La història guglielmita és una història de dones, protagonitzada per dones, escrita per dones forjadores d’una red de complicitats que quasi dos-cents anys després de la mort de Gugielma mantingueren la seva memòria i culte.
Bianca Maria de Visconti l’any 1441 es casa amb Francesc Sforza, duc de Milà. Com a regal d’esponsalles el pare Visconti regala al matrimoni una baralla de naips, el Tarot conegut com Visconti-Sforza, pintat per Bonifacio Bembo, una de les cartes és coneguda com “la papissa”, potser un homenatge recordatori de l’avantpassada de la duquessa, Maifreda de Visconti la papissa angèlica guglielmita, cremada viva a la foguera per herètica al 1300.
La duquesa Bianca Maria és amiga de l’abadessa Albrici, es converteix en la gran mecenes del monestir de Brunate, hi fa decorar amb un fresc les parets d’una capella, dedicada a santa Guglielma, on s’hi representa la santa amb la capa porpra imposant les mans a una religiosa, potser Maifreda, i al costat de genolls un home, Saramita potser. El fresc fou pintat cap al 1450. El culte de la santa a Brunate perdura avui encara.
Res no ha mort, ha entrat i coalligat amb la llegenda. Al voltant del 1470 una dona florentina escriu un drama, “Santa Guglielma”, on es creua la història llegendària d’una santa hongaresa amb la de la santa milanesa. L’autora, Antonia Pulci, és una religiosa terciària de l’orde de Sant Agustí.
La resistència guglielmita fou una red, una xarxa protagonitzada per dones que per solidaritat entre les dones contra la repressió, per orgull dinàstic, per devoció salvà de l’oblit la revolucionària creadora, la reformista que propugnà una església femenina, un nou paradigme de salvació protagonitzat per dones.
Si foren heretges, foren dones herètiques protofeministes.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!