Carles Bassaganya i Serra

"Si llampega a marina, procura pa i farina"

25 de març de 2010
0 comentaris

Avui surt el decret amb les mesures urgents d?ajut als ajuntaments pel temporal de neu

Avui surt publicat al Diari oficial de la Generalitat de Catalunya el decret 43/2010 pel qual s’aproven les mesures urgents per pal·liar els danys ocasionat i reduir els riscos al medi natural amb motiu del temporal d’aquest març. El Departament també hi ha cooperat amb una de les tres mesures o línia que el Govern de Catalunya ha instaurat, el finançar despeses ordinàries dels ajuntaments, per primer cop, amb la condició que els ajuntaments estiguessin sense subministrament elèctric més de 24 hores que resultés perjudicada un mínim del 25% de la població. De fet, aquesta és una nota informativa molt clara de les línies de treball. ////seguiu////


El dia 8 de març d’enguany diverses comarques es van veure afectades per nevades i altres fenòmens meteorològics extrems que van produir danys considerables en infraestructures i serveis públics, i en altres béns de titularitat privada.
La conseqüència principal de la situació meteorològica extraordinària va consistir en el tall del subministrament elèctric per un període perllongat de temps i en la impossibilitat que els ajuntaments afectats poguessin prestar els serveis bàsics i obligatoris que els corresponen.

 

El Govern, en la reunió del dia 16 de març, conscient de la necessitat d’atendre el finançament de les despeses originades per la reparació dels danys esdevinguts, però reconeixent, al mateix temps, la dificultat de la valoració immediata d’aquests, va considerar necessari adoptar, urgentment, un conjunt de mesures pal·liatives i reparadores que fossin adequades a la situació creada i que contribuïssin al restabliment immediat de la normalitat en les zones sinistrades.

 

Des d’aquesta premissa, la Direcció General d’Administració Local del Departament de Governació i Administracions Públiques, en l’àmbit de les competències pròpies que deté de proposar mesures escaients d’assistència als ens locals en els supòsits de danys catastròfics i de cooperació i assistència als ens locals, ha dissenyat una línia específica d’ajuts als ajuntaments que han tingut despeses sobrevingudes i urgents derivades de les causes meteorològiques extraordinàries del dia 8 de març i del tall de subministrament elèctric conseqüent. L’objectiu primordial d’aquesta línia d’ajuts és pal·liar les despeses ordinàries que han hagut d’assumir els ajuntaments afectats davant de la catàstrofe.

 

Així, els beneficiaris d’aquesta línia d’ajuts, per un import global conjunt d’1,5 milions d’euros, seran els ajuntaments que van romandre sense subministrament elèctric més de 24 hores i de resultes del qual va resultar perjudicada un mínim del 25% de la població.

 

La principal novetat de la proposta consisteix en el fet que és la primera vegada que l’Administració de la Generalitat de Catalunya crea una línia d’ajuts per sufragar despeses ordinàries que s’insereixen en l’àmbit de les competències municipals, ja que el que es pretén és rescabalar els ajuntaments de les despeses extraordinàries contra pressupost ordinari que han hagut de dur a terme per atendre les actuacions immediates derivades de la situació de sinistre durant la primera fase d’emergència i de la manca de subministrament elèctric. En aquest sentit, es poden subvencionar:

 

 

  • El lloguer de generadors d’electricitat per a la prestació de serveis municipals.
  • La compra de subministraments diversos (aliments, productes per a la higiene, etc.)
  • La neteja de neu de les vies urbanes.
  • Les despeses extraordinàries de personal dedicat a pal·liar els primers efectes de la primera fase d’emergència.
  • Els contractes de serveis diversos per prestar serveis municipals i assistencials durant la primera fase d’emergència

 

Aquesta línia és complementària amb d’altres ajuts existents que la resta d’administracions puguin vehicular, sempre que siguin conceptes diferents dels previstos en aquest decret,. Per tant, per evitar duplicitats, no està destinada a sufragar inversions derivades dels desperfectes esdevinguts en equipaments o infraestructures, les quals disposen d’altres línies d’ajut especifiques orquestrades per la mateixa Administració de la Generalitat de Catalunya i pel govern de l’Estat,. En aquest sentit, es podran acollir a la Llei 3/2010 de 10 de març, sempre d’acord amb el que determini el Reial Decret d’ampliació de l’àmbit d’aplicació d’aquesta llei a la nevada del 8 de març:

 

          danys d‘infraestructures (senyals de trànsit, enllumenats, vials i xarxa viaria) amb un finançament del 50%

          compensació als Ajuntaments per la pèrdua de beneficis fiscals generats per la disminució d’ingressos que els ens locals poden patir com a conseqüència de l’aplicació de mesures a particulars

 

El Decret Llei pel qual s’aproven mesures urgents per a pal·liar els danys ocasionats i reduir els riscos al medi natural del Departament de Governació i Administracions Públiques que donarà cos a aquesta línia d’ajuts entrarà en vigor l’endemà mateix de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i per al càlcul i repartiment de l’import de l’ajut màxim a atorgar a cada ajuntament afectat es prendrà com a referència objectiva de distribució l’import equivalent a un 10% del Fons de Cooperació Local de Catalunya per a l’anualitat 2010, tram de lliure disposició, que pertoca a cada ajuntament.

 

Per tal que la línia d’ajuts esdevingui veritablement eficient i contribueixi a rescabalar immediatament els ajuntaments afectats, s’abonarà a cada ajuntament afectat amb caràcter de bestreta, mitjançant un únic pagament. Amb posterioritat, els ajuntaments beneficiaris hauran de justificar davant del Departament de Governació i Administracions Públiques l’import total de les despeses extraordinàries realitzades per a la prestació dels serveis bàsics que els corresponen derivades de la manca de subministrament d’electricitat.

 

Aquest procediment comportarà que la justificació de les despeses efectuades no comporti un cost desmesurat als ajuntaments afectats en termes de burocràcia interadministrativa. Al contrari, l’atorgament dels ajuts per mitjà d’un mètode objectiu d’estimació, l’avançament del pagament als ajuntaments a través d’una bestreta i la fàcil justificació dels ajuts donarà a la mesura el caràcter pal·liatiu i reparador amb què ha estat dissenyada.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!