"No podem preveure mai quines seran les
actuacions que tindrà un poble en el seu
esdevenir, si limitem la pròpia visió política a
la simple valoració de les ideologies que ens
proposen i al fred recomptar les mobilitza-
cions socials que susciten, mentre ens
oblidem d’analitzar el caràcter dels homes
que les promouen i el tarannà dels pobles on
voldrien implantar-se."
.
D’aquest fet, "de no analitzar el caràcter dels homes i fer cas només del que diuen" en tenim dos exemples recents: El primer em refereixo a que el Poble dels Estats Units d’Amèrica, de suposat perigrí democràtic va preferir un carnisser, un borratxo, covard i assassí que ha desenvolupat una cruenta guerra de passat mentider i de futur incert, el van preferir més que no pas a un suposat orgullós inventor compartit d’internet. El segon exemple, em refereixo a un senyor que tots vostés coneixen, que crida molta independència però que ha fet mil i un disbarats encaixistes en un temps rècord que ningú es podia imaginar; al meu entendre un home tou, sense caràcter, aferrat a les seves noves cadires, un home que ha fet i fa tot el revés del que diu i promet, un home i els que li fan costat que no es torna vermell quan surt a les campanyes electorals de la TV i gosa dir que sols ells defensen Catalunya, un home que ha pactat i s’ha subjugat a l’enemic fins a límits inconmensurables, un autèntic promotor del Cavall de Troia que feu pujar al Sr. Zapatero i al Sr. Maragall al balcó del Palau de la Generalitat.
És del tot precís que analitzem el caràcter i els veritables objectius dels qui votem! És del tot precís que sapiguem quin és el seu projecte per Catalunya, llibertat o esclavatge, estat català o situació colonial i conseqüent barra lliure!
.
(Blocaires de EA)
Carles Muñoz Espinalt, 1992
Capítol IX.
SOBRE LES MOTIVACIONS DE LA VIOLÈNCIA
No podem preveure mai quines seran les
actuacions que tindrà un poble en el seu
esdevenir, si limitem la pròpia visió política a
la simple valoració de les ideologies que ens
proposen i al fred recomptar les mobilitza-
cions socials que susciten, mentre ens
oblidem d’analitzar el caràcter dels homes
que les promouen i el tarannà dels pobles on
voldrien implantar-se.
Llavors es pot viure creient que es té una
concepció científica de la societat i dir o
empassar-se unes barrabassades descomu-
nals que deixen petites les rodes de molí a
l’hora de qualsevol combregar. És un prejudi-
ci molt estès entre els catalans que, natural-
ment, dificulta el preludi de la Independència,
atempta contra el seny i enterboleix el sentit
polític. Per això ?és difícil que cap altre perill
pugui fer-nos més mal? no és d’estranyar si
els nostres enemics, que ens coneixen la
flaca, procuren fomentar-la sense parar.
Antecedents? Ben pocs som els qui pro-
testàvem i molts els qui caigueren en el
parany quan Jordi Solé Tura ?i observeu la
trajectòria reaccionària i espanyolista que ha
tingut? començava el seu llibre E/ catalanis-
me i la revolució burgesa, d’aquesta manera:
«La història del nacionalisme català és la
història d’una revolució burgesa frustrada.»
És així com, entre dues pomposes abstrac-
cions ?revolució i burgesia?, pot tapar-se
l’autèntica manera de procedir d’un poble.
Tan fàcil que resulta definir-ho amb risc i lògi-
ca. Provem-ho?: La història del nacionalisme
català és la història de les persones que amb
més o menys encert, tenacitat, coratge,
decència i talent han maldat per alliberar el
nostre poble de la situació colonial que pateix.
Si no parlem d’homes concrets ?carn i
ànima? en el pecat tindrem la penitència,
perquè mai no sabrem quines reaccions
poden tenir i vers on poden evolucionar les
opinions d’un país. Es mantindrà manso com
l’anyell? S’enfurismarà? Els qui tenen poder
dubten, no els toca la camisa a la pell i en lloc
de sincerar-se cara al poble i demanar-li quin
plebiscit vol, quadripliquen la guàrdia que els
protegeix, fins entrebancar-s’hi de tants que
tenen al voltant. No se’ls suggereix altra solu-
ció: a més por, més policia. Espanya, per la
bogeria de continuar colonitzant-nos, pot arri-
bar a fer realitat el somni d’Hitler: «Un policia
per cada família». Quan es cansarà
Catalunya de pagar perquè la peguin?
Resulta maliciós acusar-nos a vós o a mi, que
fomentem els mals auguris, quan es corren
perills molt greus si no es fa aviat un plebiscit
on la gent catalana pugui contestar, amb un
«SÍ» o amb un «NO», la següent pregunta:
Voleu una Catalunya independent i vinculada
a Europa, bo i separant-se d’un Estat interme-
diari que duplica els impostos dels ciutadans i
dificulta la nostra peculiar vida política?
Com s’encarrila? Ha arribat l’hora de reco-
manar a tots els qui són autènticament
independentistes que s’abstinguin de votar,
en aquelles eleccions que es refereixen a la
pseudo-autonomia que tenim, mentre no
declarin ?de forma prèvia i solemne? els qui
es presenten per a diputats que la primera
missió legislativa que emprendran bon punt
surtin elegits, serà convocar immediatament
un plebiscit, on els catalans puguem decidir si
volem o no ser una nació independent. I, com
és lògic, comprometent-se els diputats a dimi-
tir en cas que, per la causa que fos, el
plebiscit no pogués realitzar-se.
Si no es legalitza i es moralitza per aquest
costat la vida política, es farà molt difícil
enganyar per més temps el nostre poble. No
està pas escrit que els esmaperduts d’avui no
puguin ésser els revoltats de demà. És ago-
sarat voler perpetuar les ambigüitats i
temerari servir-se de la resignació com si,
ella, no tingués en els seus límits psíquics
l’enerbament exaltat. Que se’ns pot distreure
encara més? Justament, quan ens promouen
enlluernadors espectacles per entretenir la
gent que se la té reduïda a un estat d’escla-
vatge o en una simple immaduresa política,
s’intensifica el risc d’una situació de violència,
talment com els infants que són severs per a
mantenir les regles dels seus jocs i se sulfu-
ren amb marcada agressivitat, quan se’ls hi
volen alterar, perquè perceben que la seva
jurisdicció enlloc més té autoritat reconeguda.
Els pobles relegats a una situació d’inferiori-
tat, són molt sensibles i fàcilment perden els
estreps quan noten moltes trampes i fortes
arbitrarietats en les manifestacions lúdiques
que se’ls permet presenciar. I, com més soro-
llós és l’espectacle, més augmenta el risc
quan es manifesta l’arbitrarietat i la trampa.
En contra de tot el que s’ha pensat fins ara,
les multituds no són il?lògiques per sistema.
Tanmateix, s’han descrit com una absurditat
col?lectiva, que no tenen cap sentit, fets com
aquells del segle XIX que han quedat enregis-
trats en la Història a través d’uns mals versos
que se’ls moteja de «romanço de cec»:
La nit de Sant Jaume
de l’any trenta-cinc
hi va haver gran bronca
dintre del torin.
Van sortir set toros
tots van ser dolents
això fou la causa
de cremar convents.
No és pas la primera vegada que un fet així
irromp com un terratrèmol a la nostra terra i
provoca llargues i devastadores conseqüèn-
cies. Relata el canonge Eduard Junyent en el
seu llibre La ciutat de Vic i la seva història els
molts enrenous caòtics que van derivar-se de
la prohibició d’una mena de cerimònia lúdica
que consistia en la missa del dia de la
Candelera tirar les candeles des de la trona
de la catedral, com qui en un bateig llença
confits: aquell n’arreplega i l’altre no, aquí
n’heuen més i en regalen als veïns, uns de’
més enllà s’exhibeixen perquè són destres en
caçar-les al vol. Intranscendència? Tot el con-
trari, car escriu Eduard Junyent: «Foren els
principis de les lluites entre nyerros i cadells,
que esclataren amb tota la seva malignitat
des de que a Vic, el 1580, es produiren els
conflictes derivats de l’ordre del bisbe Pere
d’Aragó que prohibia el costum que hi havia a
la catedral de tirar candeles des de la trona
en la missa de la Candelera.» I, com si res,
no pararen els conflictes violents fins l’any
1634 més de mig segle més tard quan van
«ajusticiar» l’audaç Joan de Serrallonga. De
com foren de sagnants les lluites entre
nyerros i cadells, àdhuc en deixa constància
el Quixot. Recordeu? Quan des d’Aragó
s’encamina cap a Barcelona, després d’un
llarg trescar, entrada la nit, es paren en un
bosc per reposar i dormir. Tot d’una, Sanxo
diu atribolat que de molts d’aquells arbres
pengen peus i cames. El Quixot li respon
tranquil i amb bonhomia que no tingui por, ja
que en aquest país les persones les pengen
de vint en vint o de trenta en trenta. Després
d’informar a l’escuder, reflexiona, per excla-
mar com si parlés amb ell mateix: «por donde
me doy a entender que debo estar cerca de
Barcelona». En concret: el Quixot va desco-
brir què ja estava en terres catalanes quan va
trobar-se en un bosc amb moltes persones
penjades. L’esperit revoltat dels catalans
d’aquella època va crear estil a tot Europa
com ho prova la paraula bandoler que passà
El català ha estat i és més cantellut i violent
del que podríem creure si ens refiàvem de la
versió dels qui ens presenten com a concilia-
dors i pactistes fins al moll dels ossos. A
còpia de voler que ens ho creguem que som
així i no d’una altra manera, els mateixos que
han propagat aquesta versió, l’exageren de
forma inaudita i perden el sentit de la mesura.
