Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

11 de febrer de 2007
10 comentaris

261. UNA HORA MÉS PER APRENDRE EL QUE ÉS JUST

Fa anys que els nens i nenes de les escoles privades i concertades de Catalunya tenen l?oportunitat d?aprendre durant cinc hores més a la setmana que els altres. Aquest  greuge comparatiu per als alumnes dels centres públics s?ha corregit aquest curs gràcies a Esquerra.

S?ha dit que més temps a escola no vol dir, necessàriament, millor formació, però el que és obvi és que destinar més temps a l?aprenentatge no pot anar en contra dels objectius d?un sistema destinat a fer que els infants aprenguin. La igualtat d?oportunitats socials comença per la igualtat d?oportunitats educatives: ja n’hi ha prou que certs factors socials condicionaran l?èxit de l?alumne; cal almenys que l?escola miri d?equiparar les possibilitats de tots, sigui quina sigui l?elecció de centre de les famílies. Sense perjudicar ningú ?en la mesura que els recursos siguin suficients per dotar les escoles dels mestres necessaris- la sisena hora als centres públics és una de les nostres principals contribucions a l?equitat i a la justícia social.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Benvolgut Sr.
    Això de la sisena hora és l’estafa del segle. Et passo un article publicat a El Punt al respecte

    EL FÒRUM DE LA SISENA HORA

    Una de les experiències
    literàries més interessants dels darrers anys la constitueix el llibre de
    Gerard Horta “L’Espai Clos”. L’antropòleg i historiador va passar quinze dies
    reclòs al recinte del Fòrum 2004 i ha deixat una crònica heterodoxa, entre
    anàlisi antropològica i relat poètic, d’aquell esdeveniment que “havia de moure
    el món”, i sobre el qual s’han esmerçat tants esforços per fer-lo oblidar com,
    en el seu moment, publicitar la seva existència. La virtut del llibre, sobre el
    qual corre la llegenda que ha estat objecte d’assetjament i d’intents de
    censura per impedir la seva publicació –almenys la seva difusió és gairebé
    clandestina-, és la lectura profunda de l’esdeveniment a partir de les
    paradoxes entre continguts oficials i significats reals, entre discursos
    públics i intencions privades. Des de la seva mirada d’antropòleg, Horta
    evidencia les contradiccions globals entre els principis declarats
    –solidaritat, sostenibilitat, participació, cosmopolitisme- i una quotidianitat
    prosaica on la precarietat laboral dels treballadors, la fredor de l’espai, la
    vigilància policial obsessiva i l’escassa assistència, a banda de l’exclusió
    per raons econòmiques de bona part del públic potencial. S’arribava a
    situacions pròpies dels germans Marx quan, per participar en un debat sobre la
    pobresa, calia fer una inscripció per un valor de centenars d’euros. El propi
    espai físic, que pretenia ser un forum, és a dir, un espai obert, espontani
    d’intercanvi, de comunicació, esdevenia –valorem la polisèmia poètica- un espai
    “clos”, un recinte tancat, fred, on tota activitat era dirigida i la
    comunicació unidireccional. Era evident que el discurs sobre el Fòrum era
    retòrica buida, sense significat, i que els poders públics s’havien dedicat a finançar,
    un cop més, l’enèssima jugada especulativa en el que esdevenia una
    transferència de renda de tots (impostos i entrades) per incrementar el valor
    immobiliari d’una zona urbana atrantiva.

    La imatge del Fòrum pot servir
    com a metàfora de tantes altres jugades que les administracions, cada vegada
    més corretges de transmissió de grups de pressió, tendeixen a utilitzar
    discursos buits per justificar mesures que persegueixen beneficis privats. La
    idea d’implantació de la sisena hora als centres públics de primària podria ser
    un bon exemple. Emmarcat en allò que s’anomena Pacte Nacional d’Educació, una
    mena de Davos on tecnòcrates atenen les demandes de la patronal educativa per
    engegar projectes de privatització encoberta, la sisena hora és presentada com a
    la panacea de tots els problemes de l’ensenyament, bona part dels quals, han
    estat d’altra banda provocats per polítiques inadequades o sobredimensionats
    per uns mitjans de comunicació no sempre neutrals. Així, la sisena hora,
    presentada com a eslògan, és a dir, evitant-ne el debat rigorós i públic, és
    argumentada, si se’n pot dir així, com a un element favorable a la igualtat
    d’oportunitats, per reduir el fracàs escolar i per conciliar vida laboral i
    familiar.

