MARCÚS

(@marcroca)

15 de maig de 2012
0 comentaris

Fer participar la comunitat al preu que sigui?

Mensualment col·laboro amb un article d’opinió sobre periodisme i anàlisi crítica de mitjans al web Mèdia.cat. Aquest mes he publicat ‘Fer participar la comunitat al preu que sigui?’. Es tracta d’una reflexió en veu alta sobre algunes formes d’incitar a la participació de les comunitats que he detectat en diversos mitjans de comunicació digitals. Axí, trobem alguns casos que utilitzen formes típiques de la ràdio i la televisió, que res tenen a veure amb els continguts periodístics, però sí amb l’oci i la diversió, i els ajuda a créixer considerablement en visites. Per altra banda, hi ha els mitjans digitals que aposten per implicar a menys gent però d’una forma més directa amb els continguts periodístics. No seré jo qui digui quina de les dues opcions és ‘la bona’, i menys en aquest procés de cerca de models de negoci en què ens trobem, però, per gust, sí que puc dir que em decanto per la segona.

Fer participar la comunitat al preu que sigui?

No ho tinc clar. Gran forma de començar un article d’opinió, si senyor! Em permetreu que faci aquest article en mode ‘pensaments en veu alta’, potser així en trec l’aigua clara. És ben sabut que, en termes generals, ens passem l’analítica web pel folre a l’hora de marcar l’estratègia dels mitjans digitals i que ens va molt tirar per la directa i basar-ho tot en els indicadors quantitatius (visites i visitants únics). És una llàstima, però no és aquí on vull fer la reflexió, tot i estar-hi relacionat. Darrerament, en els mitjans on hi predomina el text (ja no sé com esmentar-los) s’ha posat de moda fer participar a l’audiència en concursos, enquestes i mil i una històries més, però en molts casos sense tenir cap relació amb la informació periodística. De l’estil, quin és el millor viatge que has fet, quin és el millor restaurant,… Així, fem participar a l’audiència i obtenim visites. Si bé és cert que ràdio i televisió sempre ho han fet això, en els mitjans digitals que es basen en el periodisme i la informació de qualitat no sé si aquest és un camí a seguir. Podria fer-los perdre credibilitat? Potser no dóna tantes visites, però potser a la llarga és més beneficiós dedicar els esforços a fomentar la participació de qualitat, la que involucra l’audiència a la notícia, la que crea un lligam lector-periodista-mitjà que ajuda a millorar la informació que s’ofereix, etcètera. No sé si m’explico. Aquestes actituds dels mitjans em fan ballar el cap, a curt termini segur que dónen rèdits, però, amb el temps podria girar-se la truita? És millor no obtenir tantes visites i crear una comunitat més compromesa amb la informació i el mitjà? No ho tinc clar, què n’opineu?

Publicat a Mèdia.cat el 15 de maig de 2012.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!