Antoni Soy

Eunomia

13 de febrer de 2006
0 comentaris

El pacte de les rebaixes.

El pacte Mas-Zapatero és el que correspon a un mes de rebaixes. Això és especialment clar en el cas del finançament ja que, en contra del que diuen els defensors del pacte, aquest és una rebaixa immensa tant respecte al Pacte del Tinell, com a l’acord al que varen arribar els Consellers Castells-Huguet-Saura, com al text que va aprovar el Parlament el 29 de setembre de 2005.

Es pot veure clarament en el quadre adjunt, realitzat per la Comissió d’ERC que ha seguit el tema del finançament a l’Estatut i que publicava també el diari El Punt ahir diumenge:

COMPARATIVA DELS DIFERENTS MODELS DE FINANÇAMENT PACTATS

 

 

Acord PSOE-CiU

(febrer’06)

 

Acord Parlament

(setembre’05)

 

Pacte Tripartit

(abril’05)

 

Pacte Tinell[1] (desembre’03)

 

Referència LOFCA

 

Referència explícita (art 202.1)

 

Cap referència. Principi de preeminència de l’Estatut sobre legislació estatal

 

(art 202.4)

 

Cap referència

 

Cap referència

 

Capacitat normativa

 

(total o compartida)

Tributs propis i cedits totalment[2] (art 204.2)

 

Tots els impostos suportats a Catalunya (art 204.2)

Tots els impostos suportats a Catalunya

 

(art 3.2)

 

Tots els impostos suportats a Catalunya (ap 4)

 

Agència Tributària

 

Tributs propis[3]  (art 205.1)

 

Impostos suportats a Catalunya excepte locals (art 205.1)

Totalitat de tributs propis i cedits (art 4)

 

Propis, cedits i compartits

 

(ap 3)

 

 

 

Aportació catalana

 

En base a necessitats de despesa de la Generalitat[4]

 

(art 208)

 

En base valoració dels serveis de l’Estat i la quota de solidaritat

 

(art 207, 208, 209 i 210)

 

En base valoració serveis de l’Estat[5] (art 5) i la quota de solidaritat (art 7)

 

En base a les necessitats de despesa de la Generalitat (ap 6). Valoració de l’aportació en serveis de l’Estat i solidaritat (ap 3)

 

Impostos cedits a la Generalitat

 

50% IRPF, 50% IVA, 58% IE hidrocarburs, tabac i alcohol (da 9a)

 

S’atribueix a l’Estat un percentatge per finançar els seus serveis (art 208)

 

Mínim del 50% de la recaptació de TOTS els impostos (art 5)

 

Participació sobre TOTS els impostos (ap 4)

 

 

 

 

Acord PSOE-CiU

(febrer’06)

 

Acord Parlament

(setembre’05)

 

Pacte Tripartit

(abril’05)

 

Pacte Tinell[6] (desembre’03)

 

Comissió Mixta

 

L’Estat només ha de motivar els desacords amb la Generalitat (da 5a)

 

Clàusula de pròrroga automàtica del model anterior en cas de desacord (art 212.2) i resolució bilateral de conflictes (da 5a)

 

Òrgan bilateral de relació, sens perjudici dels acords subscrits per la Generalitat al CPFF (art 10)

 

Organisme bilateral de negociació (ap 2)

 

Hisendes locals

 

(lleialtat institucional)

Cap referència

 

Compensacions per canvis legislatius (art 223.3) i finançament competències impròpies (art 223.5)

Compensacions per canvis legislatius (art 19.3) i finançament competències impròpies (art 19.5)

 

Cap referència

 

Inversió de l’Estat

 

Inversió estatal proporcional a la participació al PIB per 7 anys, inclòs el rescat de peatges (da 6a)

 

Inversió estatal proporcional a la participació en PIB i compensació de dèficits acumulats (da 6a)

Inversió estatal proporcional a la participació en PIB i compensació de dèficits acumulats (da única)

 

Inversió estatal proporcional a la participació en PIB i compensació de dèficits acumulats (ap 7)

 

Reducció del dèficit

 

Cap referència

 

En 10 anys, equiparació als territoris UE al dèficit de territoris de renda relativa similar (da 7a); en 15 anys, resultats del concert (da 8a)

En 10 anys, equiparació als territoris al dèficit de territoris UE de renda relativa similar; en 15 anys, resultats del concert (art 8)

 

En 10 anys, equiparació als territoris al dèficit de territoris UE de renda relativa similar (ap 9); en 15 anys, resultats del concert (ap 5)

 

 

 

Esforç fiscal

 

Cap concreció del concepte. “los citados niveles serán fjados por el Estado” (art 208)

 

Es tenen en compte els preus privats per serveis públics (art 210.2)

Es tindran en compte el conjunt de preus privats per serveis públics (art 7.2)

Es computa l’excés de preus públics i peatges pagats a Catalunya (ap 8)

 

 

 

 

 


[1] Apartat Finançament (pàg. 14, 15 i 16)

[2] Queda a disposició de l’Estat cedir capacitat normativa en impostos cedits parcialment.

[3] Per delegació de l’Estat, els tributs cedits totalment.

[4] Determinades per l’Estat.

[5] L’Estat no podrà atribuir-se un percentatge en cap cas superior al 50%.

[6] Apartat Finançament (pàg. 14, 15 i 16)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!