El Mont

No és el món

1 d'abril de 2010
0 comentaris

AMMAT – posem llum a la M.A.T. -Red Eléctrica insisteix amb la MAT –

AMMAT, ” Associació de municipis MAT “, formada per 63 Alcaldes de municipis de les comarques Gironines afectats o no, pel pas de la MAT.

Des de aquest bloc intentarem modestament, posar una mica de llum a la foscor amb que la MAT s’està imposant al nostre territori.

LA M.A.T ÉS UNA INFRAESTRUCTURA PEL TRANSPORT I COMERÇ INTERNACIONAL D’ENERGIA ELÈCTRICA QUE TE GREUS CONSEQÜÈNCIES, SOCIOECONÒMIQUES, MEDIAMBIENTALS I PAISATGÍSTIQUES, PEL TERRITORI PER ON DISCORRE.

PER AIXÒ, L’AMMAT REBUTJA ROTUNDAMENT AQUEST PROJECTE, TAN EN EL SEU FONS PER LA MANCA DE JUSTIFICACIÓ, COM EN LA SEVA FORMA PER LA MANCA DE DIÀLEG I TRANSPARÈNCIA DELS GOVERNS ESPANYOL I CATALÀ, AIXÍ COM TAMBÉ DE L’EMPRESA R.E.E. DONCS NO S’HA DEMOSTRAT EXHAUSTIVAMENT, AMB UN DEBAT AMPLI, TRANSPARENT I PLURIDISCIPLINAR, EN CONSENS AMB LES ADMINISTRACIONS LOCALS I AMB PARTICIPACIÓ D’EXPERTS INDEPENDENTS I DELS AGENTS SOCIALS I ECONÒMICS, QUE EXISTEIXEN NECESSITATS LOCALS DE SUBMINISTRAMENT ENERGÈTIC I QUE TAN SOLS, I EXCLUSIVAMENT, ES PODEN COBRIR AMB AQUESTA LINIA, ÉS A DIR QUE HI RESULTEN INVIABLES ALTRES OPCIONS O MODELS ENERGÈTICS.

Red Eléctrica insisteix amb la MAT

Red Eléctrica insisteix que sense la MAT no pot garantir energia per al desenvolupament de la demarc

Afirma que el TAV necessita els 400 kV per no interferir en la qualitat del servei

Oriol Mas, Santa Coloma de Farners

Red Eléctrica de España (REE) va publicar ahir el seu últim informe sobre l’estat del subministrament elèctric al nord-est de Catalunya, amb data d’aquest mes de març. En el document insisteix que la xarxa no té els mateixos estàndards de qualitat que a la resta de l’Estat perquè no disposa d’una xarxa mallada. L’empresa afirma que sense la MAT no pot garantir l’energia necessària per al desenvolupament de la demarcació, i que el TAV podria fer disminuir la qualitat del servei.

L’informe, que està datat aquest març, no fa cap referència a les nevades del 8 de març i les conseqüències que van comportar talls de llum. Sí que assenyala que la demanda d’electricitat a les comarques gironines va augmentar un 47% entre el 2001 i el 2007, i que a la falta d’una línia d’alta capacitat de transport s’hi ha d’afegir el percentatge «escàs» de generació de l’electricitat que es consumeix, situat en un 10% gràcies sobretot a les centrals hidroelèctriques de Sau i Susqueda. Per això defensa que la línia de 400.000 volts aportarà seguretat en el subministrament, i més estabilitat a la xarxa. Aquesta estabilitat podria resultar afectada amb l’arribada del TAV, que segons REE «compromet encara més la situació elèctrica de Girona», un aspecte que «només una línia de 400 kV com la projectada pot assegurar».

Entre els altres arguments per defensar la línia hi ha el de donar suport a l’evacuació de l’energia eòlica, un tipus d’energia molt variable que requereix una xarxa més sòlida. Augmentar la capacitat d’interconnexió amb l’Estat francès –ara és d’un 3% i la Unió Europea la vol fixar en un 10%– i la integració en el mercat comú energètic –hauria de permetre uns intercanvis d’energia que afavorissin rebaixar les tarifes elèctriques– són uns altres dels motius que exposa l’empresa per justificar la línia.

Situació del projecte de la línia de 400 kV

A hores d’ara, el projecte de la línia de molt alta tensió està en diverses fases de tramitació i construcció en funció del tram. Pel que fa al tram entre Sentmenat, Vic i Bescanó, està previst que entri en servei després de l’estiu, i el projecte preveu el desmuntatge de la línia de 220 kV entre Vic i Juià i la de 110 kV de les Guilleries, de manera que la MAT serà l’única línia en aquest territori. Del ramal de Riudarenes, que es justifica sobretot pel TAV, actualment se’n tramita l’autorització administrativa, l’aprovació del projecte, la declaració d’utilitat pública i la declaració d’impacte ambiental. En el tram entre les subestacions de Bescanó, Sant Julià de Ramis i Santa Llogaia, ja hi ha definit el traçat, aprofitant les línies de 220 kV i 132 kV ja existents. L’avantprojecte ja s’ha sotmès a informació pública. El tram de la interconnexió soterrada de la MAT entre Santa Llogaia i la Jonquera està en aquest mateix punt de tramitació.

“El Punt”, 31 de març de 2010

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!