Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 d'abril de 2010
0 comentaris

Canes juga amb l’agenda mediàtica

Tradicionalment, el Festival de Canes anunciava la programació la setmana de Sant Jordi; és a dir, unes tres setmanes abans de l’inici del certamen. Enguany ho han avançat set dies.  Això, és d’agrair perquè guanyem temps els que volem preparar-nos-ho. La sorpresa, però, ha estat gran aquest migdia, quan hem vist que tot just s’avançaven 16 títols de la Competició, en lloc de la vintena que hi ha d’haver; que, contra els 8 films que hi hagué l’any passat Fora de Competició, ara només se’ns parla de 5 pel·lícules (i, per exemple, encara ni s’ha donat a conèixer el film de cloenda); que, en comparació als 10 programats el 2009 en Sessions Especials, només n’hi ha 6 anunciats a dia d’avui; que, de la vintena que han de conformar Un Certain Regard, tan sols se n’ha donat a conèixer 18… I, com en altres ocasions també ja havia passat, queden pendents els programes de Cannes Classics, dels curtmetratges, de les exposicions…

La perplexitat dóna peu a una primera pregunta (ingènua) que hom es fa: per què ho han avançat una setmana, si era molt previsible que encara quedés alguna cosa per enllestir? (Convé recordar la llarga història que aquest Festival té de títols programats a ultimíssima hora o fins i tot arrancat el certamen, com queda força explicat a l’apunt Com se seleccionen les pel·lícules d’un gran festival? ). Per poc que hi pensis, però, de seguida te n’adones que no cal cap segona pregunta. És evident que, a hores d’ara, els responsables ja tenen tancats molts d’aquests capítols i que, si hi ha alguna pel·lícula que balla (perquè “no està enllestida” o perquè s’ha d’acabar de “negociar”) o una carambola que se’n segueix (“si entra aquesta, cau l’altra, etc”), es fa difícil de creure que afecti a tanta quantitat de material: 4 o 5 títols de la Competitiva, 2 d’Un Certain Regard, 4 o 5 de Fora de competició, etc.

M’inclino a pensar que tot plegat és una simple i pura estratègia de comunicació, és a dir, un joc amb l’agenda mediàtica. De fet, cal reconèixer que han estat l’últim gran festival a fer-ho. Fins ara, mentre els altres certàmens de primera fila anaven fent un degoteig de notícies sobre la programació, escalfant motors progressivament; Canes es mantenia bàsicament ferm en l’actitud de reservar-ho tot per a la roda de premsa (la que tenia lloc al voltant de Sant Jordi). Sembla, doncs, que finalment s’han decidit a fer el pas, però això sí, a la seva manera: mantenint forta la convocatòria d’aquesta roda de premsa i… doncs a partir d’ara, el degoteig. Vol dir que fins avui no havia caigut cap gota noticiable de Canes? Tot al contrari. Seguint una agenda clarament preestablerta i que han anat madurant aquests darrers anys:

*Gener: es fa públic el nom del president del Jurat.
*Mitjan de març: es tanca oficialment la inscripció de pel·lícules i, en el termini d’una setmana aproximadament s’anuncia la pel·ícula d’inauguració.
*Final de març: es dóna a conèixer el cartell oficial i la imatge visual del Festival
*Poc abans de la roda de premsa: s’anuncia el/la mestre/a de cerimònies
*Mitjan d’abril: roda de premsa oficial de presentació del Festival
*De mitjan abril fins al dia de la inauguració: previsiblement aniran apareixent notícies  (pel·lícules que completen la Competició i les altres seccions de la Selecció Oficial; homenatges, exposicions, el cineasta que impartirà la Lliçó de cinema…)

D’aquesta manera (si es confirma l’estratègia), Canes anirà sent notícia, també entre la roda de premsa i la inauguració, i no pas (com passava fins ara) que pràcticament hi havia un buit mediàtic d’es pot dir tres setmanes.

FOTO © Brigitte Lacombe – disseny gràfic Annick Durban  Element visual del Festival de Canes 2010

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!