Ismes

Mirades, retalls i fragments de l'Ismael

24 de novembre de 2006
Sense categoria
0 comentaris

El poder del bloc

Aquest matí he llegit dues notícies que m’han confirmat la importància que estan adquirint els blocs en la nostra societat. Es tracta, per un costat, de la inclusió de blocs recomanats en català dins la web del Saló del Llibre després de la reacció de protesta sorgida en la catosfera. I, per l’altre, un estudi que afirma la importància dels blocs en els europeus fins al punt de ser referència en les seves compres. […]

Pel que fa a la web del Saló del Llibre, inicialment aquesta només incloïa enllaços en castellà . Errada dels creadors? Mala fe? Tot és possible però si que cal demanar una major responsabilitat a la direcció del certamen per saber a qui li ofereixen (i paguen) aquest servei. Per sort, un conegut blocaire del món de les lletres, El llibreter, de seguida se’n va fer ressó i demanà explicacions als creadors de la web. Es produí un ràpid efecte en cadena i s’han inclós blocs en català en els enllaços de la web. Per a mi, aquest fet haurà aportat més experiència als responsables del Saló a l’hora de decidir qui realitza els seus productes i fer-ne un seguiment més proper. Perquè el que també cal destacar és que, una vegada més, s’ha demostrat que en aquest país no se’ns regala res. Qui no plora no mama. I en aquest cas, les queixes del món de la blogosfera han tingut la seva recompensa aviat amb la inclusió d’enllaços en català . I això no significa que els escrits en castellà no siguin idonis. Senzillament que no s’havia seguit una metodologia apropiada en la selecció.

De l’altra notícia es desprén una lectura més sociològica. Es refereix a un estudi que l’empresa IPSOS ha realitzat al Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia i Espanya sobre el coneixement, ús i repercussió dels blocs.
Dels enquestats, un 3% disposa de bloc i un 20% n’ha llegit alguna vegada. Tot i això, encara hi ha un 40% que desconeix què és un bloc. Gairebé una quarta part (el 24%) confia plenament en els blocs (a Espanya el percentatge és del 17%) i un 39% ha variat en algun moment la seva decisió sobre compres degut al que hi ha pogut llegir. No es tracta d’alarmar als comerciants per allò que un pugui llegir per internet. Això no vol dir que es deixi de comprar. Senzillament que els ciutadans tenen més confiança en allò que llegeixen a internet, on sovint poden buscar informació i comparar. Perquè, en definitiva, el bloc no deixa de ser una eina que podem utilitzar per mantenir converses de qualsevol tipus i tema. Actua com el "boca a orella". Si un està descontent d’un producte o servei o bé n’està molt satisfet, internet és un mitjà per exterioritzar aquesta opinió. I avui en dia, cada vegada un prefereix l’opinió d’algú que ja ha tingut una experiència (bona o dolenta) que de la publicitat convencional. Igual que fa uns anys es demanava consell a familiars o coneguts abans de prendre una decisió. De fet, debades els blocs no deixen de ser "converses" entre "coneguts". I remarco aquest darrer mot perquè és possible que diferents blocaires no es coneguin físicament però mantinguin una cordial relació mitjançant el bloc.

Aquestes notícies juntes no fan més que demostrar la importància d’aquesta eina i del profit que se’n pot treure fent-ne un un bon ús. Esperem que la llibertat que ofereix internet permeti un bon futur però alhora que no mori d’èxit per aquells que hi poden veure una via per introduir els seus productes, serveis o pensaments.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!