Saül Gordillo www.saul.cat

Bloc sense fulls

20 de febrer de 2008
14 comentaris

I si diguéssim qui paga el TGV?

Confesso que sóc un rara avis, d’aquells que encara diu TGV (Tren de Gran Velocitat) a això que s’anomena AVE (Alta Velocitat Espanyola). Tegevé sona millor que ave i, a més, fins ara ha estat més ajustat a la velocitat del tren: és gran, però no alta. A partir d’ara —diu que avui arriba a Barcelona— ja veurem, quina velocitat porta i tot plegat. Digueu-me escèptic, desconfiat, però a mi que em deixin reposar l’obra i tot plegat. Que passin uns dies, que altres hi pugin amunt i avall i, arribat el dia, ja anirem on calgui en tegevé. Però el que realment volia deixar escrit aquí, ara que arriba el tren —a les portes de la campanya electoral, quina casualitat— després d’anys de retards i despropòsits diversos, és qui paga realment la inversió. I si diguéssim qui ha pagat el TGV? Doncs, el 72% de la inversió l’ha pagada Europa. I aquests d’Europa, discrets i distants, respecutosos i obedients, no donen cops de colze per sortir a cap tallada de cinta inaugural —que no és el cas— ni viatges d’arribada amb flaixos de premsa de fons i polítics rotllo-somriure-profident en primer terme. El 72%. I molts sense saber-ho.

  1. Anys d’endarreriment i pagant un altre. I aquí fent la comèdia de sempre, com en els millors temps del "caudillo": fent la reverència a l’autoritat -in- competent. Provincianisme del bo.

  2. És cert que la major part d’inversió s’ha pagat amb fons de cohesió europeus, fa temps volia escriure’n un apunt, però per Internet no vaig trobar res d’informació. Tampoc hi ha gens d’informació sobre com es van pagar els 100 km. de metro a Madrid. Tot buscant vaig trobar informació del nivell d’inversió pel TGV a Valladolid, i a Barcelona, en vaig fer el següent article a l’Olla:

    TGV: 9.051 milions per Barcelona, 8.581 per Valladolid.

    Cal dir que els 9.051 milions inclouen la línia Madrid-Barcelona i Barcelona-Frontera. Amb tot vaig calcular la següent dada, per Valladolid el nivell d’inversió ha estat de 40 milions per km., mentre a Barcelona ha estat d’11 milions per Km. Si voleu trobar la raó de tants problemes per fer arribar el TGV a Barcelona, doncs és aquesta, preferien gastar-se els diner en altres línies on la distància no és prou gran per a justificar una inversió tan gran, ja que com a molt es podran guanyar 15 minuts de diferència respecte un tren convencional. Senzillament, han estat llençant els diners per una altra banda, abans que fer una inversió que pugui afavorir Barcelona davant Madrid. Nacionalisme ferroviari n’hauríem de dir.

    De tot això perquè ningú en parla? Entenc que el PSC vulgui amagar la perdiu, però CiU i ERC, a què estan jugant?

  3. Cuando lo pagamos los catalanes, porque lo pagamos los catalanes, y cuando lo pagan los europeos, porque lo pagan los europeos…

    …la cuestión es llorar, siempre llorar, para crear animadversión por parte del resto del país…

    …suerte que la mayoría de catalanes lo tenemos claro.

  4. Jo celebraré l’arribada del TGV i no "AVE" quan ens connecti a Europa. Aquesta conexió amb Madrid només ferà augmentar el colonialisme espanyol a Catalunya. I per cert, aquests europeus son molt incoherents; com poden pagar una inversió que no poden utilitzar? Això deu ser el que se’n diu el poder dels Estats, oi?

  5. El retard entre la connexió per TGV entre Madrid i Barcelona fou com a conseqüència del fet que per calmar els ànims del qui deien que l’Estat havia invertitat "massa" en les Olimpíades de Barcelona, es donà prioritat a la connexió Sevilla-Madrid, totalment innecessària.

    La connexió important és la que s’ha de fer amb  París. No fa ni dos dies que per anar de Barcelona a Amposta, tardaves el mateix que ara de Barcelona a Madrid. Dir que de Tarragona a Barcelona es tardarà mitja hora i que això retalla les distàncies, és una fal·làcia. Què costa anar amb el TGV? Qui s’hi pot permetre?

    Intenteu agafar un regional a Reus per ser a les 9:00 a Barcelona qualsevol dia durant la setmana o viatgeu un diumenge a les 20:00 també des de Reus i veureu la realitat de la visió de vertebració ferroviària d’Adif.

  6. Seria molt interessant saber d’on surt aquet percentatge d’inversió.  La transparència fiscal que molts reclamem (jo m’hi incloc) en forma de balances fiscals a nivell espanyol també la podriem aplicar a nivell europeu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!