12 d'abril de 2009
3 comentaris

La cruïlla del catalanisme: convertir la crisi en oportunitat (Debat Nacional)

Catalunya
es troba en una cruïlla complicada i la situació actual de desconcert del
catalanisme n’és el millor reflex. El darrer esforç col·lectiu del catalanisme
ha estat la reforma de l’Estatut d’Autonomia. Aquest esforç ha desgastat a la
classe política catalana i no es correspon als resultats obtinguts. Cal
recordar que a l’inici del procés, els objectius eren el reconeixement nacional
de Catalunya, el canvi en el model de finançament, el blindatge de les
competències de la
Generalitat així com l’assumpció de noves competències
importants (gestió dels aeroports, immigració, …). Aquests objectius o no
s’han materialitzat en l’Estatut finalment aprovat en referèndum pel poble de
Catalunya o bé ho han fet de manera molt imperfecta. El procés va deixar un
pòsit de desconfiança en els dirigents polítics i tot i que el SI va guanyar
clarament en el referèndum ho feu sense generar
entusiasme ni il·lusió col·lectiva, amb menys votants (1.899.897) que els que
va tenir l’Estatut del 1979 (2.327.038) tot i comptar amb 650.495 electors més.
A més, aquest referèndum també va ser el primer on una part del nacionalisme
amb representació parlamentària s’oposà a un Estatut d’Autonomia.

El
que acabarà però de convertir aquest Estatut en una eina inservible és la
sentència del Tribunal Constitucional davant dels set recursos
d’inconstitucionalitat que hi té plantejats. Els escenaris que s’albiren són
dos. El primer és una sentència interpretativa, en la línia de les al·legacions
presentades per l’advocacia de l’Estat per defensar l’Estatut, on desapareix
tota resta de bilateralitat del text i on quedarà clar que en cas de dubte, les
lleis orgàniques de l’Estat prevaldran sobre l’Estatut. En aquest cas, la crisi
institucional es podrà dissimular però les millores en relació al marc
institucional anterior seran inexistents. El segon escenari és una sentència
que mutili directament l’Estatut amb l’anul·lació per inconstitucionals de
molts dels seus articles. La crisi institucional en aquest cas serà més
evident, perquè el text estatutari pot quedar escapçat i amb buits legals.
Sigui quin sigui l’escenari, el nacionalisme haurà de definir un projecte de
futur atès que la via constitucional ja no permetrà augmentar l’autogovern de
Catalunya.

Aquesta
sentència, de fet, marcarà el sostre d’autonomia permès per la Constitució espanyola,
per tant tancarà la via autonomista. Ja no hi haurà lectures possibles de
l’Estatut, o possibilitat d’interpretar de manera més favorable determinats
articles. També eliminarà la possibilitat de reformar de nou l’Estatut.

Al catalanisme li cal doncs redreçar
l’estratègia
per als propers anys, convertint el
fracàs autonomista en una oportunitat. La reacció a la sentència del Tribunal
Constitucional i els propers pactes de govern han de tenir com a eix el dret de
decidir. Es tracta de convertir el dret d’autodeterminació en el centre del
debat polític. Fer-ho requereix plantejar la relació amb l’Estat espanyol en
termes de conflicte polític, permetent que la ciutadania visualitzi que
objectius polítics compartits per una gran majoria són bandejats per Espanya. Les
enquestes d’opinió ens indiquen que aquest sentiment és creixent i que la
fracció del catalanisme que esdevé independentista no ha parat de créixer en
els darrers anys.

Però,
el catalanisme sobiranista només serà creïble si les seves classes dirigents
recuperen el prestigi. Aquest prestigi s’ha anat degradant per molts motius, i,
tot i que hi ha contribuït, el govern tripartit no n’és el responsable
exclusiu. De fet, el procés de desprestigi va començar en els darrers anys del
govern de Jordi Pujol. D’una banda, en el camp institucional, ja des dels seus
inicis l’administració catalana no va optar per un model propi sinó que va
copiar l’estructura espanyola, incorrent en els mateixos vicis d’aquesta. Però
fins i tot, dins d’aquest esquema hi havia la possibilitat de crear cossos
d’elit (com els economistes de l’Estat, tècnics comercials, etc.) i no es va
fer. D’altra banda, la confusió partits-institucions, que té diverses
manifestacions, una de les quals és l’abús de la figura de càrrecs de
confiança,  ha laminat la confiança de la
ciutadania en les institucions pròpies. El repte de convèncer a la majoria de
la població catalana de la necessitat de la independència exigeix un alt nivell
de competència i d’exigència personal.

És
evident que els partits que tenen per objectiu l’Alliberament Nacional dels
Països Catalans poden participar en governs autonòmics com a mitjà per assolir
l’objectiu final independentista. Però no hi han de ser a qualsevol preu. El
mitjà no es pot convertir en finalitat per ella mateixa.  Estar en el govern de les institucions que
s’aspira a canviar no es pot convertir en un dogma. L’Alliberament Nacional de
Catalunya implica trencar l’status quo preexistent. Governar bé pot atreure a
la causa independentista a sectors de la població que hi són reluctants, però
la gestió per la gestió no és sinònim de bon govern. La presència en governs ha
de poder-se justificar amb avenços clars en la sobirania nacional.

Ara
bé, els partits no es transformaran sols si no es veuen forçats per la
societat. En aquest sentit, és urgent disposar d’una llei electoral que
incorpori les llistes obertes, que obri els partits a la societat, i que faci
més competitiu el procés electoral. L’acta de diputat o diputada ha de tenir
valor propi, ha de donar llibertat i exigir resultats. Des del punt de vista
del catalanisme, també pot ajudar a que les classes dirigents reflecteixin els
anhels de la seva base social.


Article d’opinió publicat a la revista Debat Nacional, núm.40, hivern 2009.

 

  1. LListes obertes. Sembla clar que amb llistes obertes els diputats
    elegits tindrien llibertat per votar alló que els semblés millor encara
    que anés en contra de les decissions del partit al qual pertanyessin.
    Si aixó passa ara els dirigents del partit l’aparten de la política
    simplement no incloent-lo en les llistes electorals del futur o
    desplaçant-lo a llocs que no sortiran elegits. Les consequencies són
    evidents, els dirigents acaben envoltats de persones pilotes llepac… a
    les quals tot el que fa el”lider” els sembla bé. Al final el”lider”
    perd conciència de la veritable situació i s’acaba creient
    infal·lible, ja que tothom que l’envolta no para de dir-li alló de… ho
    fas tot tant bé!
    Per altra part, l’elecció directa dels diputats pot tenir temes també
    negatius, com passa per exemple, als Estats Units, on està del tot
    acceptat que aquells que més han contribuït a la campaya electoral
    després seran recompensats amb càrrecs i contractes. És la corrupció a
    la vista de tots i acceptada socialment.
    També vull dir que m’agradaria que un discurs al Parlament servís alguna vegada per convençer algun diputat per canviar d’opinió i de vot si així li semblés. Potser no veuriem tant sovint com es fa un discurs davant un hemicicle buit.
    Trobo que la retòrica com un mitjà de moure voluntats és consubstancial amb la democràcia des de que va neixer.
    Per tot aixó penso amb llistes obertes mai hauria pogut progressar en política un personatge com en Montilla, que no sap parlar en públic, que segur que té moltes qualitats peró no la de transmetre confiança positiva en el que diu.

  2. instaurar les llistes obertes. Altrament el clientalisme està a l’ordre del dia. Si dissenteixes no hi ha el càrrec que tenia pensat per tu! Totalment d’acord amb tu. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!