    Com en tota mesura que té
    intencions ocultes, els autors encobreixen la veritat a partir d’enunciats
    optimistes. En el pressumpte greuge comparatiu entre una escola concertada que
    ofereix sis hores lectives i la pública, s’amaga que aquesta circumstància
    només es dóna a Catalunya. A la resta de CCAA ni es fa, ni per suposat es
    permet la il·legalitat del cobrament de quotes, una excepció catalana que
    constata el gran poder de pressió de la patronal educativa. De fet, la pròpia
    administració és la que propicia la desigualtat d’oportunitats a partir de permetre
    aquestes pràctiques que, a banda de lucratives, funcionen en molts casos per
    dissuadir els estrats socials modestos. La qüestió del fracàs escolar és també
    un pur sofisme. A banda que cap estudi avala la relació entre temps lectiu i
    rendiment escolar, les estadístiques són inapel·lables. Finlàndia fa un promig
    de quatre hores, mentre que els estats on s’acosten a sis (cap estat seriós ho
    permet!) com Luxemburg, es mouen a la cua dels informes PISA. En el cas català,
    aquelles 1050 hores de més que fa la concertada, els resultats de les úniques
    proves oficials, els de selectivitat, revelen que en el cas dels alumnes de
    classe social mitja i mitja alta, hi ha, el 2005, un promig de 6,3 enfront d’un
    6,2 favorable a la pública. Finalment, la conciliació de la vida laboral i
    familiar és un altre exemple de pura demagògia. Aquest es tracta d’un tema
    global, que com a tal, cal resoldre globalment. Quins són els interesos ocults
    doncs?

    Com en el Fòrum, els eslògans
    amaguen interesos crematístics. Darrere el discurs benintencionat hi ha el
    projecte, una vegada equiparats els horaris, d’incrementar els concerts als
    centres privats. Una manera, doncs, de redistribuir a la inversa. Finançar
    l’educació de les classes més altes a partir del pressupost comú. Una maniobra
    purament especulativa, recoberta d’una retòrica pseudoprogressista, on per
    cert, no es compta ni amb l’opinió dels mestres, ni de les famílies (només de
    les seves organitzacions) ni sobretot, tampoc interessa el parer dels
    principals afectats, els alumnes. Curiosament, aquests diners que s’invertirien
    per cobrir l’ampliació, -d’altra banda difícils d’obtenir perquè en el disseny
    s’esperava el finançament d’un nou estatut que no serà- no es va acudir
    utilitzar-lo per fer front a l’atenció a la diversitat, desdoblaments o atenció
    individualitzada, ara per ara, les úniques mesures efectives per millorar la
    qualitat.

     

     

  2. La meva ha aconseguit tenir una vida molt pitjor. Després de sis hores de tortura, una hora més de deures. I només té vuit anys. Kafkià

  3. Sincerament caldria reconèixer que si us preocupa el nivell de recursos públics destinats a l’educació, cal suggerir a la canalla que vagi a estudiar a Extremadura.

    Catalunya no té futur, està en total devallada. A part que el model productiu basat en la importació massiva de mà d’obra barata i sense qualificació distorsiona l’entorn educatiu fins a fer-lo insostenible, almenys dins uns estandards de qualitat que garanteixin la nostra competitivitat.

    De fet per servir paelles a la costa o aixecar urbanitzacions a la muntanya no calen gaires estudis, però això s’acaba.

    Duem la canalla a Extremadura. Allí també aprenen castellà, tranquils.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.