Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

1 de setembre de 2008
0 comentaris

Venècia 2008: dilluns, 1 de setembre

Coses del destí. Tot i que, fa mesos, s’havia arribat a donar per fet que Gus Van Sant presentaria la seva nova pel·lícula, Milk, al Festival de Venècia, finalment no ha estat així; però, en canvi, una altra pel·lícula amb el mateix títol internacional, Milk, sí es a la secció competitiva i avui és el seu dia. Es tracta d’una obra sobre les tensions entre tradició i canvi, temàtica sobre la qual també gira el film que es projecta a la Setmana de la Crítica, del també turc Selim Evci. Tornant a la competició, Marco Bechis ens serveix un film sobre la confrontació entre terratinents i desposseits de la terra, al brasiler Mato Grosso, i Amir Naderi ens parla d’obrers al centre del balafiament capitalista: Las Vegas. Quant als horitzonts venecians, avui es traslladen a centre i sud-amèrica, sigui en clau de documental/testimoni de Ross McElwee, sigui a través d’una ficció de rebels preadolescents, a Mèxic. I, mentre els curtmetratges entre en competició oficial, a les Jornades dels autors també trobem una història de contraposició: la que hi ha entre el barri obrer on viu i l’ambient intel·lectual burgès que descobreix a ciutat, una nena que comença a encarr el seu futur. Completant la diada, un parell de retrats cinematogràfics: el d’uns actors d’Emmanuelle Crialese i el que, de Flavia Mastrella i Antonio Rezza, conformen els crítics cinematogràfics que els han seguit l’obra de prop.

Avui, a Venècia:

En competició (Venezia 65)

Llet (Süt / Milk), de Semih Kaplanoglu. El cineasta turc s’apropa a la realitat del seu país, amb la història d’un noi que es troba entre l’espasa de la tradició  i la paret d’una manera més moderna de veure les coses, quan s’assabenta que la seva mare s’entén amb un altre home.

La terra dels homes vermells (La terra degli uomini rossi / Birdwatchers), de Marco Bechis. Si els cineastes italians ho van tenir bé a Canes 2008, no és precisament una desfilada triomfal el que estan protagonitzant a Venècia. En aquest context no gens favorable, veurem com es rep aquest nou film de Marco Bechis. Fill de mare xilena amb arrels suïsses i de pare italià, Bechis va crèixer a Sao Paulo i Buenos Aires, però als vint anys va haver de marxar de l’argentina per raons polítiques i va anar a raure a Milà, on ha viscut molt de temps, per bé que ha passat temporades a Nova York, Los Ángeles i París. Aquest bagatge es pot dir planetari i polític fa especialment comprensible que tantes productores italianes s’hagin embolicat en un film com aquest, sobre la confrontació entre terratinents brasilers i els desposseïts de les terres de conreu.

Las Vegas: basat en una història real (Vegas: based on a True Story), d’Amir Naderi. En aquesta ocasió, el director iranià, autor de Manhattan by numbers (1993) i A,B,C… Manhattan (1997), trasllada el seu cinema de Nova York a Las Vegas.

Curtmetratge fora de competició

Eve, de Natalie Portman, amb Lauren Bacall, Ben Gazzara, Olivia Thirbly

Curtmetratges en competició

Vi der blev tilbage (We who stayed behind), dei Martin De Thurah. Every Breath You Take, d’ Igor Sterk, amb Igor Samobor, Enya Belak, Zan Perko, Jan Slunecko. De onbaatzuchtigen (The Altruists), de Koen Dejaegher. Lögner (Lies), de Jonas Odell. The Butcher’s Shop, de Philip Haas, amb Adam Buton, Tam Mutu, Ivan Putrov, Aaron Hunt, Lydia Bewley. Wode (Mine), de Liu Hui.

Les pel·lícules d’avui a la secció Orizzonti i les de les Jornades dels autors i Setmana de la Crítica, anant a Vull llegir la resta de l’article. Els films de la retrospectiva Qüesti fantasmi, clicant aquí: Qüesti fantasmi.

Actualització (02.09.2008) Cròniques, articles i notícies sobre el dilluns 1 de setembre, a Venècia 2008, anant a Vull llegir la resta de l’article.

