Partirem de la Postdamer Platz, que representa l’arquitectura de l’escenografia del Berlin capitalista més actual feta d’un cop però amb efectes de diversitat i anacronismes (reconstruccions històriques intercalades). A partir del plan mestre de Renzo Piano per al Daimler-Benz Projekt, un curull d’arquitectes de prestigi internacional han conformat els espais al voltant d’aquesta plaça:
Per un costat l’edifici Potsdamer Platz Núm. 1 per Hans Kollhoff d’aspecte neoyorquí sobri i monumental i en la mateixa vorera el edifici de Moneo (que sembla que mira discretament cap l’edifici proper de Mies). A l’altra cantonada de la Postdamer Strasse l’afilat angle de vidre de l’edifici de Renzo Piano Postdamer Platz Núm. 11 i la seva prolongació per la Linkstrasse amb els animats edificis en repertori “High Tech” opulent de Richard Rogers, que conformen una part de les galeries Arkaden.
Va coincidir la visita amb una manifestació pacifista contra els bombardejos de Gaza.
L’impressionant Sony Center va ser concebut per Helmut Jahn amb pati interior cobert com a protagonista, la coordinació en la diversitat que domina les actuacions es mantéen aquest conjunt ciclopio i multitut de negocis li donen vida.
A continuació de la Postdamerplatz tenim el més dispers Kulturforum amb l’expressionista Berliner Philharmonie de Hans Scharoun o la clàssica com un temple grec Neue Nationalgalerie de Mies Van der Rohe, temple de acer i vidre, edificis tots dos dels any seixanta del segle XX.
Seguint el Landwehrkanal cap a l’exterior ens trobem el Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin (Bauhaus Archive Museu de Disseny a Berlín), d’escala molt més domèstica i amable que l’arquitectura anterior, amb passarel·la i rampes que t’introdueixen en l’edifici i que permeten fruir de la seva arquitectura abans d’entrar. Encàrregat a Walter Gropius per a Darmstadt els necessaris canvis els van portar a terme el seu antic col·lega Alex Cvijanovic, en unió amb el arquitecte berlinés Hans Bandel. Compte que tanquen els dimarts.
Un model curiós i bell d’arquitectura biònica-ergonòmica el tenim en el Science Center Medizintechnik Berlin, a mitat camí entre la Branderburger Tor i la Postdamer Platz en l’Eberstrasse. El concepte de l’edifici i exposició interior comparteixen el tema, formes orgàniques i netes. Aquest és un projecte de Gnädinger Architekten.
Amb aquestes visites tanco el repàs al breu viatge a Berlin, la nostra capital europea. Bona arquitectura, no esperem que revolucionària.
Per finalitzar, The Wall de Roger Waters:
[vimeo 61949297 w=500 h=281]
Roger Waters – The Wall Live In San Francisco – The Final Cut from Eric Kliewer on Vimeo.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!