15 d'abril de 2008
0 comentaris

La meua opinió sobre el Reglament de Consell de la Ràdio Municipal

Article publicat en la revista El Brancalet per l’Associació Cultural El Rastell en setembre de 2005.

 

EL REGLAMENT DEL CONSELL DE LA RADIO MUNICIPAL

 

 

En El Brancalet nº 20 dèiem que no considerem necessari donar la nostra opinió ( de moment) o interpretació del Reglament del Consell de la Radio Municipal.

Be, considere que ara si es moment de contar-vos les meves impressions després de llegir més vegades el Reglament.

Reconec que la primera ullada, no em va donar mala impressió, tot i que no no vaig poder evitar fer el recompte de qui podria tenir majoria en la composició del consell, ( Capitol lll ).

 

Però amb la segona lectura més sosegada i sense presses, va donar pas al xasco, el desengany i al sentiment del açò no m’agrada perqué no està clar però no puc dir a aquestes altures que siga un gran xasco o un gran desengany. Ja no.

 

Anem per parts: 

 

         PREÁMBUL.

 

         El Consell de la Radio Municipal es un órgan col·legiat a través del qual s’instrumenta la participació efectiva de tots els sectors socials en la gestió, programació i control de l’emissora local de radiodifusió .

 

Tal i com està escrit queda mot bé però això no es veritat per què com veurem més avant, el control de la ràdio tan sols està en mans del director.

 

L’article 2 també queda de meravella dient que:

        

Article 2.- L’activitat de l’emissora local de radiodifusió de La Llosa de Ranes, s’inspirarà en els següents principis:

         a)    La promoció i protecció lingüística de la llengua pròpia de la Comunitat            Valenciana.

         b)    L’objectivitat, veracitat i imparcialitat de les informacions.

         c)    La separació entre informacions i opinions, la identificació de qui sustenta estes ultimes i el seu lliure expressió amb els límits de l’apartat 1, de l’article 20 de la Constitució.

         d)    El respecte al pluralisme polític, religiós, social, cultural i lingüístic. _      

         e)    El respecte al pluralisme, al valor de la igualtat i els altres principis arreplegats  en   la  Constitució,   en  PEstatut d’Autonomia  i  en  la Legislado básica de l’Estaí.

         f)    La proteccio de la joventut i de la infància, evitant (‘exaltado de la violencia i l’apologia de fets i conductes atemptatòries contra la vida, la llibertat i la igualtat d’homes i dones.

         g)    Facilitar en base a criteris objectius, l’accés dels grups socials i polítics mes significatius de la localitat, així com el dret d’antena als grups polítics, socials i culturals de menys significació en l’àmbit local.

         h)    Garantir el dret de rectificació, respecte i informacions radiodifoses per estes emissores, en els termes establertes per la normativa estatal sobre dites matèries i normativa autonòmica que es dicte en el seu desenrotllament.

Ací podem trobar frases com 

 

“promoció i protecció lingüística”,

“L’objectivitat, veracitat i imparcialitat de les informacions. “,

 “separació entre informacions i opinions”,

“Respecte al pluralisme polític, religiós, social,…”,

“ protecció de la joventut i de la infància … “,

“ Facilitar en base a criteris objectius, l’accés dels grups socials i polítics mes significatius de la localitat, així com el dret d’antena als grups polítics, socials i culturals de menys significació en l’àmbit local.”

 

Totes aquestes frases poden ser assumides per qualsevol persona i organització de principis democràtics. Però també forma part de la democràcia el interpretar aquestos principis d’altra manera. Per exemple podem dir que “ vàrem heretar un poble on imperava l’insult i la crispació, el malestar entre famílies, etc. I per això hem optar per erradicar de l’emissora els programes de política, les entrevistes polítiques a polítics i a persones que fomenten la crispació amb les seues opinions. I per donar informació al poble de La Llosa de forma objectiva, veraç i imparcial de totes les noticies que es produeixen a l’ajuntament oferim el programa “ La Llosa al Dia” en el qual el Sr. Alcalde informa de forma puntual a tot el poble de les últimes novetats de la corporació, això, si, de forma respectuosa, (no com els altres) i sense crispar.

Es altra forma de veure la ràdio.

I és que, apaivagar un poble no és fàcil i calen solucions que no tots poden entendre.

