El bloc Antoni Garcia #noupais #nouLH

Twitter: @antonigarcia web: www.antonigarcia.cat

26 de gener de 2011
1 comentari

Maleïda Renfe

Des de dilluns la vaga encoberta dels maquinistes crea als treballadors i treballadores que utilitzem el transport públic seriosos problemes per poder arribar a la feina.  Els milers de ciutadans i ciutadanes fins després d’un dia i mig no hem tingut cap mena d’informació del transport alternatiu que posa  a disposició el govern de la Generalitat. Un transport  i informació ineficient que també avui dimecres es veu pales a qualssevol estació de l’Àrea Metropolitana.

 

Els sindicats corporativistes, crec que fa temps que no els podem considerar com a defensors dels interessos dels treballadors perquè tal i com es demostra en les seves actituds només defensen els interessos del seu col·lectiu sense tenir en compte la resta de la classe treballadora. SEGUEIX……

La situació que vivim avui a Renfe no deixa de ser una de les conseqüències de la manca d’inversió de l’Estat Espanyol en les infraestructures a Catalunya. Un Estat Espanyol que va apostar per l’AVE en depriment de la partida dels transport públic i que margina a Catalunya tot i ser una de les que aporta més diners a la caixa comú.

 

Avui a Catalunya tenim el que tenim, perquè quan cal ser forts mostrem debilitat com va ser en l’acord de l’Estatut retallat entre Mas i ZP que fa fer caure traspàs total de rodalies a la Generalitat.

 

De res tampoc van servir les massives manifestacions per reclamar el dret de decidir sobre les nostres infraestructures , que va queda com una consigna i que igual que la manifestació del passat 10 de juny, es dilueix en el temps per la manca de valentia d’alguns.

 

Potser va sent hora que a més de manifestar el nostre rebuig, de cridar o emprenyar-nos actuem amb més fermesa i convicció perquè fa temps que aquest estat ens te pressa la mida.

 

