Europa cerca el pont sobre les aigües turbulentes (i 3/3 TERÀPIA)
Tal i
com apuntava en el meu darrer apunt, en l’actual context, el Grup dels
Verds/ALE hem defensat sempre que la disciplina fiscal és, evidentment, una
necessitat. Però aquest objectiu només pot ser realment efectiu si forma part
d’un marc molt més ampli. No hi haurà finances públiques sanejades a Europa
sense Unió Fiscal ni sense una adequada política impositiva (que ha de ser progressiva, esclar). Tot plegat exigeix que al paquet de governança
econòmica s’hi incorporin els següents elements:
1. Els compromisos de consolidació fiscal i les
subsegüents mesures de sanció automàtica s’han de posar almenys al mateix nivell
que d’altres compromisos pressupostaris tals com les inversions públiques i la
despesa pública relacionada amb l’assoliment dels objectius, entre d’altres, de
EU2020. Sense aquesta igualtat en la recerca d’objectius, allò que tenim és un
elevat risc d’austeritat clarament esbiaixada, i que aquest biaix acabi
condicionant la sostenibilitat a llarg termini donat el poderós focus posat per
part de la Comissió i diversos Estats membres en dur a terme reformes
estructurals antisocials. Durant els anys que van conduir a l’adopció de la
moneda única, la majoria dels Estats membre van reduir els dèficit fiscals i
les ratios de deute. Tanmateix, aquesta estratègia de consolidació fiscal es va
aconseguir mentre diversos Estats reduïen al mateix temps de manera desproporcionada
les seves inversions públiques. Les estadístiques en donen fe: la inversió
pública europea va caure de mitjana del 3.5 al 2.5 del PIB durant els noranta,
i amb prou feines s’ha recuperat des de llavors, mentre que d’altres països
emergents han augmentat de manera notable les seves inversions públiques.
Existeix un ampli consens, avalat per una significativa quantitat d’articles
especialitzats, que demostren com una inversió pública ben enfocada és crucial
per assolir una economia sostenible. La consolidació fiscal no es pot
aconseguir, per tant, subestimant i condicionant d’altres mesures que resulten
indispensables per a la sostenibilitat i la competitivitat al llarg termini.
Així mateix, una reforma fiscal que es limita a reduir
l’ingrés mínim i que agreugi la pobresa i les desigualtats és, simplement,
inacceptable. El reajustament de les balances públiques no es pot fer de cap
manera sobre les esquenes dels més vulnerables (vegi’s, per exemple,
l’execrable episodi del PIRMI d’aquest agost). Ans al contrari, allò que
hauríem de garantir és que siguin aquells qui més s’han beneficiat fins ara de
la deriva econòmica els qui contribueixin més. Sinó simplement fracassarà.
2. Els Eurobons són necessaris per a la supervivència de l’euro. Aquests instruments són bàsics per al refinançament del deute sobirà ja que tindran per missió
reduir els diferencials de tipus
d’interès i fer
front a les externalitats negatives creades per
la migració cap a la seguretat que està soscavant
la capacitat de la UE per respondre a la crisi i
l’augment de la càrrega de la consolidació dels Estats
membres més vulnerables.
En cas contrari, els països de l’euro
que pateixen de problemes de competitivitat no tindran cap oportunitat de
sortir-se’n. Per descomptat la
introducció dels eurobons
no pot ser sinó un complement del deute i a l’enfortiment de les regles de dèficit i de les sancions del paquet
de la governança econòmica. Aquesta combinació evitaria
que aquells països que facin un mal ús de la responsabilitat compartida dels Eurobons poguessin
continuar aplicant polítiques de despesa insostenibles.
Mentrestant, i sabent
que l’adopció d’Eurobons requereix una
llarga i complexa revisió dels Tractats,
la capacitat financera i l’abast
de l’European Financial Facility Stability/European Financial
Stabilisation Mechanism (EFSF / EFSM) ha de ser ampliat de manera significativa de manera que inclogui la possibilitat de
comprar bons en els mercats
secundaris, tal i com ja es va acordar a la cimera 21 de juliol.
