Una passejada per la ‘Terrassa’ 2.0

Cercar la paraula ‘Terrassa’ a Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i LinkedIn ens pot aportar molta informació i algunes sorpreses

A difrència d’altres, el nom de la nostra ciutat, Terrassa, té diversos significats. Estem davant d’una paraula que ens pot comportar alguns problemes en el món digital. Permeteu-me fer una prèvia, abans de començar a desglossar el què vull dir en aquest article. Si heu de crear una empresa, una entitat o el què sigui, i voleu començar amb bon peu en el món digital, intenteu que la paraula, el nom que li poseu, sigui únic. Per exemple, és poc recomanable posar de nom a un bar, Manolo, en canvi, digitalment, és molt més útil anomenar-se BardManolo. Per què ho dic això? Si ‘googlegem’ ‘bar manolo’ ens trobarem que ja té tots els dominis agafats per altres persones i que n’existeixen desenes al món. En canvi, no passa el mateix amb ‘BardManolo’, paraula que quan escric aquest article encara té els dominis lliures i que, si busqueu al cercador o en d’altres mitjans socials podreu trobar de seguida qui i què es diu sobre aquesta marca imaginària.

Per tant, tenint en compte que tant ‘terrassa’ com ‘terrassà’ tenen diversos significats a l’estil polisèmic (feu una ullada al Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, per veure’ls tots), podem dir que el nom de la nostra ciutat no és el més idoni per presentar-se a la xarxa. Amb tot, si fem les corresponents cerques, com veurem, molt sovint trobem resultats d’interès.

Tot això ho dic com a introducció al què ve a continuació. Per fer l’article d’aquest mes, he fet algunes cerques per veure què trobem sobre la nostra ciutat a les principals xarxes i mitjans socials: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i LinkedIn. A priori, ja ens podem imaginar que hi trobarem informació rellevant, enmig d’un maremagne de continguts irrellevants, alguns d’aquests poden ser ben curiosos i divertits. Per això, és molt important fer la cerca i rascar una mica en les opcions i en les cerques avançades.

Facebook. Bàsicament pàgines i grups

Comencem amb la xarxa social més utilitzada a casa nostra i a tot el món, Facebook. Fent-hi una cerca amb la paraula ‘Terrassa’, la xarxa de Mark Zuckerberg ens ofereix els resultats dividits en molts apartats (gent, pàgines, llocs, grups, aplicacions, esdeveniments, música, etc.). Ens centrarem, només, en el què ens apareix a pàgines, grups, esdeveniments i música. Segurament, els continguts més interessants els trobem als apartats de pàgines i grups. A esdeveniments hi trobareu activitats d’agenda per als propers dies/setmanes i, a música, algunes curiositats, com una cançó de La Cabra Mecànica, titulada ‘Tu casa de Terrassa’, i una del terrassenc Miquel Pujadó anomenada ‘A Terrassa hi ha una plaça’. Les dues es poden escoltar. Si ens dirigim als resultats de pàgines, n’hi trobareu per triar i remenar. Des de la genèrica ‘Terrassa’, amb més de 10.000 seguidors, però sense activitat, fins a mitjans com ‘Canal Terrassa Vallès’, entitats com els ‘Minyons’, la de l’Ajuntament, algunes empreses com Cal Tusset, i alguna curiositat agradable, com ‘Records de Terrassa’ —molt recomanable per anar veient bones fotografies de la història de la ciutat—. I, finalment, si ens dirigim als resultats de grups, aquí és on trobem un amalgama més divers de continguts, des d’alguns que ens poden resultats útils fins a d’altres més distesos i divertits. La dificultat que hi ha per entendre les diferències entre perfil, pàgina i grup ens porta a aquesta diversitat d’usos i falta de criteris clars. Així, trobem des de grups com el que hi ha per seguir i comentar la Festa Major, d’altres de més reivindicatius com ‘Acampada Terrassa’, de molt útils com el que va dirigit als estudiants d’Erasmus a Terrassa, a famílies monoparentals de la ciutat, o ‘El Rastrillo de Terrassa’ per a l’intercanvi d’objectes de segona mà.

