Grup
parlamentari CiU 13/07/09
GUIA PER A
L’AVALUACIÓ DEL NOU MODEL DE FINANÇAMENT
(COMPARATIVA GUIA CIU, OBSERVACIONS
GENERALITAT I ACORD FINAL)
El dia 23 de desembre
de 2008 el grup parlamentari de CiU va presentar la “guia per a l’avaluació de
l’acord de finançament”, identificant els 10 àmbits principals que configuren
el nou model de finançament de l’Estatut.
El dia 30 de desembre
de 2008 el grup parlamentari de CiU va fer una primera valoració del document
presentat per Solbes, a partir precisament de la “guia per a l’avaluació de
l’acord”.
El dia 9 de gener de
2009 el govern de la Generalitat va presentar el document d’observacions a la
proposta Solbes.
Aquest document fa un
primer balanç de la proposta presentada per Salgado el dia 12 de juliol de
2009.
DEU ÀMBITS PER
AVALUAR EL NOU MODEL DE FINANÇAMENT
ÀMBIT |
ESTATUT |
ACORD PARLAMENT (2-10-2008) |
OBSERVACIONS GENERALITAT DOC. SOLBES (09-01-09) |
ACORD PSOE – TRIPARTIT (12-07-09) |
1. Bilateralitat
|
Article 210. 1. La
2. Correspon a la Comissió Mixta: a. Acordar l’abast i les condicions de la b. Acordar la contribució a la solidaritat i als mecanismes d’anivellament. Article 176.1. La Generalitat no queda vinculada per les decisions adoptades en el marc dels mecanismes multilaterals
|
Aquest acord s’ha de produir en el marc de bilateralitat de la
|
Falta de reconocimiento de la bilateralidad
|
“Después de la aprobación por las Cortes de los
|
2. Rendiment complet de la cistella
La nova cistella representa un increment
|
Article 206.2 La
A les Disposicions Addicionals s’estableix la cessió del 50% de l’IRPF
|
El finançament de la Generalitat estigui essencialment vinculat als
|
Falta de concreción cuantitativa
El documento de la AGE no concreta las cifras
|
Salgado “ni confirma ni desmenteix” la xifra
El 75 % de la cistella es posa en un fons comú
Per l’impost de patrimoni compensen amb
|
3. Variable població rectificada
|
Article 206.6. S’ha de tenir en compte, com a variable bàsica per a determinar les necessitats de despesa a què fa referència l’apartat 1, la població, rectificada pels costos diferencials i per variables demogràfiques, en particular per un factor de correcció establert en funció del percentatge de població immigrant. Així mateix, s’han de tenir en compte la densitat de població, la dimensió dels nuclis urbans i la població en situació d’exclusió social.
|
La variable bàsica per distribuir els recursos anivellats ha de ser la població, rectificada pels costos diferencials i el percentatge de població immigrant i la resta de variables contemplades a l’Estatut. Aquestes variables han de ser objecte d’actualització anual.
|
Omisión de indicadores de necesidades previstos en el EAC. El artículo 206.6 del EAC prevé como variables de necesidades, entre otras, la inmigración y los costes diferenciales (nivel de precios), omitidas en la distribución del Fondo de Garantía de la propuesta del Gobierno. (pàgina 8) |
La població es pondera mitjançant els criteris de superfície, dispersió, escassa densitat, insularitat, majors de 65 anys, joves… No es recull cap de les variables establertes a l’Estatut. Es rebutja explícitament la immigració com a factor de ponderació.
|
4. Necessitats de despesa i capacitat fiscal
|
Article 206.1 El nivell de recursos financers de què disposi la Generalitat per a finançar els seus serveis i les seves competències s’ha de basar en criteris de necessitats de despesa i ha de tenir en compte la seva capacitat fiscal, entre altres criteris. A aquests efectes, els recursos de la Generalitat són, entre altres, els que deriven dels seus ingressos tributaris, ajustats a l’alça o a la baixa en funció de la seva participació en els mecanismes d’anivellament i de solidaritat.
|
Una part dels impostos que els ciutadans de Catalunya paguen per damunt de la mitjana reverteixen en els serveis que la Generalitat presta als catalans. És en aquest sentit que per a la determinació dels recursos financers de la Generalitat es tindran en compte les necessitats de despesa i la capacitat fiscal.
|
Concepción del modelo. El modelo de financiación derivado de la propuesta de
|
“en el nuevo modelo se respetarán los
El fons que garanteix els serveis
|
5. Lleialtat institucional
Compensació per la supressió Impost
|
Article 209.1.
