29 de juliol de 2008
Sense categoria
0 comentaris

La prioritat del vianant al centre

Publicat al bisetmanari HORA NOVA el 8 d’abril de 2008
A encara no dues hores per l’autopista, ens situem a Montpeller, a la regió francesa de Llanguedoc Rosselló. És la vuitena ciutat de França. Una ciutat universitària i eminentment comercial molt poc coneguda pels catalans. Des de l’any 2000 tot el centre històric està tancat al trànsit i només hi poden accedir els vehicles industrials i els de les brigades municipals per feines de manteniment en horari restringit.
No estaria bé valorar aquesta priorització del vianant sense esmentar que en aquesta ciutat francesa hi ha un sistema de transport urbà públic que t’acosta a qualsevol racó del centre i d’aquí que no hi hagi problemes per deixar de banda el cotxe. O per exemple, que els petits autobusos urbans que fan línies a partir de les estacions de tramvies va ser una idea copiada per Barcelona, quan va incorporar aquests mateixos microbusos per connectar barris.
A més a més, hi ha suficients places de pàrquing, sobretot soterrades, on aparcar el vehicle. Tampoc és comparable el cens de la ciutat francesa, que té cap uns 250.000 habitants, però que es calcula que supera als 400.000 en aglomeració urbana, o pels ciutadans flotants que hi ha procedents de la comunitat científica i universitària. Amb això no vull dir que Figueres hagi de ser d’un dia per l’altre una ciutat amb un centre neuràlgic tancat al trànsit, però sí que és important veure altres exemples de ciutats per valorar els aspectes positius que això té pels establiments comercials que d’entrada ho poden veure com un problema.
És clar que per arribar a aquesta mesura, cal donar voltes a molts més aspectes com el del transport i l’aparcament privat. Un gran error, al meu entendre, va ser el de no estudiar en profunditat la viabilitat de fer un aparcament soterrat aprofitant la reforma de la Rambla i intentar trobar la solució tècnica per superar l’obstacle de la riera del subsòl. De ben segur estalviaria ara més d’un maldecap als nostres governants, que s’han de trencar la testa en buscar alternatives. Dos projectes en marxa milloraran aquesta situació amb l’aparcament soterrat de la plaça del Gra i el del Passeig Nou. Segurament quedaran petits amb poc temps i se n’hauran de plantejar de nous, però d’entrada ja és un pas.
Dotar la ciutat de més zones d’aparcament és molt important, però també ho és crear la necessitat en l’usuari d’agafar el transport públic. Això, però, no ho resoldrem fins que no ens obliguin a canviar d’hàbits. Una mesura impopular com la de tancar la circulació al centre és una polèmica a curt termini i un desgast evident per qui pren la decisió, però el temps acaba demostrant que és un encert. És la tendència de les grans ciutats europees i només cal fer uns quants kilòmetres per veure-ho i comprovar-ho.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!