Tristesa, desolació i por, qualsevol de nosaltres podia ser una de les víctimes. Solidaritat en el que es pugui, encara que sigui només en paraules. Però també ràbia, molta ràbia, no només per la injustá tria del destí o per la impossibilitat d’apaivagar la tragèdia, sinó també per les causes que l’hagin pogut provocar i per la reacció vergonyosa i la falta de sensibilitat d’alguns altíssims organismes de l’Estat, que quan més necessària és la sensibilitat més incompetència i barrueria demostren: ¿Que més espera per plegar senyor Rajoy?
L’accident és el segon més greu de la història d’Espanya (el primer va ser el 1944) i també un dels més greus dels que ha patit mai un tren d’alta velocitat a Europa (era un ALVIA que no corre tant com l’AVE però que anava per una via de gran velocitat). I el maquinista anava a 190 km/h en una zona limitada als 80. Tot això passa en el país que ha construit més km d’alta velocitat del món, després de la Xina…
I tot això passa quan el principal partit del país, el PP, que controla la majoria d’institucions i que governa l’Estat, està immers en l’escàndol de corrupció més gran de la història d’Espanya, una corrupció protagonitzada per grans empreses constructores que eren contractades per les institucions i els governs per fer, entre altres coses, kilòmetres i kilòmetres de vies d’alta velocitat, fins i tot en zones on ningú les reclamava i on ningú les utilitza. No sé els nivells d’ocupació habituals de la línia Madrid-Ferrol, però el tren accidentat tenia 8 vagons i hi anaven 222 persones… Afortunadament, perquè a mig matí d’aquest dijous es comptaven 78 morts i 130 ferits, és a dir que gairebé ningú n’ha sortit il·lès.
En mig d’escàndols i incompetències fa dies que es parla dels suposats esforços que el govern feia per recuperar el suposat prestigi de la Marca España. Fins i tot es va crear un alt comissionat de l’Estat per establir estratègies que recuperessin el bon nom d’Espanya i els seus productes sobretot a l’exterior, davant d’Europa i del món. La curta història d’aquest comissionat està plena de nyaps i errors, el penúltim quan el segon directiu de l’entitat va qualificar de “merda” els ciutadans d’una part del país per uns xiulets en un acte esportiu.
La “marca” és un concepte publicitari que vol recollir tots els elements positius a l’entorn d’una paraula de referència que els sintetitza. La “marca” d’un país recull els atractius naturals, climàtics o paisatgístics, les seves infraestructures, logístiques i serveis, els valors socials, caracterològics i culturals dels seus pobles i habitants; i també contempla o hauria de contemplar, la pau social, la seguretat, l’eficàcia de les seves institucions i l’estabilitat de la seva situació política i econòmica.
Sense cap concessió a recrear-se en la tragèdia, però la Marca España també va descarrilar del tot ahir al vespre a Santiago.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!