Antoni Escudero i Martínez

La sort se la busca un mateix

29 de desembre de 2011
1 comentari

Catalunya més cara

La Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona formada per les deu associacions comarcals i locals, hem expressat el nostre posicionament davant del Projecte de Llei de la Creació d’un Impost Turístic a càrrec del Govern de la Generalitat de Catalunya.  La Federació diu “NO” a l’aplicació de la taxa turística. //Segueix//

Catalunya més cara

La Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona, representant del sector turístic gironí NO està d’acord amb la taxa turística

 

Girona, a 28 de desembre de 2011. La Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona formada per les deu associacions comarcals i locals d’hostaleria estem en total desacord amb l’aplicació de la taxa turística a càrrec del Govern de la Generalitat de Catalunya. Expressem un “NO” rotund a la taxa turística perquè no la podem suportar degut a que, entre altres coses, suposarà un increment del preu dels allotjaments, en alguns casos de fins a un 15%, segons la categoria de l’hotel.

 

El sector gironí considerem que si la taxa turística ha de servir per recaptar diners per promoció, doncs renunciem a aquesta promoció feta d’aquesta forma a costa únicament dels hotelers, tenint en compte dos factors molt clars:

1.       Una taxa turística representa antipromoció i pèrdua de competitivitat per Catalunya respecte a altres destinacions de l’estat espanyol com la Costa del Sol, les Illes Balears, la Comunitat Valenciana i les Illes Canàries, així com davant de països estrangers com Turquia. Els clients actuals preferiran viatjar a altres localitzacions on no hagin de pagar la taxa i a on una vegada hagin contractat un preu d’un hotel, aquest no els demani més diners en concepte de la taxa.

2.       Un exemple d’un professional del sector turístic que demostra clarament que no té cap sentit que un impost turístic es destini a la promoció de la destinació: “Imagineu que en el moment que es compra una Coca-Cola, noteu que us cobren un extra per la política de màrqueting de la Coca-Cola. I quan aneu a queixar-vos us expliquen que l’empresa ha hagut d’invertir molts diners en seduir-los, i que ara els hi heu de tornar una part d’aquests recursos. ¿Quin argument doneu a un turista per cobrar-li els anuncis que heu pagat perquè vingui?”. Paraules textuals, que mostren una incongruència a la petició de més diners als turistes per fer més promoció del territori.

 

A la província de Girona, ens trobem en una situació en què el 80% dels allotjaments turístics treballen a través de contractes amb tour operadors, que ja han expressat el seu desacord amb l’aplicació de la taxa, dient contundentment que no acceptaran més augments dels que van firmar pel 2012, ni per la pròxima temporada del 2013. És a dir, ens diuen que no pagaran més diners del preu contractat i per tant és obvi que qui ho haurà de pagar seran els hotelers de les seves pròpies butxaques, en una situació de greuge econòmic per a tot el país. A més, els tour operadors ja avisen que s’enduran els seus clients a altres destinacions on no s’hagi de pagar la taxa.

 

Catalunya és una de les autonomies de l’estat espanyol on es fa menys despesa en promoció respecte a altres amb menys potencial econòmic com Andalusia. El 2010 aquesta comunitat autònoma tenia un pressupost de 88 milions d’euros, a diferència de Catalunya amb un de 24,6 milions d’euros. O respecte les Illes Balears amb un pressupost de 30 milions d’euros, tenint en compte que és una comunitat amb un pressupost global per ciutadà més petit. Per tant, en comparació amb altres autonomies considerem que ja podrien destinar més diners en turisme, tenint en compte que és la principal activitat econòmica del territori català.

 

L’aplicació d’un taxa turística només pels establiments turístics és totalment inadequada per diverses raons. Per una banda, només el 30,74% de les places d’apartaments turístics estan reglades i controlades, per tant el 69,26%, la majoria, no pagarà per aquesta taxa. Un fet inacceptable. Per altra banda, de la promoció turística que es fa d’una destinació no en gaudeixen únicament el sector dels establiments turístics, sinó un gran nombre d’altres: sector de l’alimentació, taxistes, transports públics, bars, restaurants, comerços, oci nocturn, etc. 

 

Els hotelers de la Costa Brava ja han expressat que retardaran l’obertura dels seus locals al mes de juny, perquè per la situació econòmica actual no podran suportar el pes de la taxa en mesos de baixa demanda com l’abril, maig i octubre, quan abans començaven a obrir. Una gravetat que provocarà un augment de l’estacionalitat, per tant un descens de l’arribada de turistes i conseqüència de menys ingressos pel país.

 

I no només això sinó que aquest fet suscitarà el manteniment dels alts índexs d’atur ja que serà un retràs per la creació de contractes temporals a càrrec dels empresaris hotelers. Però ens preguntem: serà que l’atur no és qüestió del Govern de la Generalitat i no interessa? Serà que és competència de l’estat espanyol?

 

La Federació considerem que la taxa és una contradicció del govern de CiU perquè en el punt 539 del capítol de turisme del seu programa, deien clarament el següent: “Reclamarem el Govern espanyol l’aplicació d’un IVA reduït sobre el sector turístic i ens comprometem a no establir noves figures impositives que tinguin com a objecte principal gravar l’activitat turística”. Expressaven amb claredat que no imposarien cap taxa ni impost al sector turístic. Hem d’entendre que els programes són paper mullat?

 

La Federació considera que l’aplicació de la taxa turística contribuirà a donar una imatge als turistes actuals i potencials de ser una Catalunya més cara i una Catalunya amb un taxa turística que repercuteix a les seves butxaques. Així doncs, demanem al Govern de la Generalitat que reconsideri el seu posicionament per a tots els motius exposats anteriorment, i perquè la taxa turística és una imposició no consensuada en què el sector turístic català de les quatre províncies n’està en total desacord, començant per Girona, passant per Barcelona, baixant per Tarragona i pujant a Lleida, i que serà a més un perjudici per Catalunya.

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Algú deixa de dormir a París, San Francisco, Edimburgh, costa Blava,… per la taxa turística de cost 1 euro per nit???
    No ens enganyem, empresaris de l’Hosteleria, és una falàcia !!!
    Les principals destinacions turístiques del món la tene i des de 1901 algunes d’elles. LA repercussió dels diners recaptats en la Promoció de les nostres terres des de la Generalitat i en la millora de serveis dels Ajuntaments és molt més positiva que el sobrecost que a ningú de fora li afecta _(al seu país ja el paguen).
    Si no la posarà l’Estat i els diners cap allà, a promocionar Espanya i les destinacions competidores !!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.