Comparativa de preus del transport públic (Zona 5) i l’IPC

Avui diumenge llegia a El 9 Nou de divendres el “a corre-cuita” setmanal d’en Josep Comajoan titulat “2014, l’any de la desobediència?“, i com només saben fer els bons periodistes, amb molt poques paraules diu moltes coses, i entre les moltes reflexions que fa constata com els mitjans d’àmbit nacional només s’han centrat en explicar l’augment que ha experimentat la T-10 d’una zona aquest inici d’any (la Nació va més enllà de la zona 1, oi?). Com a periodista osonenc què és, vol fer la comparativa d’aquest augment de preus però de la zona 6 (la que arriba fins a Vic), però resulta que troba que una altra osonenca ja ho havia fet i publicat al seu bloc. Si visiteu el bloc de la Isàvena Opisso veureu la comparativa que fa dels preus del transport públic a Osona entre els anys 2012 i 2014.

Així que per no ser menys, des de Balenyà estant em proposo fer la comparativa de preus de la zona que ens afecta, la 5. I com que jo no tinc la virtut dels bon periodistes, em serviré de gràfics.

Així el primer que faig és descarregar-me les tarifes dels bitllets de la zona 5 de com més anys enrera trobo, i el que em proposo és fer una comparació amb l’IPC anual de cada any. Això és el que veureu en la primera taula. A la primera fila indico l’IPC anual, a les següents indico el preu en euros de cada bitllet de cada any, a sota l’increment anual que això suposa respecte l’any anterior en %, i a sota, la diferència entre aquest increment i l’IPC anual (aquest valor són punts percentuals, no percentatge). L’objectiu és veure com augmenta el cost de la vida i com ens augmenten el preu del transport públic cada any. A l’última columna indico els valors acumulats (en €, % i punts) de tots els anys en que tinc dades.

En aquesta columna comparo les dades que tinc, és a dir, que, per exemple, en el bitllet senzill comparem el preu des de l’any 2001 fins al 2014, amb l’IPC de 2002 a 2013. Tanmateix, si comparem aquests dos increments acumulats veurem com l’IPC en aquest període ha augmentat un 44,76%, i el preu del bitllet senzill un 92,88%, per tant, podríem dir que la diferència és de 48 punts, però no és cert del tot perquè estem comparant períodes diferents, però ens podem fer una idea de la desviació d’una cosa i l’altra.


En el següent gràfic agafo l’IPC i els bitllets més utilitzats (senzill, T-10 i T-50/30), perquè si els agafo tots el gràfic és il·legible, i hi represento els increments percentuals de cada any. També hi represento la tendència. Podeu comparar ràpidament les pendents ascendents i la descendent. 

En el següent gràfic hi represento els increments acumulats de l’IPC i la dels bitllets més utilitzats. Altre cop podem comparar ràpidament la pendent ascendent i les molt ascendents. 

En l’últim gràfic hi represento els imports en euros de cada any dels tres bitllets més utilitzats.

Serà el 2014 l’any de la desobediència?

   

Informació extreta de:

IPC 2002-2012: Idescat.
IPC 2013: 324.
Preus bitllets 2002-2012: CCOO. Evolució del preu del transport públic. Any 2012.
Preus bitllets 2013: Wikipèdia. Evolució dels preus de l’Autoritat del Transport Metropolità.
Preus bitllets 2014: ATM. Comunicat de premsa.
Foto portada: CUP Barcelona.

  

[Actualització 07/01/2013] Blog de Josep Comajoan, A corre-cuita: 2014, l’any de la desobediència?.

[Actualització 27/01/2013] Modificació Tarifes de la T50/30 de 4 a 6 Zones. A partir del dia 15 de gener, es modifiquen les tarifes aplicades l’1 de gener de la T50/30 de 4 a 6 zones: Tarifes 2014.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *