La caseta del plater

Cròniques musicals del país invisible

26 de juliol de 2007
Sense categoria
0 comentaris

Presentació de Caramella a Vilanova i la Geltrú

A les 8 de la vesprada d’aquest divendres 27 de juliol, als jardins del recinte del Far de Vilanova, seu del Museu del Mar de Vilanova i la Geltrú, presentarem el número XVII de la revista Caramella, dedicat a la cultura popular de la mar.
Hi intervindrem un servidor, Xavier Orriols, músic i col·laborador de la revista; i Josep Ayza, membre de la Plataforma Pesquera de Vilanova i col·laborador en aquest número. A més, l’escola de teatre TRACART i Paquita Roig escenificaran el romanço "Tota la vora del mar, fins a la ratlla de França" i comptarem amb un acompanyament musical de luxe: Pere Tàpies que il·lustrarà la presentació amb un parell de cançons marineres. (continua)

A LA
VORA DE LA
MAR...

El nostre
país és un país de mar. La seua geografia no pot ser més eloqüent: va néixer
abraçat a la mar; es va configurar amb la mar com a principal element
articulador.

La seua
allargassada façana marítima, a més de propiciar un intercanvi cultural ben fructífer
amb els altres països riberencs, ha permés la construcció d?una cultura popular
marinera riquíssima i certament singular.

La mar ha
estat, durant segles, un rebost inesgotable que ens ha proveït d?aliment i de
riquesa, però també d?un imaginari col·lectiu vast i assortit, suscitat, en
bona mesura, pel que té la mar d?enigmàtica i fascinant. Ho escrivia J.V. Foix
al seu Diari 1918: ?De lluny tothom
crida: la mar!, la mar!; però en ésser-hi davant, calla hores i hores?.

Al llarg del
segle XX, però, el país ha anat girant l?esquena a la mar i, de mica en mica,
la cultura popular marinera ha anat perdent pes a la nostra memòria
col·lectiva. És un procés lent però sembla que irreversible: la mar i la seua
cultura han passat a ser uns grans desconeguts, reduïts, en el millor dels
casos a la condició d?elements pintorescos, mers figurants en el teatre de la
modernitat.

Evidentment,
aquest procés no ha tingut lloc per un abandonament del litoral sinó per la
seua colonització: la devastadora eufòria urbanística que ha trobat en la mar un
escenari de fons perfecte per optimitzar l?explotació del territori amb
l?atractiu d?un paisatge, paradoxalment, malversat.

Resulta
especialment significatiu, en aquest sentit, l?anhelat reencontre de la ciutat
de València amb la seua mar, perpetrat després d?assolar el barri històric de
pescadors i amb l?estímul extern d?unes competicions esportives caigudes del
cel ?de l?especulació immobiliària.

La antiga
cultura marinera ha estat així parcialment bescanviada per un neofolklore de
cremes solars, sangria prefabricada i motos d?aigua: cultura banalitzada de
parc temàtic que, malgrat tot, continua convivint amb la genuïna ?que completa
el decorat.

Amb aquest
número de Caramella, volem girar ?els
ulls envers la mar?, com diu la balada, i aprofundir en tots els elements vius
que configuren allò que hem anomenat cultura popular marinera: oficis i
onomàstica, rondalles i romancer, mites i supersticions, religiositat popular i
patrimoni material.

Hi hem comptat,
per això, amb la participació de nombrosos col·laboradors que s?hi apropen des
de les perspectives més diverses ?des del testimoni personal a l?anàlisi
etnològica. I voldríem destacar, especialment, el suport rebut des del Museu de
la Pesca de
Palamòs, amb el seu director al front, Miquel Martí i Llambrich, qui dirigeix
també la
Fundació Promediterrània per a la conservació, l?estudi i la
difusió del patrimoni marítim. Amb l?ajuda de tots ells us convidem a aquest
recorregut pel nostre litoral, la llesca de país que encara batega a la vora de
la mar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!