El bloc d'Andreu Mas

El clos de la Torre

5 de gener de 2011
0 comentaris

El port que ningú volia estimar

Aquest és l’article que avui he escrit a la contraportada d’El Punt del Barcelonès Nord en motiu de l’anunci dels actuals gestors de l’equipament que anuncien que volen obrir-lo a la ciutat. Reflexiono sobre les motius que han fet que la instal·lació no hagi rebut el reconeixement ciutadà que es mereix.

La història del port de Badalona és una de les més inexplicables en aquesta ciutat de mil i una complexitats. Aquesta ha estat, possiblement, una de les instal·lacions més reivindicades per la societat badalonina al llarg de la història; només cal anar a l’hemeroteca–o a la biblioteca…– per repassar els centenars de vegades que l’anomenada societat civil ha exigit la construcció de la infraestructura, que va anar mutant d’emplaçament fins a trobar l’allotjament actual.

Ni tan sols l’aferrissada lluita política generada a l’entorn de l’equipament des del moment que el projecte de Solà-Morales va guanyar l’accèssit del premi convocat a finals dels vuitanta pel consistori, justifica que, un cop feta l’obra, la ciutat no se la faci seva. És incomprensible, o només atribuïble a certes lluites de poder internes, que el PSC, que ha estat l’impulsor històric del projecte del port-canal, no n’hagi fet ostentació pública al llarg d’aquests anys; i més si es té en compte que el port és l’obra pública més important que s’ha fet a Badalona en dècades i –més enllà d’allò que ha de provar la justícia– no ha representat una càrrega per l’erari municipal. El que hauria de ser un exemple i un motor de transformació urbana s’ha amagat a la ciutat.

Ara, els actuals gestors públics –que coincideixen des del punt de vista de la familiaritat política amb els residents a la casa de la vila– afirmen que l’objectiu d’aquest any és apropar el port als ciutadans. Els ajudarà, i molt, el fet que, finalment, hagi millorat la comunicació viària amb el port i que s’hi desenvolupin projectes paral·lels com la remodelació de la CACI o l’esperada construcció del passeig marítim. A banda de les poques ganes d’ensenyar l’obra –malgrat que està ben feta i ser un lloc agradable per passejar-hi–, la construcció va néixer aïllada i demanava un esforç suplementari dels ciutadans per descobrir-la; i a Badalona tot allò que demana un cert esforç ciutadà no acaba de rutllar. Tampoc ha ajudat gens a popularitzar l’equipament la situació de l’entorn. El Gorg sembla més Beirut que Badalona. La remodelació avança molt lentament per la caiguda del mercat immobiliari i això ha perjudicat el que durant anys se’ns va vendre com un nou eix de centralitat urbana.

Fins i tot, posats a tenir el destí en contra, ni un d’aquests motors de l’àrea, el bàsquet, ha funcionat al ritme que hauria calgut per atraure gent a la qual conduir fins al port. Què ha acabat passant? Que el nou eix de centralitat urbana ha restat terra de ningú, fent frontera entre el centre i la perifèria, sense que badalonins d’una i altra banda se l’hagin fet seu.

Les intencions dels gestors del port no aniran enlloc, però, si la classe política badalonina no és capaç de creure en el projecte i contagiar la ciutat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!