BONA VIDA

Jaume Fàbrega

2 de setembre de 2008
3 comentaris

CARLES DELCLAUX, TAPISSER

La Generalitat  de Catalunya ha encarregat un conjunt de tapissos singulars a Carles Delclaux- un del primers represnetants europeus de l’ art tèxtil- , que donarar entitat a un saló de projeccions i actes diversos del Palau de la Generalitat.

DIÀLEGS I CAMEOS

 

Una de les primeres expressions humanes que ja podem considerar art és, sens dubte, la de l’ agençament personal, que inclou el vestit. I, de fet, no hi ha cap proposta seriosa d’història de l’ art que no tingui en compte l’ art del tèxtil, que d’ agençament personal passa tot seguit al parament dels espais privats i públics.

 

La història de la tapisseria- incloent-hi l’ art de les catifes i els vestits- és un dels capítols més destacables de la plàstica. De les prodigioses catifes orientals als impactants teixits amb plomes dels indis, passant pels vestits rituals del teatre noh i, és clar, els teixits de les tapisseries murals, domassos, de mobles i altres objectes que, també constitueixen un capítol inoblidable de la plàstica , de l’ Edat Mitjana als temps moderns.

 

I, entremig, la irrupció de l’ art contemporani i les avantguardes que si, d’ una banda, també varen fer la seva aportació en l’ art dels tèxtils- pensem, per exemple, en el vestuari dels ballets russos, dissenyat per grans artistes, o en l’ actual auge  del disseny de moda i, fins i tot obres tèxtils  i de parament  tèxtil de la llar dissenyades pel noucentista Rafael Masó- de l’ altre, varen alliberar el llenguatge introduint el trencament de gèneres, l’ expressivitat, el collage o, emprant el nom d’ una tècnica cinematogràfica, els cameo.

 

Tot això es pot veure en aquesta aportació de Carles Delclaux. No es tracta de tapissos, però sí d’ obres que juguen, de forma profunda, amb l’ element tèxtil.

No es tracta de pintures, però adopten les característiques de l obra plana o bidimensional. Des del punt de vista plàstic, hi utilitza típics recursos de la tradició contemporània, com el collage, però també de l’ art del tèxtil, com el brodat.

Es, doncs, un art de síntesi, producte del diàleg.

D’ una banda fa servir com a suport- el que seria la tela- un teixit (tècnicament, un jacquard, aquesta tècnica innovadora que devem a Joseph M. Jacquard, fill d’ un teixidor de brocats del segle XVIII). De l’ altra, la manipula doblegant-la, plegant-la i fent-hi emergir un fragment de teixit antic, en molts casos gòtic: per tant estableix un diàleg suggerent entre, d’ una banda les formes i textures del teixit nou i del vell.

I aquest diàleg presenta, manllevant una imatge cinematogràfica, l’ aspecte d’ un cameo: el teixit antic emergeix com una aparició fulgurant, sense, però, trencar el conjunt plàstic de l’ obra.

 

D’ altra banda, el brodat superposat- que inclou el nom de l’ artista- reforça el concepte de les tècniques tèxtils, però al mateix temps, com hem vist, els recursos estilístcs procedeixen no solament de l’ art del tapís o de la restauració, sinó també de les coordenades de l’ art contemporani.

 

No oblidem que Delclaux, excel.lent coneixedor de la història de la tapisseria i de l’ art tèxtil, ha practicat la restauració que, en molts casos, consisteix en l’ afegit o restitució de fragments.

Però, a més, sempre ha realitzat, més enllà de l’ obra tèxtil, pintura i dibuix i, per tant, no és estrany que les tècniques que fa servir al.ludeixin directament a algunes de les més fecundes de l’ art contemporani, com és el collage, la textualitat (tan pròpia, per exemple, de l’ informalisme) o els aspectes conceptualitzants o de baixa intensitat objectual, de diàleg de materials, citacions històriques o plàstiques, etc.

 

Fem notar que el diàleg és múltiple: ho és a nivell històric, entre el jacquard i el fragment de teixit antic; ho és a nivell de textures, amb talls i alternances de continuïtat i discontinuïtat; ho és a nivell cromàtic, tot establint un subtil joc d’ afinitats o contrastos; ho és a nivell de materials i textures; i ho és a nivell de pigmentació.

En efecte: el diàleg de materials i colors continua amb les intervencions a base de pigments, amb l’ ús de trepes – una tècnica que sempre ha interessat Delclaux-, i, per tant, una conversa amb el color, la textura de la pintura i la serialització i repetició. Tècniques alhora tradicionals però també pròpies de l’ art modern.

 

L’ artista, a més, sempre ens sorprèn amb alguna altra imaginativa sortida plàstica: ús de teixits de lli, de puntes i randes, d’ incisions amb bastonets, de plomes… De nou, la síntesi constructiva a partir del tèxtil i del pictòric, entre la textura-  mai tan ben dit, tractant-se d’ elements tèxtils- i del color, sempre al servei d’ una obra que no ens deixa indiferents.   

 

  1. El pare acusat de violar les filles, entre l’objectivitat i la subjectivitat de les noies

    Un psiquiatre i sis psicòlogues debaten en el judici la credibilitat de les noies

    Carles Is López Delclaux , a l’avantsala del judici. / Foto: ACN.
    1

    La realitat objectiva o subjectiva de les vivències que van narrar les dues filles bessones de Carles Is López en la seva denúncia i en la primera sessió del judici serà la clau que decantarà la balança cap a la condemna o l’absolució de l’acusat d’haver violat durant anys les seves filles. L’acusat nega els fets i el tribunal haurà de treure l’entrellat de si el relat dels fets que fan les noies és fruit de la malaltia mental que tenen, sobretot una d’elles, o si tenen aquests desequilibris a causa dels maltractaments, abusos sexuals i violacions de què, segons sostenen, van ser víctimes. El judici es reprendrà després de Setmana Santa, el 13 d’abril.

    Les noies, una d’afectada d’esquizofrènia paranoide i l’altra d’alteracions psicopatològiques, tant en la seva denúncia com davant del tribunal van descriure un esgarrifós i detallat relat sobre els maltractaments, abusos sexuals i violacions a què les sotmetia el seu pare, cosa que aquest ha negat de manera rotunda des de l’inici del procediment. En aquest cas la credibilitat de les noies juga un paper molt important i aquesta qüestió va centrar tota la sessió judicial d’ahir, en la qual els protagonistes van ser un psiquiatre i sis psicòlogues.

    Els pèrits coincideixen que les noies exposen un relat creïble i que està basat en fets que han viscut i que, per tant, no s’han inventat. Però les discrepàncies arriben en el moment de determinar si aquestes vivències reals de les noies són objectives o subjectives. La major part del debat sobre aquest tema es va centrar en l’esquizofrènia que té una de les germanes i aquesta, segons els professionals que la van atendre, van explicar que tenia al·lucinacions i deliris. «Ella sentia unes veus i veia uns fets que els sentia com a reals, però objectivament no es produïen», va explicar una psicòloga. «Ella les percep [les veus] com a vivències perquè per ella són reals perquè ella les sent. I jo ho comparteixo o no», va explicar una altra de les psicòlogues.

    Les noies, que ara tenen 33 anys, van sostenir dilluns, en la primera sessió del judici, que dels 7 als 16 anys el seu pare les va sotmetre a tota classe de maltractaments i que les va violar moltes vegades. Segons les noies, els fets van començar a passar el 1984, quan tenien 7 anys, i mai els havien volgut denunciar perquè, segons elles, el seu pare les havia amenaçat de matar-les a elles i a la seva mare si ho explicaven. Segons les noies, les relacions sexuals es van mantenir fins que van complir 16 anys. Les dues noies van denunciar els fets el mes de febrer del 2004, uns tretze anys després de la darrera relació sexual amb el seu pare, i segons elles ho van fer perquè llavors es van adonar que el mateix que els havia fet a elles ho podia estar fent a la seva germana petita, filla d’una altra dona, i la volien protegir.

    Però Carles Is va atribuir la denúncia de les seves filles a un complot familiar contra ell perquè va voler reduir l’import de la pensió que els passava cada mes i va explicar que la denúncia de les filles va coincidir amb aquella decisió.

    El judici continuarà el 13 d’abril amb la declaració d’una altra psicòloga i de dues ginecòlogues. El ministeri fiscal i l’advocada de l’acusació particular, Mercè Serrano, demanen 40 anys de presó, i l’advocat de la defensa, Manel Mir, demana l’absolució.

    Darrera actualització ( Divendres, 26 de març del 2010 02:00 )

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!