 

El que respecta a La promoció i protecció lingüística de la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana. Val que s’aconsegueix parlant en  valencià, però no trobe coherent que, el 95%?, 96%?, 97%?, 98?, 99%? de la música que emiteix Llosa FM no ho siga en valencià . No escolte Llosa FM les 24 hores. No puc donar-vos els percentatge exacte.

 

Passem a l’article 3. Al meu parer aquest és el que pot fer saltar les alarmes de les persones que considerem que la ràdio deu ser plural i democràtica.

Aquest article diu quines son les funcions que corresponen al Consell de la Ràdio Municipal.

         a)    Elaboració del pla general anual d’actuac de la radio municipal. Queda clar que elaborar no és aprovar.

 

         b)    Proposar la programació de l’emissora d’acord amb els principis i criteris continguts en el pla general…  Proposar no és decidir què es farà a l’emissora.

 

         c)    Assessorar pel que fa a la fixació, distribució i gestió dels recursos…  Assessorar és simplement aconsellar.         

 

        d)    Informar sobre l’adquisició de l’equip tècnic… informar és informar.

 

        i)     Podrà demanar informació de l’Administració Estatal i Autonòmica i de l’Ajuntament,… Val, cap problema.

 

Resumint, l’article 3 no diu res, no val per a res, el director de l’emissora pot fer cas a el Consell, o no.

Elaborar, proposar, assessorar, informar i elaborar plans no serveix per a res si no se sotmet a votació democràtica entre tot el Consell de la Ràdio. I com no hi ha votacions per prendre decisions, no entre en quines persones formaran part d’un consell que està per aconsellar al director.

       

         Article 7.- Al front de la radio municipal hi haurà un Director nomenat per l’Ajuntament Ple, per a això el Consell de la Radio Municipal podrà elaborar la proposta o propostes que considere oportunes així com les condicions i característiques que haja de reunir el citat càrrec.

 

         Article 8.- Correspondran al Director de la Radio les següents funcions:

         a)  La coordinació de totes les àrees de gestió de la radio municipal.

         b) La responsabilitat en la normal execució amb els criteris i fíns previstos en el mateix.

         c)  La coordinació de tot el personal de la radio municipal. Ais efectes deurà presidir l’Equip d’Emissió, compost per totes aquelles persones que de forma habitual o periòdica porten a terme les emissions de la radio municipal.

         d)  Formular quantes propostes considere oportunes al Consell de la Ràdio Municipal.

         e) Assistir per raó del seu càrrec a les reunions del Consell de la Ràdio Municipal.

         f)    L’ordenació, planificació i supervisió del servici de la ràdio, seguint les directrius que en cada moment establisquen els òrgans competents de l’Ajuntament.

 

Els articles 7 i 8 contenen l’essència del Reglament:

         Article 7.- Al front de la radio municipal hi haurà un Director nomenat per l’Ajuntament Ple,

a)     El director coordina totes les àrees.

b)     li correspon la coordinació de tot el personal de la radio municipal

c)      formularà quantes propostes considere oportunes al Consell de la Ràdio.

d)     Li correspon l’ordenació, planificació i supervisió del servici de la radio, seguint les directrius que en cada moment establisquen els òrgans competents de l’ajuntament.

 

Per acabar i, resumint: el consell per ell mateix no té cap poder de decisió però això sí, serveix per a decorar el reglament i omplir el paper per que, EL DIRECTOR  TE TOT EL PODER DE COORDINACIÓ, ORDENACIÓ, PLANIFICACIÓ, SUPERVICIÓ I DECISIÓ però, pareu atenció,! SEGUINT LES DIRECTRIUS DELS ÒRGANS COMPETENTS DE L’AJUNTAMENT, i no oblidem que, al director de Llosa FM el posa i el retira, és elegit i destituït i, és nomenat o rebutjat, per l’alcalde o, per dir-ho més fi: “ per l’equip de govern en elecció democràtica”.

 

Per arribar a aquestes conclusions no feia falta tanta tinta, o com diria El Quixot: “ Demasiadas alforjas para tan corto viaje”.

Com era allò de … canviar-ho tot per a que no canvie res?

 

 

 

ADEU AMICS!.

Josep Lozano ( lozanoaznar@hotmail.com)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!