L'Aleix a ca la Toca

Al Lluçanès a recer de cap malastre

1 de febrer de 2007
0 comentaris

Una hora de més. Sí senyor, amb això ja n’hi ha prou

La confirmació dels fets no deixa de ser dura, per més real que sigui. Les declaracions d’en Carod que avui recull Vilaweb no fan més que aprofundir en aquesta realitat dura i necessàriament superable:

Carod: ‘No és adequat de reduir el debat sobre el decret a una hora més o menys’
Ernest Maragall diu que el decret d’ensenyament s’enllestirà abans de la primavera

El decret d’ensenyament que
prepara el govern, que assumeix una hora més en espanyol a primària,
quedarà enllestit abans de la primavera, segons que ha dit avui Ernest
Maragall, que ha defensat la necessitat d’incrementar l’ensenyament en
espanyol i de potenciar també el del català, com a llengua vehicular i
l’anglès. Però Carod-Rovira ha dit que ara només hi havia un esborrany
i que ‘reduir-lo al debat sobre una hora més o menys s’allunya de la
realitat’.

Carod ha dit que ara el text només
era un esborrany i que s’havia de definir, amb el propòsit de corregir
els dèficits educatius que hi ha a Catalunya, ‘perquè tothom sàpiga bé
el català i l’espanyol’.



El conseller Ernest Maragall ja va dir ahir que el decret era ‘el
millor que mai s’ha fet al servei de l’educació de Catalunya i per la
defensa del català’. Ho argumentava dient que l’ensenyament en català
de primària no disminuirà, sinó que augmentarà, gràcies a la sisena
hora. El sindicat majoritari USTEC va dir que aquesta explicació era
falsa, perquè la sisena hora no és curricular, sinó de reforç, i que
‘el conseller no hauria d’assumir la tercera hora d’espanyol perquè no
hi ha cap raó que l’avali’.

La funció del govern de la Generalitat de Catalunya -igual com dels de les altres ganeralitats nostrades- és garantir que el català i l’espanyol es coneguin bé?
Si fem abstracció de la realitat nacional podríem dir que sí, igual com el francès, l’anglès, l’àrab o el japonès. O sigui, que les acadèmies d’idiomes, l’escola oficial i els centres d’ensenyament facin bé la seva feina i ensenyin, en l’àmbit lingüístic, adequadament les matèries pertinents. Per tant, també és obligació dels governs que tothom aprengui bé allò que estudiï, sigui jardineria, matemàtiques o pastisseria. Els governs han de garantir que hi hagi les condicions per tenir bons centres, bons materials i bons mestres. Fins aquí d’acord amb el senyor vicepresident.
Però, anant a allò que estem vivint aquests dies, i que no té res a veure amb la competència de l’administració per servir, genèricament, com cal la població, ens trobem que el govern de la Generalitat fa política en matèria lingüística -d’altra banda, com li correspon-, malgrat que el mateix senyor diu que la llengua s’ha de despolititzar i aposta per incrementar, per decret, l’ús de l’espanyol a les aules. Clar i net. I aquesta sí que no és la funció de qualsevol govern dels Països Catalans. Aquesta és la funció històrica de l’Estat espanyol i dels seus col·laboradors al territori, que des de la Guerra de Successió ja tenen un nom per a identificar-los.
La feina política i social del govern de la Generalitat de Catalunya és la de garantir que avancem en la línia de fer del català la llengua vehicular arreu de la nació, i aquest no és el camí, evidentment.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!