecología urbana.

– El tercero es la radicalización de la democracia para “devolver la política a la gente”. Democracia llena en la vida social, política y económica, a través de la reapropiación de nuevas prácticas comunicativas y pedagógicas.

– El cuarto trata sobre la economía y la justicia social y apuesta, a nivel económico y teniendo en cuenta que la *CUP se califica de “socialista”, “por la fiscalidad progresiva y directa, el modelo cooperativo, la democracia real y económica”.

– El quinto se dedica a la cohesión social y la basa en la defensa de la educación pública la sanidad universal y la mejora de la vida de todas las personas, con propuestas concretas sobre igualdad de género, a favor de los jóvenes y de la gente mayor. El bloque hace una especial mención del hecho migratorio y defiende los derechos de ciudadanía de los recién llegados.

– El sexto eje trata sobre la cultura y las fiestas como herramienta de convivencia y libertad, apostando por un modelo de fiestas participativo e inclusivo. A la vez se pide fomentar la memoria histórica y utilizar el municipio como espacio necesario y básico para normalizar el uso de la lengua catalana.

– El séptimo eje se refiere en el mundo rural, con una extensa reflexión llena de propuestas sobre el territorio, el urbanismo, la profundización democrática y la ordenación descentralizada y participativa.

-El octavo trata el proceso de autodeterminación de los Països Catalans hacia la independencia, apostando por la construcción nacional desde los municipios.

Reflexión final, o no

El experimento de la Unidad Popular en los Països Catalans en la actualidad, sobre todo gracias a las CUP, ha demostrado que es posible la mezcla y pasar a ser tan extraños como efectivos. Y que sea posible no quiere decir que sea milagrosa ni perfecta, ni ahora ni más adelante cuando las posibles contradicciones entren en juego. Hoy son un espacio político de acción municipal para enamorados de las heterodoxias. Las CUP permiten, hoy en día, la mezcla de cooperativistas con feministas, de anarquistas con marxistas, de municipalistas con independentistas, de animalistas con labradores anti-transgénicos, de veganos con leídos, de ciclistas con nudistas, de economistas (críticos) con decrecentistas, de bordes con músicos, de libertarias con escépticos… en definitiva, gente con gente que lo quiere transformar todo y no tiene miedo a las etiquetas, ni a la propia historia siempre amenazante, ni a las banderas de uno u otros colores. Y en el camino se están construyendo unos espacios y unas maneras de hacer política que revientan desde abajo partes de la dominación a la vez que construyen alternativas que en algunos lugares ya son normalidad. Hay que vivirlo para entenderlo pero cuando estás en ello, sinceramente, piensas con acierto que lo que estamos haciendo es una revolución, y no de papel sino de carne y huesos. Por eso esto no para de crecer y, de momento, no se vende ni se arrodilla.

Bibliografía recomendada:

Albert Botran (2012). Unitat Popular. La construcció de la CUP i l’independentisme d’esquerres. Edicions El Jonc.

David Fernández i Julià de Jòdar (2012). Cop de CUP. Columa Edicions, col·lecció L’Arquer. Barcelona.

David Fernández (2013). Foc a la barraca. Editorial Lo Diable Gros. Tarragona.

Enrique Leiva, Ivan Miró i Xacier Urbano (2007). De la protesta al contrapoder. Editorial Virus. Barcelona.

Gemma Urbasart (2012). Candidatures alternatives i populars a Catalunya. Construint alternatives. Editorial Icaria. Barcelona.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!