Article 210.3 La Comissió Mixta ha de proposar les mesures de cooperació necessàries
|
El principi de lleialtat institucional preveu que l’Estat compensi a la Generalitat per a totes aquelles decisions que pregui i que comportin una major despesa o un menor ingrés a càrrec de la Generalitat. A aquests efectes, s’insta el Govern a seguir treballant en l’avaluació de l’impacte que han tingut les decisions adoptades unilateralment per part de l’Estat.
|
Falta de garantías del cumplimiento del
|
“quinquenalmente se determinará el impacto de las
“con la incorporación de
|
6. Reducció del dèficit fiscal Dèficit fiscal 2005 Reconegut Generalitat: 16.735 M€. 9,8% del PIB. |
L’aplicació del nou model de finançament permeti un increment substancial dels ingressos de la Generalitat i comporti una reducció del dèficit fiscal amb l’Estat |
CAP REFERÈNCIA |
CAP REFERÈNCIA |
|
7. Nous mecanismes de solidaritat. Anivellament. Principi d’ordinalitat Segons doc Ministeri Econ, Catalunya hauria de situar-se entre el 115 i el 116% |
Article |
La |
…/… |
“en El “El Fondo de Competitividad se calculará con la suma del Fondo de Cooperación y los Fondos de Compensación Interterritorial.” |
8. Consorci tributari
|
Article 204. Article 205. La Generalitat ha d’assumir, per mitjà dels seus propis òrgans economicoadministratius, |
|
Falta de garantías para el establecimiento del Consorcio Tributario. |
Ha desaparegut tota menció al Consorci Tributari |
9. Capacitat normativa
|
Article 203.3 DA 11 L’Estat ha de cedir capacitat normativa sobre l’IVA en fase detallista
|
El reconeixement de la capacitat normativa que permet l’Estatut, centrada especialment en l’ampliació de la capacitat normativa sobre l’IRPF i sobre l’IVA, en aquest últim cas particularment en les operacions efectuades en fase detallista. | Ampliación de la capacidad normativa en el IRPF, en elementos importantes como el mínimo personal o los tipos de gravamen del tributo, y en el IVA, con el fin de hacer efectivo el compromiso de trabajar conjuntamente CCAA y Estado para elaborar una propuesta conjunta para la UE que permita disponer de capacidad normativa en la fase minorista (disposiciones adicionales 8ª y 11ª del EAC). (pàgina 6) ÚNIC ASPECTE POSITIU |
Desapareix el compromís que recollia el document Solbes sobre la creació d’un grup de treball respecte la capacitat normativa en la fase minorista de l’IVA.
|
10. Presència de criteris de revisió i actualització |
Article 208. Aquesta actualització s’ha d’efectuar sens perjudici del seguiment i, eventualment, la posada al dia de les variables bàsiques emprades per a la determinació dels recursos proporcionats pel sistema de finançament. 2.L’actualització ha d’ésser aprovada per al Comissió Mixta Estat-Generalitat
|
El nou model ha de tenir vigència a partir de l’1 de gener de 2009. D’acord amb els previsions de l’Estatut el model podrà aplicar-se gradualment per garantir-ne la viabilitat financera, i haurà de contemplar un sistema d’actualització i revisió. La
|
Actualización anual de las variables básicas y
Asimismo, también es necesaria la revisión
|
“Se crea, en el seno del Consejo de Política Fiscal y Financiera, un Comité Técnico Permanente de Evaluación, que valorará los distintos aspectos estructurales del Sistema de Financiación, con carácter quinquenal”
|
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!