Així a l’entorn del concepte pactisme, Vicens i
Vives es va anar embalant de tal forma que, a
la primera edició del seu llibre Notícia de
Catalunya, l’any 1954, en un moment deter-
minat afirma: «Des del segle XVI el pactisme
féu la viu-viu.» Quan va publicar la segona
edició del mateix llibre, sis anys més tard, al
1960, s’havia entusiasmat tant amb el pactis-
me que va substituir la frase anteriorment
citada i, en el mateix lloc del llibre on aquesta
figurava, n’hi posà una altra que diu: «Durant
el segle XVI i XVII el pactisme fou l’ossada
del constitucionalisme català.» La lleugeresa
de l’historiador queda ben retratada però els
catalans no.
Molt probablement que s’hagi volgut suavit-
zar el fet que som un poble colonitzat o s’ha
cregut convenient fer-nos passar com una
gent que entusiasmada amb el pactisme i
delerosos de dialogar ?que si són teves, que
si són meves? no ens fa res perdre-hi bous i
esquelles, mentre puguem eternitzar el «par-
lem-ne». No s’ha confós la por amb el
pactisme?
Malgrat vells temors que ens fan retrets de
caràcter, no ens ha arribat l’hora d’exigir? És
cert que el preludi de la nostra Independència
sona més fort quan es comprova que uns
pobles petits d’Europa, d’aquells que de tan
menuts costa trobar-los en el mapa, reclamen
i obtenen la plena sobirania. Si ells ja són lliu-
res, nosaltres no podrem continuar maleint la
nostra mala sort, tot retraient-nos: «Com que
som un país petit tothom ens fa la llesca.»
Què priva que Catalunya no ho pugui aconse-
guir? Tot es torna a replantejar i es posa en
evidència que, dintre d’Europa, hi ha colònies
que han d’alliberar-se si es vol arribar a una
justa federació de nacions.
Només els qui facin el sord a unes reivindi-
cacions d’aquesta naturalesa i no admetin
que, també a Catalunya, tot podria resoldre’s
pacíficament amb un plebiscit, són els qui
provoquen que el «bon cop de falç» dels
catalans, pugui ésser alguna cosa més que
una frase que cantem en el nostre himne. Qui
són els instigadors? Si ens deixem els posats
hipòcrites a la tauleta de nit, haurem de con-
venir que les motivacions de la violència que
sulfuren l’ànima d’un poble, les promou
l’agressió «institucional» d’aquells que, no
tenint-hi cap dret ni comprenent l’evolució de
la Història, volen fer-li la llei. Tan si vols com
no.
———————–
No us oblideu de llegir a En Carles Muñoz Espinalt, en el seu llibre: "Preludi de la Independència" al
Bloc d’Empordà Acció http://blocs.mesvilaweb.cat/bloc/6268
als següents posts: post 521 (X i final) – post 515 (IX) – post 509 (VIII) – post 507 (VII) – post 498 (VI) – post 491 (V) – post 479 (IV) – post 475 (III) – post 463 (II) – post 461 (I)
Carles M. Espinalt
(Preludi de la independència, 1992)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!