Des de l’assumpció oberta dels Països Catalans com a marc nacional, l’Aleix plantejà tres grans eixos de reflexió que defugin les concepcions historicistes i serveixin per desenvolupar el nostre discurs:
.- La línia de separació quant a referències polítiques, memòria de lluita i concepció d’Estat que dibuixa la Guerra de Successió del XVIII. En aquesta batalla el conjunt dels Països Catalans del sud dels Pirineus quedem del mateix costat i això activa una memòria comuna respecte l’Estat. Cal recordar, en aquest sentit, que no existeix “EL” Decret de Nova Planta sinó “ELS” Drecrets de Nova Planta.
.- La realitat comuna quant a llengua i cultura. La memòria i la realitat literària, musical, artística, comunicativa i de cultura popular compartida, ferotgement combatuda des de sempre pel Regne dels Borbons i especialment agredida, de nou, als darrers anys, pel Partit Popular. I defensada, de nou també, per diversitat de sectors populars. Cal recordar també, malgrat sovint des de Catalunya es prefereixi ignorar-ho, que les agressions contra el català en qualsevol punt del territori són totes -i igualment- agressions contra la nostra llengua i contra la seva viabilitat com a llengua d’ús social.
.- La catalanitat que es construeix al XIX, des de la Catalunya vella per part de determinats sectors de la burgesia en la Renaixença. Cal preguntar-se si aquesta catalanitat, esdevinguda després central i hegemònica, no és la catalanitat de determinats sectors que necessitaven reidentificar-se amb el país (o amb un tros d’aquest) i que, en fer-ho amb uns patrons de l’Europa del Nord, no trencaren amb la memòria popular de catalanitat del conjunt del país. Una memòria que és, a més, de l’Europa mediterrània, de la desacomplexada llum, festa i calidesa més que de les boires, el fred i el treball del nord… Reinvindicar i reivindicar-nos en la catalanitat del conjunt dels Països Catalans és doncs, també, identificar-nos amb uns valors, amb unes actituds, amb un model de societat diferent del de la calanitat central esdevinguda hegemònica a través de certs sectors de la burgesia. És obrir la porta a retrobar-nos altrament en el conjunt divers i polifònic de la catalanitat.
El debat posterior, calent, viu, intens, llarg, atravessat evidentment per la proposta de construcció de l’estat català liderada per l’actual generació de dirigents de Convergència i per l’Assemblea Nacional Catalana, serví en l’esmentat acte per posar sobre la taula el conjunt de contradiccions (catalunyeses), decepcions (illenques i valencianes) i preocupacions i alertes (de classe). I per arribar, també, a alguns consensos:
* que probablement l’esquerra independentista de Catalunya hem viscut anys amb el lema “Independència, Socialisme, Països Catalans” d’una manera més o menys idealista. Quan la realitat ha posat seriosament damunt la taula la independència de Catalunya ens adonem que el marc nacional no estava tan clar i que n’hem reflexionat i parlat ben poc.
* que els Països Catalans s’entenen i es comprenen per la pràctica; és a dir vitalment, vivencialment, pel coneixement del territori i de la gent.
* que en la nostra pràctica política la construcció de la sobirania ha de passar prioritàriament per la construcció, o la reconstrucció, de teixit popular organitzat i viu en els nostres barris, pobles i ciutats.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!