Prendre la paraula

jordimartifont

24 de maig de 2008
2 comentaris

Contra els ‘guetos’ per a alumnes immigrats

Des de la Secció Sindical d’Ensenyament de la CGT del Camp de Tarragona hem tret un comunicat sobre el pla Maragall (aquesta sí que és una bona maragallada del ‘tete’) que pretén aïllar els alumnes immigrats abans d’introduir-los en les aules on faran la immersió que els acabarà socialitzant. És més fàcil crear guetos, que un dia qualsevol poden ser privatitzats en gestió a través dels ajuntaments o qualsevol fundació tipus Pere Tarrés, que dotar econòmicament les aules d’acollida dels instituts i inserir des del primer dia els nouvinguts en el que serà el seu àmbit social immedit en el sistema educactiu català. És més fàcil el ‘gueto’ que no repatir els alumnes per tots els centres (perquè els privats que es diuen concertats no els inclouen) i evitar així la concentració d’alumnes amb necessitats educatives especials pel fet que han arribat a mig curs sense saber català i en molts casos sense haver estat escolaritzats mai abans.
Si voleu llegir el comunicat, desplegueu:

Des de la CGT estem en contra dels centres d’acolliment temporal d’alumnes nouvinguts que el Departament d’Educació vol impulsar a Reus i Vic

 

Secció d’Ensenyament de la CGT del Camp de Tarragona

 

Des de la Secció d’Ensenyament de la CGT del Camp de Tarragona, volem fer públic el nostre rebuig als anomenats “espais de benvinguda per a alumnes immigrats o centres d’acolliment temporal d’alumnes nouvinguts” que el Departament d’Educació de la Generalitat vol impulsar a Reus i també a Vic com a projecte pilot per al curs vinent. En aquests centres específics situats fora dels centres educatius de primària i secundària, s’escolaritzaria, durant un periode d’un any de durada com a màxim, els alumnes immigrats acabats d’arribar i que no tinguessin suficients coneixements de català i castellà.

 

A Reus es produeix – com a la resta de Catalunya -, la concentració d’alumnes nouvinguts i la matrícula viva (l’arribada en qualsevol moment del curs) bàsicament a l’escola pública. L’Administració, en lloc d’aplicar mesures per repartir aquest alumnat equitativament entre totes les escoles – públiques i privades (concertades) -, que és el que hauria de fer segons el Pla Nacional per l’Educació i les bases de la futura Llei Catalana d’Educació (qüestionada en diversos aspectes per la CGT i els altres sindicats més representtius del sector), prefereix posar en marxa una iniciativa que, de entrada, discriminarà, segregarà i aillarà aquest alumnat d’immigració recent, arriscant-se a provocar seriosos problemes d’integració i convivència i creant guetos escolars d’un més que dubtós resultat pedagògic i social.

 

Des de la CGT considerem que aquesta mesura és discriminatòria, fomenta la desigualtat i contribueix a estigmatitzar el col·lectiu de persones immigrants, a la vegada que dificulta la seva integració en grups-classe que esdevenen, a la pràctica, els millors integradors i normalitzadors que hi ha.

 

Per això, demanem:

 

Que es destinin els recursos i el professorat necessaris pel funcionament de les actuals aules d’acollida a TOTS els centres públics (i que els privats anomenats concertats facin el mateix), incrementant el nombre d’aules i el pressupost que s’hi destina i dotant-les de professionals especialitzats, pedagògicament preparats i amb coneixements suficients de llengua.

 

Que hi hagi una millor coordinació, interna en els centres, i externa a nivell de l’Ajuntament i el Departament d’Educació, per garantir el dret a l’escolarització dels alumnes nouvinguts en tots els centres.

 

Que es retiri un pla pilot del qual no se n’ha definit a pocs mesos vista el com, on, quan i qui el portarà a terme, un pla en el qual no s’han tingut en compte els claustres dels centres educatius, els sindicats del sector ni tots els agents implicats.

 

Que es tracti a les persones nouvingudes com a ciutadans de la nostra ciutat que són i no com a subjectes d’experiments basats en guetos-laboratori, i que es respectin els seus drets.

 

Reclamem que s’aturi aquest disbarat pedagògic i social que contradiu tots els esforços que estàn fent treballadors socials, entitats, docents i la societat en general per la convivència entre tots els ciutadans.

  1. Aquesta em sembla unes de les poques idees interessants de Maragall. Ho podríem discutir, però aquí seria massa llarg i poc operatiu. En tot cas un detall: el període hauria de ser, arribin quan arribin els nois i noies, fins a final de curs. Va, un altre detall: una manera de marginar és incloure’ls immediatament en aules amb alumnes que ja tenen un domini important de la llengua i on difícilment són capaços -els d’intel·ligència mitjana- d’aconseguir posar-se al nivell dels seus companys de clase menys intel·ligents i treballadors que ells.
    Una altra història és la dels repartiments equitatius.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!