3. La credibilitat passa per fer un salt qualitatiu en la
lluita contra el frau fiscal i l’evasió d’impostos, una contribució de les
corporacions més adequada (CCCTB, corporate tax rate harmonisation cap a un
mínim del 25%), actualitzar i enfortir un sistema impositiu progressiu que
tingui en compte tot tipus d’ingressos, i especialment els ingressos vinculats
amb els rendiments del capital, un progrés significatiu en nous recursos
fiscals pels estats membres (impostos sobre l’energia, per exemple, o taxes
mediambientals), esdevenint potencialment recursos propis per a la UE.
4. Bons de Projectes per al finançament del
“Green New Deal
europeu”. En altres paraules,
la transformació ecològica de l’economia europea. I més concretament: si els Estats
membres compleixen amb el compromís d’ajustar els seus objectius
pressupostaris a mig termini i tots els compromisos pel 2020,
així com amb la
correcció dels seus desequilibris
financers macro tal
com es va acordar en els Programes
de Convergència/Estabilitat i en els Programes Nacionals
de Reforma, llavors haurien de tenir
accés a un premi/incentiu com podria
comportar millorar l’elegibilitat per al finançament d’acompliment de la UE. Això inclouria,
o podria incloure, els fons de cohesió/estructurals, així
com un finançament addicional substancial que estaria
assegurat per un nou instrument financer similar als Bons de
Projectes. Les inversions finançades han de concentrar-se
en els països que travessen més dificultats.
5.
Augmentar la demanda total en països amb comptes corrents excedentaris. Molts
dels països més endeutats han d’augmentar la seva competitivitat sense tenir
l’opció de devaluar la seva moneda. Això es pot fer a través d’un procés dolorós de devaluació interna (tal i com han posat de manifest les petites economies
obertes de Letònia, Estònia i Irlanda). Això tindria moltes més probabilitats
d’èxit en la mesura que les economies amb superàvit augmentessin la seva
demanda. Veure ,per exemple, aquest article de P. Krugman:
<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:”?? ??”;
mso-font-charset:78;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1791491579 18 0 131231 0;}
@font-face
{font-family:Verdana;
panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-1593833729 1073750107 16 0 415 0;}
@font-face
{font-family:”Cambria Math”;
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}
@font-face
{font-family:Cambria;
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”?? ??”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:CA;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”?? ??”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
–>
The Icelandic Post-crisis
Miracle
Tot això, en conjunt,
significa avançar cap a una veritable
Unió Econòmica Europea,
que s’ha de concretar amb alguns canvis
institucionals que són imprescindibles i urgents. I tot plegat és un camí ben diferent al que proposen
Merkel i Sarkozy, que es redueix
a establir una mena de “govern
econòmic” intergovernamental a partir de celebrar
cimeres i dels EFSF / ESM.
El problema, com sempre, no és de propostes, sinó de correlació de forces. Però si seguim empenyent en la bona direcció estic seguri que acabarem trobant el pont que ens permeti creuar el riu, per sobre de les aigües turbulentes.
(Bridge over troubled
water, Simon and Garfunkel)
When you’re weary,
feeling small,
When tears are in your eyes, I will dry them all;
I’m on your side.
When times get rough
And friends just can’t be found,
Like a bridge over troubled water
I will lay me down.
When you’re down and out,
When you’re on the street,
When evening falls so hard
I will comfort you.
I’ll take your part.
When darkness comes
And pain is all around,
Like a bridge over troubled water
I will lay me down.
Like a bridge over troubled water
I will lay me down.
Sail on silvergirl,
Sail on by.
Your time has come to shine.
All your dreams are on their way.
See how they shine.
If you need a friend
I’m sailing right behind.
Like a bridge over troubled water
I will ease your mind.
Like a bridge over troubled water
I will ease your mind.
Foto: Turcios, per a eleconomista.es