El bloc d'Andreu Mas

El clos de la Torre

8 d'abril de 2008
7 comentaris

El tren, per l’interior?

Aquests dies, tots els que voltem el món de la política a Badalona, quan no els que hi estan ficats directament, estem tant absorbits pel relleu a l’alcaldia que se’ns ha passat de llarg una notícia importantíssima pel futur de la ciutat i que pot convertir-se en un nou element de transformació de Badalona. El govern català va presentar dilluns l’avantprojecte del Pla Territorial Metropolità de Barcelona, que inclou el trasllat cap al nord de la línia de rodalies de Renfe del Maresme (la nostra) i el seu desdoblament.
Avui tots els diaris en van plens, de l’anunci que el Govern ha assolit un consens per engegar el Pla Territorial Metropolità. Entre les moltíssimes actuacions que preveu aquest projecte per millorar la interconnexió de la regió metropolitana hi ha el desdoblament i trasllat a l’interior de la línia de rodalies de Renfe dels municipis del Maresme. La pregunta que no ha trobat resposta en cap dels diaris que he mirat, i són pràcticament tots, és si això implica també el trasllat a l’interior del tram de Badalona, tal com reclama el consistori i com contempla inicialment el Pla Director d’Infraestructures. Ni tan sols n’he tret l’entrellat anant directament a la mata. Clicant l‘enllaç podeu accedir a la informació que ha penjat la Generalitat a la seva plana web i que és el que reprodueixen sense afegir-hi gaire res tots els mitjans que s’editen a Catalunya. En tot cas, espero que els pròxims dies això quedi aclarit i potser és el primer que li hem de demanar que faci al nou alcalde.
La confirmació d’aquest trasllat, pel qual de moment no hi ha dates ni pressupost si fem cas de la informació que se’ns dóna, hauria de fer replantejar tot el projecte de l’Illa Fradera i la construcció de la segona fase del port de Badalona. Si hi ha hagut algun moment a la Història d’aquesta ciutat per plantejar amb fermesa una cosa com aquesta és ara. Aquest és el moment. El tren a l’interior ens obre un mar de possibilitats. Transformaríem més radicalment la façana marítima i acostaríem el transport col·lectiu als barris més densament poblats de la ciutat. Podríem plantejar-nos alllargar el tramvia fins a l’interior del municipi… No s’hi val a badar. Aquest cop el tren no ens pot passar de llarg.

  1. Pel teu post,sembla que creguis que canviar el traçat del tren i portar-lo per l’interior és una bona cosa. Però evidentment no queda clar per on passarà, i per tant, si no ho sabem, poc que podem jutjar que sigui positiu per la ciutat. Suposo que haig d’admetre que part de la raó per estar en contra del canvi de traçat és perquè perdré el privilegi de viure just al costat de l’estació, però, tenint en compte com és l’Ajuntament, i que en cap moment té una visió de ciutat sinó només d’interessos d’uns quants, no creus que el canvi serà per a pitjor? Sobretot tenint en compte que per fer un bon recorregut s’haurien d’expropiar massa cases. O bé creus que s’hauria de fer passar per Pomar i Tiana? Ja al 1852 quan van fer la línia de tren ho van fer per la costa perquè costava massa diners expropiar gent. Creus que ara, amb la sobre població de Badalona serà possible? A més, per fer el barri que han fet al costat de mar, creus que val la pena? Un barri de piseries massa altes, sense cap mena de gust, massa juntes les unes amb les altres i trencant completament el barri antic per on passava… Això és el que vols per Badalona? Que sigui un altre Montigalà? O és que tu no eres un dels que estava en contra del que es va proposar a finals dels 70 a Montigalà? I ara, has vist les barbaritats que han fet? Mentre no tinguem ajuntaments que realment tinguin visió de futur, francament, millor no tocar el traçat del tren, que ara per ara encara ens dóna la possibilitat d’arribar a Pl. Catalunya en menys de 20min. i a Mataró en 25. A mi em fan molta por totes aquestes planificacions perquè per desgràcia només es pensa en interessos, sobretot polítics.
    A més, em fan gràcia, ara esbomben com tots els ajuntaments s’han posat d’acord. Només faltaria, si el 90% dels ajuntaments i la Generalitat són del mateix color! Si no es posen d’acord ara, quan ho faran?  A mi aquesta gent em fa molta por. Van anar en contra de Montigalà quan Banca catalana hi era al darrera (i en part `que el projecte no tirés endavant va ajudar que se n’anés en orris), i tan bon punt van pujar al poder han fet un barri MOLT pitjor ( i sobretot, molt menys planificat) que l’original; van oposar-se al Port (com vam fer molts), van entabanar als pescadors que els hi van donar suport prometent-los un port de pescadors que mai han fet, i ara diuen que és una vella reivindicació de la ciutat (i quants calers s’han embutxacat?). Això sense parlar que la descontaminació de la zona va costar el DOBLE del que s’havia dit en un principi (i jo que sóc malpensada, crec que els estudis fets van mentir, o bé no els van fer en prou profunditat perquè ja sabien que si es feíen bé, el projecte seria inviable i la Generalitat el tombaria per massa car).
    On sí que estic d’acord és que aquesta ciutat necessita una bona rentada de cara i un projecte de futur, però francament, aquests que manen (que no ho oblidem, són els mateixos des de fa més de 25 anys) són els que han destrossat el poc de bo que tenia i no han estat capaços de cohesionar res. Badalona és cada cop més “pueblerina”, la gent ben preparada se’n va i els mediocres ens governen. Francament, en aquest ambient, no em fa gens de gràcia que hagin aprovat aquest pla. Però potser m’equivoco. Això espero. Si t’assabentes de res més concret, ja ho comentaràs.