  1. Abans de res et diré que sóc maquinista de rodalies, i per tant et puc parlar amb cert coneixement de causa del que està passant. I no penso fer servir res com a excusa per la lamentable situació que s’està generant als usuaris (que jo també en sóc). Però el teu article té dues vessants, la general i la que parla concretament del problema actual. Primer parlaré en general, i després intentaré explicar-te coses sobre el conflicte actual, que segurament no veuràs reflexades en capa mitjà informatiu (i podries preguntar-te perquè, tot i que això passa en qualsevol cas de conflicte laboral, sigui de mestres, funcionaris o infermeres). Perdona l’exensió.<br /><br />Sobre la situació de Renfe i la manca d’inversió sistemàtica a Catalunya, (com passa en molts altres temes com les carreteres, energia, etc, i el greuge escandalós que representa el que s’anomena dèficit fiscal), és una cosa que no és d’ara sinó que jo ho he vist sempre en els 28 anys que fa que treballo !
    > conduint
    > trens, sobretot quan ho comparaves amb el que veies en altres llocs i instal·lacions, especialment comparant Madrid, amb qualsevol altra zona de la península. <br />Aquesta mateixa visió centralista i uniformadora, va fer “exportar” el model de gestió i explotació de les Rodalies de Madrid a tot arreu. I aquí comença una part dels problemes que es generen en el dia a dia “normal”. <br />No hi ha cap altra xarxa de rodalies a Espanya que abarqui 3 “províncies”, amb línies que superen els 140 km, (Bcn-Puigcerdà, St. Vicenç-Manresa) recorreguts de més de 2h30′. Per exemple això fa que si un dia cau un arbre a Vacarisses, afecta als que estan esperant el tren a el Vendrell. Tot això compartint les vies (que no són de Renfe) amb totes les altres circulacions tant de mercaderies com de viatgers, amb l’única excepció de la línia del Maresme (R1). El servei està estructurat en 5 línies que travessen totes la ciutat de Barcelona, però només hi ha 2 túnels, i pel de plaça Catalunya en!
    > passen
    > 4 d’elles (R1, 3, 4 i 7) i la R2 passa per passeig de Gràcia compartint el tunel amb Mitja i Llarga Distància. Quan hi ha la més mínima incidència, sobretot en el tram central compartit, afecta a totes les línies, sigui pels trens, o per la infrastructura. Afegint que Renfe només gestiona els trens i el personal, tota la infrastructura, és a dir senyals, control de trànsit, subministrament elèctric, vies i etc està en mans d’Adif, que segueix sent del ministerio de Fomento.<br /><br />Perquè els trens fa uns dies que van malament? El conflicte va començar diumenge, tot i que no es va notar gaire, perquè hi ha menys trens en circulació i no hi va haver cap avaria o incidència afegida. Diumenge van entrar uns nous quadres de servei, que són els horaris i les jornades laborals que hem de seguir els maquinistes. L’empresa i el sindicat majoritari  Semaf (més del 90% de la plantilla afiliada) fa 6 mesos que negociaven i no van arribar a cap acord abans de la data límit que era el!
    > 23 de
    > gener. Per mi personalment la culpa tant la té l’empresa com (bastant) el sindicat. I espero pel bé de tots que es posin d’acord d’una vegada.<br />L’empresa ha implantat uns quadres que estan ajustats a la nova normativa laboral, però han suprimit les capçaleres i ara el servei està centralitzat a Sants. Això de les capçaleres eren els diferents quadres de servei que hi havia repartits per diferents llocs, com Mataró, Vilanova, Terrassa, Granollers etc. Per que ho entenguis, jo estava adscrit a la capçalera de Vilanova (que era d’uns 40 maquinistes), i fèiem majoritàriament els trens de la nostra línia, i especialment els primers del matí  i els últims de la nit. Als llocs on no hi ha personal adscrit (com Vic, Manresa, Blanes) els maquinistes que arriben amb els últims trens i treuen els primers, han d’anar a dormir a un hotel. Amb el servei d’abans, dels 520 maquinistes que som aproximadament dormien fora de casa entre 30 i 40 cada dia. Ara són més de 140 cada dia, o sigu!
    > i 100
    > habitacions més d’hotel cada dia, pagades amb els nostres impostos, els teus i els meus. (això no he llegit a cap diari ni vist a cap tele). Jo ara tinc setmanes que dormo més dies fora de casa que a casa (i no treballo a la marina mercant per dir alguna cosa). <br />Això a més ha implicat que els torns són més llargs i els han fet tan ajustats al límit diari de jornada que podem treballar, que només amb petits retards es superin els límits. Tot el sidral actual es forma només de  complir els descansos reglamentaris i de seguir estrictament el reglament de circulació (senyals i etc) Alguns companys s’han embrancat deixant trens per temes del seient i altres històries (que jo no comparteixo) però bàsicament és per això. Nosaltres tenim un límit diari de 5 hores i mitja de conducció continuada. Si durant la jornada es fa un descans de 45 minuts la jornada pot ser de fins a 8 o 9 hores diàries segons els casos. I quan la jornada acaba fora, hi ha un descans mínim de 9 hores (i !
    > el dia
    > següent ja pots tornar a fer una jornada sencera). Aquests límits són per llei, és a dir que si hi ha un accident o només que atropellis algun suïcida (que passa sovint) i el jutge et demani quantes hores portes treballant i hagis superat el límit, se’t  cau el pèl, (com suposo pot passar en el cas dels conductors de camió o autocar)<br />Et posaré un exemple a veure què et sembla, perquè he sentit dir a un director de la Renfe que treballem poc: dijous 27 començaré la meva setmana laboral d 5 dies, entro a les 6 de la tarda a Bcn i plego a la 1 de la matinada a Granollers (hotel) Començo migdia de divendres a Granollers i plego sobre les 9 del vespre a Sants (i per fi cap a casa). Dissabte estic de reserva a Sants de 6 de la tarda a 2 de la matinada de diumenge. Tornar a casa a Vilanova i la Geltrú és problema meu, però. diumenge mateix  torno a treballar a les 6 de la tarda  a Bcn, plego a la 1 de la matinada a Vilanova i hotel. Casualment jo visc a Vilanova i podria anar !
    > a casa,
    > la meva dona diu que aprofiti per veure com és l’hotel que ens han assignat i així no emprenyo a  aquelles hores. Llavors dilluns entro al migdia a Vilanova i plego a les 9 de la nit a Sants. I ja tinc descans. Aquesta setmana no està “malament”, n’hi ha de pitjors, millors cap. Ara tenim la feina organitzada en setmanes de 5 de feina i 3 o 2 de descans, així van variant els dies que descanses cada setamana. 533 torns diferents que es van seguint rotativament. <br />Tantíssimes hores fora de casa (torns que estàs 36 o més hores fora 2 cops o més per setmana) i tanta despesa d’hotel (per l’empresa!) per fer la mateixa feina i els mateixos trens que abans no em sembla gens lògic. Apart del que implica per la gent que té família, i altres activitats (jo per exemple tinc els fills grans, però estic estudiant a l’escola oficial d’idiomes, que ja em perdia força classes, però ara serà una passada)<br /><br />No sé si haurà estat una explicació gaire feixuga, i si vols algun aclari!
    > ment ja
    > tens el meu correu.<br /><br />Gràcies per poder disposar d’aquest espai per explicar-me.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!