Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

6 de setembre de 2008
0 comentaris

Venècia 2008: dissabte, 6 de setembre, la cloenda

Curiosa, si més no, la programació amb què tanca, avui, Venècia 2008. Un final “retro” de debò. Un cop lliurats els premis, la pel·lícula que es projecta com a cloenda és un musical dels anys setanta -com allargassant l’efecte “Yuppi Du”-. Fora de competició, cintes dels anys trenta, quaranta i vuitanta… D’altra banda, la secció Orizzonti tanca portes amb una traca de documentals: sobre la dissidència xinesa, sobre els obrers i les multinacionals, sobre Bòsnia… I encara un film que ofereix 7hores i 40 minuts de reflexió sobre el patiment humà. Tot i que, sens dubte, allò que crida més l’atenció d’aquesta darerra jornada veneciana és el veredicte del jurat i el lliurament de premis, que tindrà lloc a partir de les 7 de la tarda.

Avui, a Venècia:

Fora de competició – Pel·lícula de Cloenda

Orfeo 9 (Orpheus 9), de Tito Schipa, Jr. Musical del 1973, primera opera rock italiana, coetània de la famosa Tommy, del Who. La història d’un Orfeu modern, que ha de salvar la seva Eurídice de l’infern de la droga. Peça escènica escrita i musicada per Tito Schipa, Jr, que, a més d’encarnar-hi l’Orfeu, va assumir la responsabilitat de dur-la a la pantalla. Més informació a [Web oficial (x)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)], [AlloCiné (fr)]

Fora de competició

Vida en sombras, de Lorenzo Llobet Gràcia. Pel·lícula del 1948. Ho explica Esteve Riambau (Avui): Lluny de les gestes cantades pels cineastes addictes al règim, “Vida en sombras” subratlla la dimensió humana d’un personatge que paga amb la pèrdua de la seva primera dona -interpretada per Dolores Pradera- una desmesurada passió pel cinema fins que les ombres de Hitchcock li obren el camí de retorn a la realitat.  Més informació a [Esteve Riambau, Avui (cat)] [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [AlloCiné (fr)]

Bajo el signo de las sombras, de Ferran Alberich. Documental -de 1984- sobre el cinema de Lorenzo Llobet Gràcia, que la Mostra de Venècia passa com a pròleg i complement de la projecció de Vida en sombrasMés informació a [Mostra de Venècia (it)], [AlloCiné (fr)]

Kettô Takadanoba, de Masahiro Makino. Comedieta de l’any 1937, adaptació d’una novel·la molt popular al Japó, sobre un ronin que s’està als defores de la ciutat d’Edo i no retroba l’empenta de samurai fins que uns criminals li amenacen un oncle. Més informació a [Mostra de Venècia(it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)].

Les pel·lícules d’avui a la secció Orizzonti, anant a Vull llegir la resta de l’article. Els films de la retrospectiva Qüesti fantasmi, clicant aquí: Qüesti fantasmi.

FOTO Orfeo 9, de Tito Schipa, Jr.

Venècia 2008: dissabte, 6 de setembre

***

Secció Orizzonti

Wo men (We), de Huang Wenhai. Documental sobre la dissidència xinesa. “L’altra Xina” a la pantalla i pren la paraula. Aquesta pel·lícula es fa ressó de la consciència civil de la (molta) gent que lluita per un país millor. La seva moral és: “Quan hi ha en joc qüestions d’estat, no podem quedar-nos quiets”. Tanmateix, la recompensa que en treuen és una vida gastada en desordres polítics, anys de periòdiques intimidacions i de ser vigiliats. La recerca de la llibertat en una època fosca, en què la crítica demana transformacions, és perillosíssima. La dura realitat encarada per tres generacions d’activistes -joves, de mitjana edat i gent gran- ens permet de compredre’n els neguits, esperances i desesperacions, però sobretot, la seva tenacitat. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)].

ThyssenKrupp Blues, de Pietro Balla i Monica Repetto. Documental sobre un obrer de la ThyssenKrupp Acciai Speciali Terni, de Torí, la vida del qual es capgira quan tanquen la fàbrica i ha de tornar a la seva Calàbria natal, deixant enrere las xicota, el futur que es prometia i el record dolorós del final tràgic de la revolta dels obrers, en defensa dels seus drets. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)].

La fabbrica del tedeschi, de Mimmo Calopresti. Documental sobre els fets tràgics a la ThyssenKrupp Acciai Speciali Terni, de Torí. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)],  [AlloCiné (fr)]

Verso Est, de Laura Angiulli. Documental sobre Bòsnia i el seu passat. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)].

Melancholia, de Lav Díaz. 7 hores i 30 minuts de reflexió sobre el paitiment en aquesta vida. Per què al món hi ha tanta tristesa i massa follia? La felicitat és només un concepte? Viure és tan sols una manera de mesurar el dolor de l’ésser humà? Alberta, Julian i Rina breguen de valent per trobar resposta a aquestes preguntes. Assumeixen rols diferents, com un exercici de supervivència davant del dolor. Julian escolta encara la veu i les cançons de la seva dona, morta; Alberta segueix buscant el cos del marit; Rina finalment es rendeix. Ben endins d’un bosc, en una illa desolada, Renato i els seus companys lluiten aferrissadament contra la màquina militar que els encalça. Han quedat entrampats. Al seu bloc de notes, renato escriu: “Ara comprenc la follia poètica d’aquesta batalla. Tot és per la tristesa. Per la meva tristesa. Pel dolor de la meva gent. No puc fer romàntica la inutilitat de tot plegat. Ni tan sols la majestuosa bellesa de l’illa no pot donar una resposta a aquest infern. Aquesta tristesa no té remei”. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)].

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!