  2. Penso que esten davant d’una iniciativa sense precedent. Això pinta malament.
    Que volen aquesta gent? Més terrenys per construir pisos a la vora del mar?
    Que sentit té desplaçar el tren a l’interior?.
    Als barris té que existir una xarxa de metro i autobusos eficaç i cohesionada, sense perdre ni perjudicar altres mitjans de comunicació. La gent que ara va de Mataró a Barcelona, tindrà que fer un tour per l’interior de Badalona per anar al seu destí?. Potser que el remei sigui pitjor que la malaltia.
    Gran part de badalonins utilitzem el tren per posar-nos en deu minuts al centre de Barcelona, si prospera aquesta iniciativa, que guanyarem i que perdérem?
    Sincerament penso que darrera d’aquesta proposta s’amaga una maniobra especulativa relacionada amb  inversions immobiliàries.  I per altra banda, no sempre les decisions que  pren l’Ajuntament de Badalona  tenen que significar una millora en la qualitat de vida  dels badalonins. I quants diners significa aquesta inversió?; si el tren és una barrera, perquè no estudiar altres iniciatives menys costosas, tal com dignificar i augmentar els passos subterranis?. Sóc badaloní de tota la vida, i sincerament el tren forma part de la nostra vida social, econòmica i sentimental, mai ens ha fet nossa, tot el contrari. I posat a enderrocar barreres, perquè no començar per l’autopista? Ah, que ja no hi ha espais per contruir més pisos sota l’autopista? Pero que tonto soy¡¡¡ quina ocurrència…

  3. Andreu, estic amb la Caterina. A mi ja em semblaria bé un tren soterrat. Però allà on està ara. I no perquè no vulgui que s’acosti als barris més densament poblats de Badalona (al cap i a la fi, si es fa el que es va dir de posar l’estació a la illa Fradera tampoc guanyen res), sinó perquè això impediria que es fes servir l’espai alliberat pel tren per fer més pisos.

    La veritat, per a mi, dignificar el litoral no és construir pisos a tocar mar. Dignificar Badalona no és fer més i més pisos. Però quan els nostres polítics parlen de dignificar sempre, sempre, sempre, estan parlant de construir vivendes 🙁

  4. …Pués, nó; A mi modo de ver, no es lo primero que yó le pediría contemplara -en un plano de prioridades- mi Alcalde…

    Estamos ante un anteproyecto. Estamos ante una posibilidad que -seguro- deberá contemplar otras. Y nó todas están en camino de ser previstas, con toda la definición que requiera una atención inmediata…

    Por ejemplo: El tema de pensar en la soterración de la autopista que parte la Ciudad en dos; creo, debería contemplarse antes…Tren, yá tenemos. Ciudad, con una sóla  personalidad; aún nó…Y deberíamos. Es una opinión…

    Saludos.

  5. Mireu!

    El tren i la reforma de l’ autopista podía anar tot d’una en el mateix espai, i reordenar l’ espai actual del ferrocarril amb un pla de dinamització de la façana marítima, amable i gens especulatiu que integri un tràmvia de BCN fins a Mataró. Al Maresme  ja han iniciat  una primera refelexió: Costa de Barcelona-Maresme. Ara hem  de consensuar una proposta amb generositat i sense sectarismes.
    No sigui de cas que perdem el tren…

  6. Mireu!

    El tren i la reforma de l’ autopista podía anar tot d’una en el mateix espai, i reordenar l’ espai actual del ferrocarril amb un pla de dinamització de la façana marítima, amable i gens especulatiu que integri un tràmvia de BCN fins a Mataró. Al Maresme  ja han iniciat  una primera refelexió: Costa de Barcelona-Maresme. Ara hem  de consensuar una proposta amb generositat i sense sectarismes.
    No sigui de cas que perdem el tren…

  7. Com a BTV que soc, i amb 65 anys a l’esquena he vist moltes badalones, i he ajudat a fer-les, amb encerts i errors, segons qui ho jutgi. Des de que els carrers del centre eren de terra i quan pluvial l’aigua baixava pel carrer de la Mercè com si fos una riera, fins a l’actual ja peatonal I amb jardineres.

     

    El tren, la via, sempre hi ha estat, també ha canviat el seu aspecte, primer no hi havia passos soterrats, no feien falta, tampoc hi havia baranes de protecció. I com el servei era molt més reduït que actualment els nens de l’època anàvem jugar a deixar una peca de 5 cèntims a la via per veure com el tren la deixava ben aixafada. Records d’avis.

     

    Avui els badalonins veiem el tren com una barrera entre la ciutat i el mar, realment tal com està fa nosa. Però com podem millorar l’accés a la platja, perquè crec que és això el que volen els badalonins quan diem de traslladar el tren cap a l’interior. Jo diria que per tal de salvar la barrera del tren aniria millor aconseguir que la RENFE faci més passos soterrats i amb un disseny més adequat, com ara el del carrer de Mar, que traslladar les vies, ja que el cost d’aquesta operació la fa pràcticament inviable, ja que les millores de comunicació amb Barcelona per a la població que viu sobre l’autopista ja comptarà amb la línia 9 del metro i la prolongació de la línia 1.

     

    Si l’Avantprojecte del Pla territorial metropolità de Barcelona preveu el trasllat de les vies de la costa cap a l’interior, no fixa cap calendari i crec que en el conjunt de projectes que contempla els nostres interessos no seran prioritat, o sia que amb l’experiència d’altres operacions semblants, els laterals de l’autopista porten des dels principis dels anys 1980 en projectes i encara no s’han acabat, una actuació molt més simple i ja veiem.

     

    Diuen que les utopies son les úniques coses realitzables, no diuen quan. No siguem utòpics i anem per feina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!