Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

4 de març de 2012
1 comentari

Altres veus: “S’ha declarat la guerra”, de Valérie Donzelli

Lectura de crítiques i altres articles publicats sobre la pel·lícula S’ha declarat la guerra (La guerre est déclarée | Declaration of War | Declaración de guerra | Dichiarazione di guerra), de Valérie Donzelli:

Roméo i Juliette són una parella jove, bella i feliç, però hauran d’afrontar una guerra a partir del moment en què se li descobreix un tumor cerebral maligne al seu fill de divuit mesos. No renuncien a viure per trobar l’energia que ajudi Adam a resistir. El nen resistirà i ells també, però ja no seran els mateixos i hauran de separar-se. A la vegada aquesta experiència, aquesta resistència, els unirà per sempre més. Transformant les persones en personatges, les situacions en escenes, les paraules en diàlegs, la realitat en ficció, Valérie Donzelli i Jérémie Elkraïm creen una oda a la vida a partir del drama viscut. No fan teràpia o si la fan no és només per ells: el seu film conté una energia moral que ajuda a viure (Història de Romeu i Julieta, Imma Merino, El Punt Avui – Opinió, 28.02.2012)

(..) una de les experiències més emotives i intenses que he tingut el plaer de gaudir en una sala darrerament. “Declaración de guerra” ens retorna la fe en aquell cinema amb el qual et pots identificar, i riure, i plorar, i moltes coses més, sense sentir-te pressionat ni víctima de cap tipus de xantatge emocional  (Plor sense por, Carlos Losilla, El Punt Avui, 14.02.2012) 

Valérie Donzelli, en el seu segon film, defuig qualsevol tipus d’exhibicionisme ploraner i es deixa apadrinar per Truffaut i Demy, entre altres referents, per aconseguir una proesa: no tan sols convertir un esquema purament fulletonesc en una mixtura enlluernant entre drama i comèdia (de vegades, fins i tot, comèdia musical), sinó també explicar una emotiva història d’amor (De l’amor i del dolor, Carlos Losilla, Ara-Time Out Cap de 7mana i Time Out Barcelona

Valérie Donzelli, potser a manera de catarsi, ha escollit recrear-lo de forma summament estilitzada i sensual, com una tragicomèdia surrealista plena d’idil·li, fantasia, números musicals, muntatges enèrgics i fins a tres narradors. I per molt artifici que acumuli, segueix sent una pel·lícula profundament commovedora, que celebra la força i la perseverança que troben en si mateixos els que afronten una tragèdia així (Feliç raresa -amb €nllaç-. Nando Salvà, El Periódico Cat, 10.02.2012) 

Aliena a l’emoció fàcil o el maquillatge dramàtic, [Donzelli] se centra en els detalls quotidians i l’aparent rutina hospitalària, i submergeix l’espectador en l’esperança (..) Perquè la vida és una declaració de guerra i d’amor, dos termes gens antitètics (Guerra a la mort -sense enllaç-, Lluís Bonet Mojica, La Vanguardia Cat, 10.02.2012)

El 30 d’agost del 2011 el diari francès “Libération” va saludar l’estrena de “Declaración de guerra” dedicant-li la portada. El gest reconeixia el talent artístic de la directora Valérie Donzelli (..). Però sobretot valorava el coratge polític d’un film que és alhora un cant a les ganes de viure i un elogi de la sanitat pública (..) En una escena, la parella decideix que no faran la guerra pel seu compte, que no buscaran respostes mèdiques a internet (..) El que fan és compartir la lluita amb la família, els metges i l’equip sanitari. Donzelli socialitza el combat i explica la seva història sense presentar-la com un cas excepcional. No hi ha heroisme individual, sinó un reconeixement de la feina col·lectiva. Aquest és el valor polític que van veure a “Libération”. Contra el campi qui pugui indivisualista, la pel·lícula aposta per l’amor i la sanitat pública (Un cant a la vida i a la sanitat pública -amb €nllaç-, Xavier Cervantes, Ara, 10.02.2012)

***

FOTO © Golem S’ha declarat la guerra, de Valérie Donzelli

  1. Una pel.lícula arriscada, estranya, però sense perdre l’interès. La directora i protagonista agafa una peripècia d’ella i el seu xicot i la fa una història peculiar i original. Sembla sovint un Lars Von Trier femení, amb això de barrejar gèneres de manera desconcertant, ara un drama dur, ara una cançó de musical, ara un toc de comèdia… Però bravo, coses així, fetes amb imaginació, ens cal al món del cinema. 
    I el més valuós és això de trencar amb els tòpics del melodrama tipus “Estrenos TV”, els pares ens semblen o uns herois o ara uns babaus, o ara uns pobres diables als quals la vida els supera. Com la vida mateixa.
    Saluts,

    JULIÁN.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!