FOTO Llet, de Semih Kaplanoglu

Venècia 2008: dilluns, 1 de setembre

***

Secció Orizzonti

In Paraguay, de Ross McElwee. Diari de viatge de la prestigiosa documentalista nord-americana que, havent hagut de fer una llarga estada al Paraguai, pels tràmtis d’adopció d’una nena, ens mostra la seva mirada sobre la història i la situació política sud-americana, sense estalviar crítiques a la política dels Estats Units. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)].

Voy a explotar, de Gerardo Naranjo. A Guanajuato, una província de Mèxic, Román, un noi de quinze anys amb fantasies violentes, i Maru, una adolescent introvertida de família petitburgesa, decideixen escapar-se, tots dos, junts. Unint forces contra tot i contra tothom, es llancen a una rebel·lió impossible contra el món dels adults i se’n van cap a un indret secret. La intimitat, nova i inesperada, els du a descobrir la pròpia sexualitat: la intensa visa de parella que han de menar els genera emocions que els uneixen, però sobretot, que els confonen. Tot i sabent que els pares els estan buscant, Maru i Román es deleixen per anar més enllà dels límits del paradís que tot just s’acaben de construir i posen a prova tot el que han creat, tornant al món real, on les ferides són de debò i els actes tenen conseqüències. Més informació a [Mostra de Venècia (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)].

Jornades dels autors

Stella, de Sylvie Verheyde. París, 1977. Stella, d’onze anys, viu en una barriada obrera als afores de la ciutat, on els seus pares porten un bar. Quan l’admeten com a alumna en una prestigiosa escola parisina, es fa molt amiga de Gladys, filla d’uns intel·lectuals jueus argentins. A través dels llibres que descobrirà a casa d’aquesta amiga, de l’ambient burgès que s’hi respira, la menuda anirà descobrint un món molt diferent al seu. Més informació a [GiornateDegliAutori (it)], [IMDB (angl)], [MyMovies (it)], [CommeAuCinéma (fr)], [AlloCiné (fr)]

Che saccio, de Camille D’Arcimoles. Retrat de dos actors/no-actors, documental que narra l’experiència de Francesco Casisa i Filippo Pucillo, dos marrecs sicilians que Emmanuele Crialese va trobar per a la seva pel·lícula Respiro (2000) i que, al cap de 5 anys, tornaven a aparèixer a Nuovomondo, igualment de Crialese. La “cannoise” D’Arcimoles ha seguit el creixement d’aquests adolescents a través de la seva vivència cinematogràfica. Més informació a [GiornateDegliAutori (it)], [MyMovies (it)]

Il passato è il mio bastone, de Flavia Mastrella i Antonio Rezza. Els crítics cinematogràfics que han seguit de prop l’obra de Flavia Mastrella i Antonio Rezza comenten, amb els instruments de què ara es disposa, les imatges d’un passat mai tan proper i amenaçador. Més informació a [GiornateDegliAutori (it)], [MyMovies (it)].

Setmana de la Crítica

Iki Çizgi (Two Lines / Due linee), de Selim Evci. Crònica de les tensions a la societat turca, entre els vells costums i els canvis socials, a partir de l’estira-i-afluixa d’una parella d’Istanbul que conviuen sense cap mena d’entusiasme. Més informació a [SettimanaInternazionaleDellaCritica (it)], [MyMovies (it)].

Cròniques, articles i notícies sobre el dilluns 1 de setembre

Bernat Salvà (Avui, 02.09.2008): Llàgrimes sobre la catifa vermellaLa terra dels homes vermells / La terra degli uomini rossiBirdwatchers (Marco Bechis)-

Nando Salvà (El Periódico, 02.09.2008): Els indis de l’Amazones porten la seva causa a la Mostra de VenèciaLa terra dels homes vermells (Marco Bechis), Las Vegas: basat en una història real (Amir Naderi)-

Redacció (El Punt, 02.09.2008):  El Festival de Venècia obre la segona setmana amb Portman com a estrella fugaçLa terra dels homes vermells (Marco Bechis), Llet / Süt (Semith Kaplanoglu), Las Vegas: basat en una història real (Amir Naderi), Eve (Natalie Portman)-

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!