pepcanals

l'internauta d'Argentona

19 d'agost de 2007
Sense categoria
0 comentaris

Accidents com el d?Argentona es poden evitar?

Penso que la resposta es un SI rotund. Ho explico a continuació.

Foto: ORIOL DURAN JAUME SELLART

Avui fa una setmana que mentre comprava el pa a la nostra Vila m?assabentava del tràgic accident que es va produir el dissabte 11 a l?autopista C-60.

http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=432204&idseccio_PK=1021

De sempre m?ha produït gran preocupació llegir noticies amb la pèrdua de vides humanes per causa d?accidents en les carreteres però en aquest cas m?he sentit molt més afectat al ser un tram de carretera en el que passo com a mínim un lloc al dia, per la joventut dels implicats i per l?hora en que es va produir.

Llegint la noticia a La Vanguardia http://www.lavanguardia.es/lv24h/20070811/53384010596.html podem llegir fins i tot algun comentari d?amics de les víctimes.

Un d?ells diu ?y no creo q buscar las razones ni echar las culpas a alguien sirva de nada ahora?.

Entenc perfectament el sentit de les seves paraules.

Malgrat tot, en aquest cas, crec que si val la pena buscar solucions, perquè entenc són viables i possiblement evitaran nous accidents en aquest punt concret o en altres similars que hi pot haver-hi.

Em consta, o al menys això he llegit, que els responsables municipals han demanat a Trànsit que cerquin solucions. Però per si de cas vull donar la meva opinió com a conductor habitual en un tram en el  que n?he vist de tots els colors.

La C60 venint de Granollers passa del túnel de Parpers, on la velocitat està limitada, a un tram amb forta pendent, on la velocitat màxima es l?habitual en autopistes, es a dir 120 km/h. La via va paral·lela a la riera i en el punt on es suposa els vehicles circularan a la màxima velocitat, una recta, hi trobem un radar amb pre avís inclòs.

El primer punt conflictiu, que penso que hauria de ser també estudiat i cercar-hi solucions, es la sortida d?Argentona sud, està ben senyalitzada pel que respecte als límits de velocitat, però de forma contínua hi ha vehicles que s?encasten contra la tanca que separa de la via que porta als vehicles que venen des de Mataró cap a Argentona, però alguns fins i tot la superen i ho fan anant a l?altre cantó d?aquesta via. No més cal contactar amb el servei de manteniment de l?autopista i ens diran quants cops han arreglat els desperfectes d?aquestes dues tanques en els darrers anys. Possibles solucions, fer la sortida més llarga, començant uns metres abans, ja que des de la sortida al lloc especificat no hi massa distància i/o posar bandes acústiques tot just al sortir de l?autopista que avisin al conductor del perill del revolt.

Seguint cap a Mataró els dos carrils de l?autopista es converteixen en tres amb el carril d?accés des de Argentona. La velocitat es limita just abans d?aquest punt a 100 i uns metres després a 80. No em sembla malament però donada la densitat de trànsit, sobre tot en determinades hores del dia, i al que explicaré a continuació, potser l?avís de 100 hauria d?estar 500 metres abans de la sortida d?Argentona, el de 80 on està el de 100 i un de 60 on està actualment el de 80.

Si un vehicle ve pel carril de l?esquerra i vol anar a Barcelona haurà de creuar el carril de la dreta que passa a ser el central quan s?afegeix el d?Argentona, si ho fa a 100 per hora no es una maniobra massa segura. Si al mateix temps un vehicle que surt d?Argentona, es el meu cas diari, vol anar a Mataró sud ha de fer l?inrevés, creuar de dreta a esquerra amb un carril intermig en poc metres i no ho pots fer-ho a menys de 80 perquè els que baixen per l?autopista ho acostumen a fer al menys a 100.

Per acabar-ho d?adobar arribem al punt del accident. Primer problema i que provoca constantment situacions de perill. El carril de l?esquerra i el central porten a Mataró, un a Mataró Sud i l?altre empalma amb l?autopista que ve de Barcelona. Això provoca molts dubtes i sovint veig camions, i per descomptat vehicles, que dubten i en darrer moment fan un canvi brusc de carril amb el conseqüent perill. Aquesta circumstància ha provocat forces accidents, la majoria ?afortunadament? acaben amb el vehicle implicat empotrat contra l?indicador que separa les dues possibles direccions o bé en la zona ajardinada central d?aquestes. Ahir hi ha havia un turisme volcat.

Si el terra esta mullat per pluja encara es més fàcil i habitual.  Fa uns anys ho vaig viure amb el meu fill petit, sense cap problema més que l?ensurt i la factura del planxista.

El segon problema i crec que es el que va passar el passat dissabte, es que sovint els vehicles que van cap a Mataró Nord es troben que han de frenar de sobte, bé perquè hi ha el col·lapse habitual de la sortida de Mataró Nord a la C-31, bé perquè un vehicle pesat té certes dificultats per superar el desnivell i circula a poca velocitat provocant un disminució sobtada de la velocitat.

Com a consecuencia un conductor que es troba amb això té tendència a evitar el cop amb el vehicle que el precedeix i donar un cop de volant a l?esquerra on trobem el carril dels vehicles que han sortit de Mataró Sud i que com s?estan incorporant a una via ràpida habitualment estan en procés d?acceleració del seu vehicle.

Fa un parell d?anys en un matí plujós vaig trobar en aquest tram que el vehicle que em precedia ja en el carril esquerra, Mataró Sud, feia un cop de volant a la dreta dons un altre vehicle venia totalment de cara pel nostre carril en el tram en que hi ha mitjanera. Dedueixo que el conductor que venia de Mataró Sud va pensar que entrava en una autopista i que podia circular per l?esquerra. Jo el vaig poder esquivar i no sé com va acabar però segur que com a mínim alguna topada ja que aquella hora hi ha força moviment d?entrada a Mataró.

Un cop explicat, espero que de forma prou clara, quina es la situació, proposo:

1) Canviar els límits de velocitat tal com he esmentat anteriorment. No seria mala idea desplaçar el radar en aquesta zona. No tinc cap dubte que la col·locació d?aquests artil·lugis es la mesura més disuasoria.

2) Però sobre tot, allargar la separació de les dues vies, com a mínim fins el punt en que els vehicles que venen de Mataró Sud han d?optar per agafar la C31 o la C60.

Es cert que molts cops els accidents son errors humans del conductors o imprudències, però quan malgrat aquests, es poden evitar com penso es el nostre cas, l?administració hauria de ser molt diligent i actuar amb urgència. En aquest punt ja va haver-hi com a mínim un altre accident mortal fa uns anys i si s?haguessin posat les mesures pertinents haguéssim pogut evitar la pèrdua de tres joves vides i el dolor de tots els familiars i amics dels accidentats.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!