Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

14 de març de 2009
0 comentaris

La seqüència de Pompeia, de “Viaggio in Italia” (R. Rossellini), clau en el nou Almodóvar

Els protagonistes de Los abrazos rotos (Lluís Homar i Penélope Cruz) són en un bungalou de la platja de Famara, al vessant d’una muntanya que dóna al mar. Ajaguts al sofà i abraçats, veuen per televisió Viaggio in Italia, de Roberto Rossellini, en què el matrimoni d’Ingrid Bergman i George Sanders s’engruna al decurs del seu viatge turístic per Itàlia. A la petita pantalla, s’hi veu la seqüència -mítica- en què Bergman i Sanders són a les excavacions de Pompeia, just al moment que estan desenterrant uns cossos humans: un home i una dona junts -“potser marit i muller”, diu l’arqueòleg- als quals la lava deixà eternament units mentre dormien. Una imatge que sacseja emocionalment una Ingrid Bergman incapaç de romandre allà: l’amor eternitzat d’aquella parella colgada contrasta amb el deteriorament del seu matrimoni. Penélope Cruz, emocionada com Ingrid Bergman, amaga el rostre en el cos del seu amant, tot i que ella està abraçada a l’home que estima. Pensa que li agradaria morir d’aquella manera, fosa amb ell, en una abraçada eterna. Ell se n’adona i s’aixeca del sofà, prepara la càmera de fotografiar i n’activa l’automàtic. S’asseu novament al costat d’ella, l’abraça intensament i tots dos miren la càmera fins que el flash els immortalitza com la lava del volcà del film de Rossellini. Però ben al contrari del que evoca aquella pel·lícula italiana, aquesta abraçada no serà eterna: al cap d’unes setmanes, algú esmicolarà aquesta fotografia i moltes d’altres (Text, adaptat i traduït, del ‘pressbook’ de Los abrazos rotos)

Podem recordar la seqüència de Viaggio in Italia, de Rossellini, anant a Vull llegir la resta de l’article. Una seqüència que, al seu moment, segurament va tocar la fibra del jove cinèfil Pedro Almodóvar i, alhora, un referent manta vegada esmentat per crítics i historiadors del cinema. Un referent emblemàtic també per al “cahierisme” que, començant pel més genuí, el francès, ja s’han d’estar delint per veure-la, gaudir-la i exprèmer-n’hi el suc. Això, per poc que s’avingui a les expectatives, sembla destinat a fer soroll… i vés que Isabelle Huppert i el seu equip no li acabin donant la Palma!

FOTO Penélope Cruz i Lluís Homar, a Los abrazos rotos, de Pedro Almodóvar

La seqüència de Pompeia, de “Viaggio in Italia” (R. Rossellini), clau en el nou Almodóvar

Des de 1’12” fins a 3’44” aproximadament

***

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!