Alfons Escoda

Des de Cerdanyola, per Catalunya

16 d'octubre de 2008
Sense categoria
0 comentaris

Notes de la meva presentació de l´acte de Via Verda sobre mobilitat

 Poso per escrit algunes de les reflexions que vaig fer a la presentació de la proposta sobre mobilitat de l´Associació Via Verda. Ho faig en forma de notes per no allargar en excés el text. Crec que ja s´entendrà el sentit de cada reflexió.

 

          Elogi del treball de Via Verda. És un treball positiu i propositiu, amb molt de treball i reflexió al darrere. No cal estar-hi d´acord al cent per cent per elogiar-lo. És un bon exemple de participació real d´un sector de la societat que proposa lliure i independentment els seus raonaments.

          Les infrastructures que afecten a la mobilitat a Cerdanyola, són pensades amb arguments del segle passat.

          La xarxa ferroviària té cent cinquanta anys d´antiguitat. L´estació i els recorreguts de RENFE han fet 150 anys, i els FGC de Bellaterra en tenen 75.

          La xarxa de carreteres i autopistes que ens creuen són  dels anys 70 i corresponen al moment de la segona industrialització del país.

          Els darrers 50 anys la majoria de ciutats i regions metropolitanes del nord d´Europa i els Estats Units han fet passos de gegant en la promoció del transport públic que Catalunya no ha fet, o no ha pogut fer, suficientment.

          El gran creixement de Cerdanyola les darreres dècades no ha anat acompanyat del desenvolupament de les infrastructures de mobilitat i transport públic necessàries.

          La mobilitat i el transport públic han de superar dos arguments que l´atenallen : vèncer la idea de que el transport públic és només una necessitat dels pobres, o un caprici dels rics. Necessitat dels pobres, per que en realitat se´l tracte com a substitut de la mobilitat real, normal i primera que és cadascú amb el seu propi vehicle. I vèncer la idea que només quan s´és ric es poden destinar recursos al transport públic que és molt modern i políticament correcte.

          La nova idea de mobilitat i la promoció del transport públic l´ha d´empényer dos idees noves: 1- És la única fórmula de mobilitat intel.ligent i raonable, per tant la única moderna i amb futur. 2- És una eina imprescindible de desenvolupament econòmic i de generació de riquesa.(Si algú vol que el nou Parc de la Ciència i el Coneixement de la Plana del Castell fracassi, que li negui la possibilitat de transport públic).

          Des d´un punt de vista “geopolític” municipal, per tant de possibilitats d´oportunitats per la ciutat, és important que el futur corredor ferroviari central de Collserola, sigui el traçat d´Horta, directe del Centre de Barcelona al centre de Cerdanyola, i després connectat amb la resta de la comarca i la resta de traçats ferroviaris.

          Per la centralitat de Cerdanyola dins el CIT (Catalonia Innovation Triangle), no és menor que el nou tren de connexió amb Barcelona arribi directe a Cerdanyola.

          El paper del cotxe dins la ciutat ha de canviar radicalment (aquest canvi Cerdanyola ja l´ha iniciat), però els propers anys aquest canvi inevitable s´ha d´expressar amb molta més radicalitat i contundència.

          La proposta de la PTP i de Via Verda de Tramvia del Vallès (molt interessant i positiva), no exclou, ni molt menys és antagònica amb la proposta de traçat ferroviari pel Túnel d´Horta. Que ningú tingui la temptació d´enfrontar una amb l´altre.

Enllaç amb el document de Via Verda,                                             http://www.viaverda.org/proposta_pla_mobilitat_042008.pdf  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!