29 de gener de 2009
Sense categoria
6 comentaris

“El cant dels ocells”, el millor cinema de Catalunya?

No ho havia fet mai. Però he anat al cine, m’he sentit estafat i  he fet una “carta al director” a La Vanguardia. Encara no ha sortit (ni sé si sortirà) però jo us la passo aquí, en rigurosa primícia.

La història és que l’altre dia amb el meu mésqueamic Salvador vàrem decidir anar al cine; era dia d’estrenes i hora d’anar al cine -com si no hi haguessin més dies i hores- i vem haver de fer diversos intents frustrats: Sales plenes, cues, entrades esgotades… Al final vàrem anar a parar al Casablanca-Gràcia (carrer Girona) on hi havia vàries propostes pendents, suposadament interessants: “Il Dibo”, “Che, el argentino” i el “Cant dels ocells” una pel·lícula de la que no n’havia sentit parlar, però que va treure 3 gaudís a la gala de l’Acadèmia del Cinema Català, els mateixos que la “Vicky” del Woody Allen que també té nominacions als oscars de Holliwoood. Savia que era una pel·li alternativa, però l’avalaven uns premis que, per la seva novetat, debien revelar quin és  el millor cinema de Catalunya, tant el que fan estrangers aquí (“Vicky Cristina Barcelona”), catalans que treballen fora (“Transsiberian”) o catalans que treballen a Cataunya i amb actors catalans (“Forasters”, la més nominada i la més derrotada).

M’he sentit estafat no tant pels autors de la pel·lícula, sinó per l’Acadèmia del Cinema Català. Seguiré anant al Verdi -que he llegit que no va voler projectar “El cant dels ocells” -; al Verdi he vist coses rares, però mai m’he sentit estafat. L’última, “My name is Harvey Milk”, absolútament recomanable tant pel tema com per la factura.

Aqui hi ha informació del Premis Gaudí: http://www.academiadelcinema.cat/ca/premis.html

Aquí hi ha informació sobre “El cant dels ocells”: http://www.kane3.es/cine/el-cant-dels-ocells.php
Aquí una bona crítica :
http://opinion.labutaca.net/2008/12/23/el-cant-dels-ocells-entre-la-cabezada-y-la-maravilla/

I aquí si seguiu llegint, la meva carta a La Vanguàrdia:

Poso “El cant dels ocells al Google i em surten cantant la nadala que va internacionalitzar Pau Casals, Victòria dels Àngels, Lluís Llach i fins i tot la eurovisiva Rosa López.

Però ara també “El cant dels ocells” és un experiment cinematogràfic d’Albert Serra que ha estat la pel·lícula més premiada (millor director, millor film en català, millor fotografia), al costat de “Vicky Cristina Barcelona” de Woody Allen en els primers Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català.

Agraeixo la documentada i pedagògica critica d’Oriol Pi de Cabanyes a La Vanguardia del 26 de gener i lamento no haver-la llegit, abans de ficar-me, induït pels premis i per la classificació “molt bona” atorgada per aquest diari, en el cinema Casablanca-Gràcia , un dels dos de Barcelona que projecten tan llorejat film i l’únic que ho fa en VO.
 
Estic d’acord amb Oriol Pi que el director Serra “no pensa en el cinema com a entreteniment sinó com a art“. I està molt clar: la pel lícula serà molt artística però és un tostón avorridíssim o, com diu Pi, “de morositat exasperant“.
La meva inquietud es multiplica mentre penso si Hollywood m’ha menjat el coco o si sóc massa vulgar. Però davant la novetat d’una Acadèmia Catalana i d’uns premis que copien format i glamour als que ja existien, em pregunto humilment:

– Poden barrejar-se Woody Allen (o Isabel Coixet, per citar-ne només  2) amb Albert Serra en una mateixa valoració cinematogràfica, compartint candidatures i premis?
 
– Un producte tan alternatiu (undergraund?) pot considerar-se el cinema millor dirigit del que es fa avui a Catalunya?

– Es pot premiar l’idioma d’una pel·lícula gairebé muda, amb l’excepció d’algun diàleg (de besucs?) en arameu (suposo que és el que parlen Josep i Maria) i en un català carregat de barbarismes, mal gravat i mal sonoritzat i, per a més inri, amb subtítols en castellà?

– Pot premiar-se la fotografia d’un film en blanc i negre que -almenys en la projecció del Casablanca-Gràcia- estava totalment desenfocat?

Dues hores veient uns Reis Mags de cavalcada pueblerina creuant deserts amb espardenyes de pagès no sé si és “minimalisme zen” com assenyala Oriol Pi, surrealisme decimonònic o freekismo transgressor però, en tot cas i si cal premiat, mereixeria una categoria “especial”, un avís per als entesos que no confongués el pobre espectador “normal”.

No té sentit que mentre altres estrenes a Barcelona penjaven el “no hi ha entrades”, el mateix diumenge de la setmana dels Gaudí, la pel lícula més premiada registrava una sala gairebé buida. Per cert i per a més cutrerio, la sala de “El cant dels ocells” feia pudor a claveguera, tenia butaques trencades i es colava el so de la sala del costat.

  1. Tens tota la raó no passa res per ser vulgar. Hi ha coses molt pitjors.
    Les pelis més internacionals catalanes són les que fan en Pere Portabella i l’Albert Serra. T’escadalitza. Que hi farem!.  Deus ser d’aquells que volen que allò català sigui només normal, si fos alguna cosa més o menys tindriem vergonya potser?
    Fa temps que l’Albert Serra ronda pel pati de butaques per saber de quin peu calça. Abans de sentir-te estafat potser t’hagues anat bé llegir una mica, els normals normalment també ens documentem. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!