29 de juliol de 2008
Sense categoria
0 comentaris

La premsa comarcal i Internet

Publicat al bisetmanari HORA NOVA el 13 de maig de 2008
La capital de l’Alt Camp, Valls, ha acollit divendres i dissabte el VII Congrés de la Premsa Comarcal i Local. Com en tots els congressos, l’objectiu era analitzar la situació del sector, elaborar discurs i fer propostes de futur un cop conegudes les teories d’experts relacionats o no amb la premsa comarcal o de proximitat com és la nostra. El debat va girar a l’entorn de la digitalització i la premsa gratuïta entre altres preocupacions que afecten el sector com l’estudi fiable i objectiu dels lectors que té cada capçalera.
HORA NOVA va ser art i part en el Congrés oferint la ponència “Els periòdics comarcals i locals són els reis del contingut. Com pot ser explotat el contingut únic? I fonamentalment, què pot vendre’s i què ha de ser gratis?”. Salvador Dalí deia que només a través d’allò ultralocal es pot arribar a ser universal. L’artista venia a dir que una bona manera de triomfar era fent valer les especificitats d’allò més proper. En el camp de la comunicació hi ha actualment dues tendències molt definidides: la global-mundial i la local. Ningú considera ja l’àmbit local com a minoritari o marginal, sinó com un sector fonamental en les estratègies de comunicació moderna. Proximitat i identitat converteixen els nostres mitjans de comunicació en el mirall d’aquells fets més pròxims. Però per ser reis, per sobresortir per la nostra importància o excel•lència ens cal precisament unir els dos termes que Dalí va relacionar: ultralocal i universal. O el que és el mateix, el valor de l’escenari de proximitat, el valor de la nostra identitat, però sense perdre de vista la globalitat de la nostra societat, el món on vivim, com quan extrapolem el que s’aprova al Parlament o al Congrés a la nostra comarca analitzant l’afectació que hi té. L’escenari d’avui es divideix en els grans mitjans nacionals i estatals i la premsa comarcal i local que no disposa de tants recursos econòmics i humans, però que sí que s’identifica per la proximitat, un element cada cop més preuat pels grans mitjans. La solució no passa per la concentració dels mitjans locals en grans grups editorials, perquè com diu el professor Jaume Guillamet, perilla un dels grans distintius de la premsa local, que és la seva identitat. El salt qualitatiu que s’ha fet aquests darrers anys diu molt a favor nostre, però no n’hi ha prou. L’objectiu és que no hi hagi diferència entre un periòdic com l’HORA NOVA i un diari nacional més enllà de l’abast geogràfic. Però això té uns costos i no tenir-los en compte per abocar tots els continguts a Internet és un contrasentit. Oposar-se a la xarxa és anar a contracorrent però posar en valor la nostra feina és la nostra obligació. Internet ha de ser un complement o una via per captar nous lectors, amb especificitats pròpies però no un contenidor gratuït dels nostres continguts.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!