Carles Bassaganya i Serra

"Si llampega a marina, procura pa i farina"

22 de setembre de 2009
0 comentaris

Protecció de dades i ?penjar? al web les actes dels plens municipals

El passat 16 de setembre es va fer una nova sessió, la 117, de la Comissió de Govern Local de Catalunya. L’ordre del dia era relativament curt. El membres de la comissió havíem de dictaminar sobre l’avantprojecte de llei del Codi de Consum de Catalunya (Departament d’Economia i Finances); sobre l’Avantprojecte de llei de l’Autoritat de Protecció de Dades de Catalunya (Departament de Governació i Administracions Públiques), i la proposta d’ordre per la qual es crea el Consell Assessor de les polítiques de joventut (Departament d’Acció Social i Ciutadania). Dels punts que es dictaminaven hi va haver un debat curiós, que vaig seguir amb més intensitat ja que era del nostre departament, sobre el projecte de llei de l’autoritat de protecció de dades, sobretot pel què fa a la publicació de les actes de plens i juntes de govern, a les planes web municipals, pràctica estesa fa uns anys, però que havia generat, genera, problemes amb la legalitat vigent, pel què respecta a les dades de caràcter personal que contenen aquests acords. ////segueix////


L’avantprojecte va ser exposat a la comissió pel secretari general del Departament, en Jaume Oliveras. La voluntat del projecte és actualitzar l’actual Agència com Autoritat de protecció de dades, sortint del tractament d’agència i passant a organisme autònom. L’actual llei és de l’any 2002. Té la voluntat d’ampliar a totes les institucions públiques de Catalunya l’abast, amb la base de ser el garant del dret a la protecció de dades de caràcter personal. Un altre aspecte que introdueix és la designació de la direcció, a partir de la vigència de la llei recaurà al parlament, per un període de cinc anys i no quatre com fins ara. Però la part més “divertida” del debat fou amb el tema de la publicació de les actes de plens i juntes de govern als webs municipals. Per exemple, en el cas de Sant Joan, ho vam introduir l’any 2001, esdevenint el primer ajuntament de la comarca i en aquells moments del pocs de Catalunya en fer-ho, amb l’objectiu de fer més transparent la informació municipal i sobretot provocar la implicació de la ciutadania a la cosa pública. Actualment, al web municipal no hi ha aquest tipus d’informació d’aquest tipus. Ja fa temps, que hi ha hagut de tot en la jurisprudència, però moltes sententències reforcen que l’acta no es pengi a la web de forma literal, ja que vulnera la protecció de dades de caràcter personal. Alguns ajuntaments demanen una autorització per fer-ho o “senzillament” eliminar les dades. Aquest és un aspecte que suposa un cert contrasentit, o col lisió, amb altra normativa de règim local, la pròpia llei de bases o llei municipal, marca com a púbiques les sessions i bàsicament perquè com a acta dels òrgans de govern són en moltes ocasions públics o fins i tot consultables als expedients administratius. Per aquest motiu, tot i que el projecte de llei de l’autoritat de protecció de dades no ho reculli, el projecte de llei d’accés als mitjans electrònics, permetrà publicar dades de caràcter personal sense haver de demanar autorització, sobretot pensat amb casos com aquests. Els preceptes que ho recullen són els articles 17 i 18.  A mi em sembla que trobar un punt d’equilibri és bastant més senzill, garantir una certa protecció de les dades de caràcter personal, amb el fet de poder fer allò que la ciutadania clama encara amb més intensitat, acostar la gestió i fer-la transparent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!