Twitter. Per a seguir informació sobre continguts, terrassencs i fotos de temes concrets

Twitter és un mitjà de comunicació més dirigit a compartir i consumir continguts, opinions i informació. Fer-hi una cerca amb la paraula ‘Terrassa’ també ens aporta continguts d’interès. La xarxa de microblogging ens ofereix els resultats de la cerca dividits en tres apartats: resultats, gent i fotos. A resultats hi trobem el què es diu a la xarxa sobre ‘Terrassa’, però la quantitat de tuits que mencionen el nom de la ciutat és tant elevat que es fa recomanable filtrar-los amb l’etiqueta #terrassa i, fins i tot, en altres etiquetes més temàtiques, tal i com vaig comentar en l’article de juliol titulat ‘Desenredant la tuitesfera terrassenca’. Els resultats de l’apartat gent ens poden ser molt útils quan comencem a utilitzar Twitter, ja que podem trobar-hi molts comptes útils de persones i entitats de Terrassa. I, finalment, l’apartat fotos ens pot ser útil per trobar imatges que s’han publicat a Twitter quan en el text hi havia la paraula Terrassa. Pot ser d’interès per a dies puntuals, per exemple per trobar totes juntes les imatges de la festa major o d’una manifestació que es faci a la ciutat.

Instagram. Molta activitat sobre la ciutat, però poc segmentada

Per parlar de les cerques a Instagram, és molt millor dirigir-se a l’aplicació mòbil d’aquesta xarxa, ja que la web no està dissenya pensant en les cerques. Aquesta xarxa social de fotografies ens ofereix els resultats de la cerca amb la paraula ‘Terrassa’ amb dos apartat: usuaris i etiquetes. L’apartat d’usuaris segueix la mateixa lògica que he explicat en l’apartat ‘gent’ de Twitter. Per tant, em centraré només en l’apartat etiquetes (o, ‘hashtags’). Aquí hi trobarem llistades totes les etiquetes que porten la paraula ‘Terrassa’ incorporada. Per tant, podem navegar per els fotos que han estat classificades en el genèric #terrassa, però també ho podem fer de forma més específica en moltes d’altres, com #insterrassa (comunitat de terrassencs a Instagram), #terrassaesports (d’un gimnàs concret de la ciutat), #terrassacentre (comerços i barri), #terrassaindustrial, etc. Per cert, #terrassa (més de 30.000) és més activa que #sabadell (29.000), ni que sigui per les fotos que hom es fa a les terrasses de les cases i dels bars;-)

YouTube. Per a trobar els millors vídeos, cal que utilitzem les cerques avançades

Si el què busquem són vídeos sobre Terrassa, ens dirigirem a YouTube. La xarxa de vídeos propietat de Google ens ofereix multitud de continguts, tants que es fa necessari utilitzar els filtres que ens ofereix (per data, tipus, durada, funcions i ordenats seguint diferents criteris). Els criteris de cerca són acumulables, per exemple, podem buscar un vídeo sobre Terrassa, publicat aquesta setmana, si busquem veure imatges d’un esdeveniment que ha passat fa poc. Trobo interessant el criteri de cerca ‘tipus de resultat’, ja que ens permet trobar ‘vídeos’, ‘canals’ relacionats amb Terrassa que publiquen els seus vídeos i ‘llistes de reproducció’ on podem trobar continguts sobre un tema concret (ex. Fira Modernista de Terrassa 2010). Una curiositat: de llarg, el vídeo sobre Terrassa més vist a YouTube és ‘Spot Angry Birds en Terrassa’, filmat a la Plaça Nova, i que ja compta amb més de 972.000 visualitzacions.

LinkedIn. El món laboral i professional a tocar de casa

Finalment, m’agradaria destacar LinkedIn en aquest recorregut per les cerques de continguts sobre Terrassa a les principals xarxes i mitjans socials. Molt per sobre, ja que aquesta xarxa es mereix un capítol a part. M’agradaria destacar que podem trobar-hi resultats en cinc apartats: persones, feines, empreses, bústia i grups. A més, ens permet concretar més els criteris utilitzant la cerca avançada. A tall d’exemple, si busquem Terrassa en l’apartat de grups, en trobem una trentena, alguns d’escoles i centres universiaris i formatius, però en general, amb molt pocs usuaris. D’empreses només en trobem unes quinze. Per últim, si filtrem per persones, podem dir que dels aproximadament cinc milions d’usuaris de LinkedIn que hi ha a l’Estat espanyol, uns 9.000 són de Terrassa (sempre i quan ho hagin indicat en el seu perfil!).

NOTA: Article original publicat a La Torre (paper) d’octubre de 2013

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *