A tall d'invocació

blog d'Enric Balaguer

17 de gener de 2011
Sense categoria
1 comentari

“No t’has de sentir culpable”

He estudiat, amb els meus alumnes de Comentari de textos, alguns anuncis publicitaris. Aquest, de la superfície comercial de davant de casa, és excepcionalment bo. Vull dir que il·lustra, perfectament, la bastida psicològica del reclam publicitari. De bell antuvi, és una apel·lació despullada i directa: “no t’has de sentir malament per comprar”. 
    La imatge de la compradora com una delinqüent a punt d’entrar en la presó –després d’haver fet el delicte de comprar el que segur que no necessitava– és una troballa excel·lent. El consumisme necessita despenalitzar el consum. No has de sentir-se malament: “compra!” (n’hi ha més)
      

El tema és clar: el principal problema del consumisme és la culpabilitat: quina necessitat tenim de tantes i tantes coses que comprem? Cap. La cosa consisteix a incitar-nos a comprar.
   Tot plegat fa pensar com el consumisme necessita de l’optimisme de la gent. I la publicitat –el braç armat del consumisme– cal que oferisca un punt tranquil·litzador. Algun psicòleg observaria fàcilment com és imprescindible un determinat estat eufòric per tal de destruir les barreres que s’oposen a l’operació de comprar compulsivament –que és d’allò que es tracta. La publicitat ha de fer oblidar qualsevol mena d’angoixa. Tot açò em serviria per ampliar el capítol de La vulgaritat… on tracte el tema de les grans superfícies comercials. Un tema, psicològicament, que haríem de treballar molt a les escoles i universitats.    

  1. Anem d’un costat a l’altre. A la meva època tot era pecat perquè convenia que així fos. Ara tot es desculpabilitza perquè convé que així sigui. Això vol dir que tenir un criteri recte de les coses és molt difícil. Malgrat tot, cerquem aquest equilibri.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!