El bloc del Director (ILC)

Alguns fulls del dietari públic d'Oriol Izquierdo, director de la Institució de les Lletres Catalanes 2007-2012

17 de febrer de 2012
Sense categoria
0 comentaris

Comprensió lectora i competència literària

Divendres passat vaig participar en l’obertura dels XV Tallers de Llengua i Literatura Catalanes, adreçats al professorat de secundària, que cada dos anys organitza el Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament.
 
[…]

Enguany tot el programa girava a l’entorn de dos eixos, els de la comprensió lectora i la competència literària, per la qual cosa la col·laboració de la Institució ha estat encara més estreta que en les edicions precedents. A la sala d’actes del rectorat de l’Autònoma, les actrius Sílvia Bel i Mercè Pons van ajudar els assistents, que l’omplien, a posar-se en la millor disposició per a dos dies d’intercanvis amb una lectura de textos de Pere Calders i de Tísner, carregats d’humor i d’acidesa. Després va venir l’hora de l’obertura institucional, guiada per Rosa M. Pujol, degana de la Facultat de Ciències de l’Educació, que actuava com a amfitriona. Lluís Font, secretari de polítiques educatives, va presentar la quinzena edició dels tallers i Mònica Pereña, subdirectora de Llengües i Plurilingüisme, va remarcar-ne els objectius pel que fa a la comprensió lectora, abans de presentar la conferència inaugural de Roser Salavert.

El meu torn va ser entre Lluís Font i Mònica Pereña, i em va semblar oportú reprendre la imatge de la lectura com a malaltia benigna, que és prou efectiva. Vaig elogiar la capacitat infecciosa dels agents patògens que són els mestres, sempre que sàpiguen trobar la dosi ajustada a cada situació, no fos cas que en comptes d’encomanar la passió per la lectura acabessin immunitzant els seus alumnes contra els llibres. Solem considerar que cal que els estudiants llegeixin, però buscar estratègies per aconseguir-ho no hauria d’estar renyit amb la preocupació sobre què llegeixen i com llegeixen, ja que al capdavall totes tres coses –el fet de llegir, la tria i la qualitat de les lectures– en són en realitat una de sola. I, ben mirat, vaig convidar els participants en els tallers a parlar-ne en primera persona: llegim?, què llegim?, i com llegim? Gosem fer-ho, i respondre-hi sense enganyar-nos. Si ens descobrim lectors i hi posem passió, tot serà, segur, una mica més efectiu.

Un llibre, un amic
06.10.2008 | 1.23
A Sense categoria
Les ciutats i el patrimoni literari
24.11.2011 | 7.39
A Sense categoria
Qui no flica és perquè no vol
08.03.2012 | 8.34
A Sense categoria

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.