Comence a escriure un text sobre Estellés. Vull destacar, entre els recursos expressius del poeta, aquells que s’arrengleren en els sobreentesos, en els múltiples sentits o tenen efectes polivalents; aqueix dir i no dir, insinuar, fer pensar que… Al·lusions com: “Tu ja m’entens” del Raimon, proliferen en l’obra del poeta. Comence l’arreplega de fragments, faig anotacions, un mapa d’idees…i em pose a escriure.
“El tu ja m’entens” té raons contextuals: la falta de llibertat, la censura. Hi havia una mena de llenguatge críptic en la poesia de l’època. Però també en el cas del poeta valencià–i aquí és on vull anar a parar– forma part d’una poètica que entronca amb l’inefable dels romàntics o la “cançó gris” que defensava Verlaine. És millor dir des de la discreció: apuntar i suggerir que enunciar i afirmar; té més rendiment poètic la insinuació que les proclames. I com a mostra ací teniu el primer poema d’Estat d’excepció (1991) (n’hi ha més)
Imatge Fotomuntatge de Josep Renau
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
M’encanta l’art del suggerir. Hi ha “tu ja m’entens” bastant entedenors però en pot haver-hi d’altres que no ho siguen tant, o el que és el mateix, davant un “tu ja m’entens” entenem tots el mateix?
És clar que no!, però l’obra inacabada, l’apunt insinuat, el traç…l’esborrany és, sovint, l’única manera d’expressar la poesia secreta de les coses…